Loading...
Mijn blog

Carte Blanche voor Hideo Kojima

hideo kojima met death stranding spul

Hideo Kojima, de godfather van videogames is terug met Death Stranding. Deze nieuwste game van Hideo Kojima is ook de eerste game die hij heeft gemaakt via zijn eigen bedrijf Kojima Productions. Tevens is het ook de eerste game waarin hij, vermoed ik, 100% carte blanche heeft gekregen. Nu heb ik begrepen uit vele interviews en artikelen over de Japanse gamedevelopment industrie, dat wanneer je als gamedirector een grote naam hebt, je redelijk altijd al volledige creatieve vrijheid krijgt. Naar mijn mening is dat nooit een goed idee. Iedereen (ja ik zelf ook vooral) heeft zo nu en dan feedback nodig en iemand die tegen je kan en durft te zeggen “ehhh zo kan die wel weer”, “dit gaat een beetje te ver” of botweg “Jezus, wat is dit slecht!”

Geen tegenspraak?

Zo heb ik ook al vele jaren het idee dat Quentin Tarantino zijn films erop vooruit zouden gaan als hij een kritische schrijf-/directing partner in crime zou hebben. Ik vind zijn films best goed, maar ze zijn toch vaak echt te lang, alle structuur ontbreekt, of een fatsoenlijke arc. Ik voel elke keer “Tarantino kan (nog) beter”, hier blijf ik van overtuigd. Uiteraard ligt het ook aan smaak, maar ik merk bij filmreviews en forums dat ik hierin bij lange na de enige niet ben. George Lucas met zijn prequel trilogie had ook overduidelijk weinig tot geen tegenspraak. Bij alle behind the scenes beelden valt het al snel op dat hij omringd is door louter ja-knikkers.

Hoe zit het dan met Hideo Kojima? Bij Konami kreeg hij veel vrijheid na zijn succes met Metal Gear Solid (MGS). Hij mocht met Zone of the Enders en Boktai wat nieuwe IP’s van de grond krijgen en proberen, allemaal met succes. Ook met MGS mocht hij losgaan. Ik denk wel dat hij erg groot is gaan denken, wellicht te groot zo nu en dan. De eerste MGS op de PS1 is zo groot en complex niet, maar dat is helemaal prima. MGS games werden alsmaar groter, vager en complexer. MGS 4 is echt een lange zit en MGS 5 kun je wel 200 uur in proppen. Veel mensen vinden de games goed, maar niet beter dan het eerste deel. Het lijkt alsof niemand gedurende het ontwikkelproces heeft durven zeggen “Ehm, meneer Kojima, deze cutscene duurt nu al ruim 20 minuten, ik denk dat we dit beter anders kunnen doen”.

metal gear solid games op playstation 1 foto
Metal Gear Solid is (op dit moment nog) Kojima’s bekendse game

Gekke Japanners toch

Volledige carte blanche hebben, zoals ik al eerder zei, directors in Japan gemiddeld vaker dan in de rest van de wereld. Dit maakt de games bijna altijd flawed, maar toch vind ik het vaak ook een charme hebben. Japanse gamedirectors als Swery en Suda51 vind ik altijd met geweldige games komen, waarbij het erg duidelijk is dat zij het vrijwel 100% voor het zeggen hadden. De games zijn daarom ook nooit perfect, want er zit altijd wel iets raars, iets wat onnodig slecht werkt. De één heeft dit met item management, de ander met dialogen. Andere dingen werken juist altijd wel. De rare Twin Peaks sfeer van Swery is altijd aanwezig in zijn games, en Suda51 heeft altijd zijn bizarre humor.

De heren Suda51 en Swery hebben onlangs aangekondigd samen te werken aan een game, een indie horrorgame genaamd Hotel Barcelona. Ik ben superbenieuwd of zij elkaar naar een hoger niveau weten te tillen, of juist niet. Met P.T., de “playable trailer” voor de gecancelde Silent Hills game (we zijn allemaal nog steeds boos op Konami), heeft Hideo Kojima samen met Guillermo Del Toro alleen al met deze minigame echte videogame-historie weten te maken, zo goed is P.T. Ik ben er ook van overtuigd dat juist doordat Kojima met iemand heeft samengewerkt qua creativiteit, het daarom zo’n superhoog niveau game heeft opgeleverd.

Ondanks dat Kojima de grote baas is lijkt hij altijd wel een erg toffe kerel

Death Stranding

Uiteindelijk, hoe zit het dan met Hideo Kojima en Death Stranding? Is het heel duidelijk “Une Game de Kojima”? JA. Nogal. Hij heeft lekker helemaal zijn eigen ding gedaan. De game straalt uniekheid uit vanaf vrijwel de eerste minuut, en ondertussen voel je gelijk ook de Kojima vibes. Is dit dan slecht? Nee. Ik vind Death Stranding een geweldige game, maar er zitten wel gekke dingen in waarbij je merkt dat 1 iemand het voor het zeggen had. De gameplay gaat in het begin supertraag en de dialogen zijn amper te volgen, vanwege alle vage termen, maar ondertussen ligt de “onderliggende” boodschap van de game (bringing people together) er dikker bovenop dan dat je van Graaf Tel leert tellen.

Was de game nog beter geweest als Hideo Kojima een kritische non-fanboy naast hem had zitten te allen tijde? Misschien, maar 1 ding weet ik zeker: Dankzij volledig creatieve vrijheid heeft Death Stranding wel een hyper-unieke stijl, zoals bijvoorbeeld Deadly Premonition van Swery en No More Heroes van Suda51 dit ook hadden. Maar ik ben wel van mening dat dit soort gouden eieren niet iemand solo kan blijven uitpoepen. Ik hoop dat Hideo Kojima vaker zal samenwerken met mensen als Guillermo Del Toro, want ik ben er heilig van overtuigd dat hij hiermee zichzelf en wat er wordt gecreëerd naar een hoger niveau weet te tillen.

Ik voel mij nogal fanboy van Death Stranding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *