Genieten met origineel veel schieten.
Onlangs hebben we het in een podcast over shoot em ups gehad (ook wel shmups genoemd). Daarom leek het mij leuk om eens een paar van die doldwaze vlieg-schieters uit te lichten in een artikel. Hieronder heb ik er vier genoemd die allemaal een gaaf origineel spelelement hebben. Al deze shoot em ups zijn uiteraard ook echt dikke aanraders waarbij ik er een mooie diverse shmup mix van heb gemaakt. Dus… “schiet op” en lees verder!
1: Ikaruga
Dit is denk ik wel het “inkoppertje” in deze lijst, want iedereen die deze game kent weet hoe uniek Ikaruga is. In deze shmup kan jouw ruimteschip veranderen tussen wit en zwart met één druk op de knop. Alle kogels van alle vijanden zijn zwart of wit, en je raad het wellicht al: Is je schip wit, dan absorbeer je witte kogels maar ga je dood door zwarte kogels, en visa versa. Ikaruga ging van de arcade naar de Dreamcast (Japan) en kwam op de Gamecube uiteinde uit over heel de wereld. Inmiddels is Ikaruga ook digitaal op de nieuwere consoles verschenen, zoals de Switch, Xboxjes en PS4. Je kunt hier Ikaruga kopen voor de Switch.
Ikaruga is typisch een “bullet hell” type shooter. Volgens veel mensen te moeilijk, maar daar ben ik het niet mee eens. Het is namelijk allemaal wel haalbaar door oefening. Je hebt ook shmups waarbij je op sommige plekken niet anders kan dan doodgaan, tenzij je nog een powerbomb-type wapen hebt bijvoorbeeld. Ikaruga is compleet uitgedokterd zodat je met veel oefening er levend doorheen kan komen. Bovendien kun je ook combostreaks doen van steeds in groepen van 3 witte en/of zwarte vijanden te verslaan. De levels zijn echt briljant uitgewerkt.
2: Schildmaid MX
Deze shmup is mede gemaakt door Michiel Kroder (bekend van Cane & Rinse en Video Wizards podcasts), die al twee keer te gast is geweest bij de Ridders van de Retro Tafel. Schildmaid MX is buitengewoon origineel omdat het als gameplay element heeft dat je juist tegen kogels aan moet vliegen. Dit moet echter niet de hele tijd, want je kunt ook in de “danger zone” komen (hoor jij nu ook gelijk Kenny Loggins?) en dan is het uitkijken geblazen. Supergaaf bedacht en het speelt anders, maar wél echt als een shoot em up.
Wat ook erg gaaf is aan Schildmaid MX is dat het voor zowel shmup rookies als veteranen geschikt is. Je kan de game echt supereasy beginnen waarbij langzaam het steeds moeilijker wordt, maar je kan het ook gelijk lekker keimoeilijk maken voor jezelf en je arme ruimtepilootje. De game is inmiddels al uit en te kopen op itch.io, check hier de link. Overigens zijn Michiel en zijn developer-kornuiten nog druk bezig de game steeds verder uit te breiden en ook uit te brengen op andere platforms. Houd Schildmaid MX dus in de (schiet-)gaten!
3: R-Type
Dit is typisch één van die klassieke shoot em ups waarbij inmiddels men niet meer beseft hoe origineel dat de game was ten tijde van release. R-Type heeft als uniek gameplay element dat je een soort orb-ding bij je ruimteschip krijgt, genaamd een “Force”. Deze force kun je voor je schip laten hangen waardoor die als schild dient, maar je kan het ook extra afvuren of aan de achterzijde van je schip bevestigen. Tevens zorgt de force ervoor dat je ook extra vuurkracht hebt.
Dit unieke element is uiteindelijk vaak “geleend”, wat nogal opvalt omdat die Force zo’n uniek ding is. Inmiddels zie je het nog maar zelden en komt het eigenlijk praktisch alleen maar weer voor bij de R-Type games. De R-Type games zijn geen bullet hell type shoot em ups, maar vergen veel studeer- en oefenwerk om uit te spelen. Precisie en weten wat er gaat komen, daar draait het om bij R-Type. Én je moet natuurlijk tactisch met je Force weten om te gaan. Feel it!
4: Sine Mora Ex
Het was voor mij ontzettend moeilijk om een vierde te kiezen. Uiteindelijk heb ik met Sine Mora Ex(pres) één van de meer recentere shoot em ups gekozen. Sine Mora Ex is gemaakt door Grasshopper Manufacture, de studio van de (voor mij in elk geval) bekende Suda51. Hij maakt met zijn team eigenlijk altijd wel interessante games en met Sine Mora Ex is dat zeker gelukt. Je speelt namelijk met de tijd in deze game. Bij elke vijand die je raakt krijg je tijd erbij, maar bij elke hit die je zelf krijgt gaat er tijd af. Komt de timer op nul, dan ben je dood.
Deze aparte mechanic heeft met het bizarre verhaal te maken wat allemaal ook draait om tijd-manipulatie. Het stijltje spreekt mij ook heel erg aan, waarbij het een Steam Punk achtige wereld is. Echter wordt het “Diesel Punk” genoemd kwam ik achter op wiki, maar dan dus zonder Vin! Sine Mora Ex is een 3D gegenereerde shoot em up, maar voelt vaak 2D aan. Wel verandert soms de hoek bij bossfights of gebeuren er toffe sequences die je alleen kunt uitvoeren als alles 3D is gebouwd. EJe kunt Sine Mora Ex voor de Switch hier bestellen.

Ik kan denk ik wel een paar jaar lang elke week een artikel 4 shoot em ups noemen met originele spelelementen erin. De allereerste game ooit, “Spacewar!”, was een shmup. Zolang als dat het medium bestaat zijn er shmups en daarbij heeft ruim 80% van elke ontwikkelde shmup iets origineels proberen toe te passen. Wat vind jij een echte originele shmup qua speelstijl? Laat het mij weten!