Loading...
Mijn blog

Kannibalisme met games

kannibalisme met games Starlink in de Action

Waarom de schappen bij de ACTION vol liggen met Starlink packs

Het is altijd lastig om een nieuw soort product op de markt te brengen. Wat ik altijd een frapant fenomeen vind is wanneer iets van heel succesvol naar absolute flop weet te gaan. Je hebt ook uitgevers/ontwikkelaars die hier soort eindbazen in lijken zijn, terwijl anderen het juist bijna altijd goed doen. Hoe zit dit nu bijvoorbeeld met het feit dat je voor een absolute habbekrats een lading Starlink games en expansion packs kunt kopen door heel Nederland? Dit kan ik je uitleggen. Kannibalisme met games, dat is wat er eigenlijk gebeurt. De zakelijke variant. Het is niet dat letterlijk games elkaar opeten.

Starlinke soep

Ik was al enige tijd bezig met een artikel voor te bereiden over Starlink, vooral vanuit passie voor de game. Starlink heeft zijn eentonige dingen, maar ik vind het ontzettend geniale elementen hebben, binnen een zeldzaam voorkomend genre. Mocht je het niet weten: Starlink is een toys-to-life game (lees hier wat dat is), waarbij je dus naast de game extra fysieke speelgoed dingen erbij gebruikt. Skylanders begon hiermee, maar je hebt meer ervan. Al heel vroeg na de releasedatum kocht ik de game, waarbij ik ook al snel alle expansions had gekocht. Niet voor de volle prijs, let wel. Er stopte een Intertoys vlakbij ons, en die deed alles supercheap van de hand. Starlink heeft de beste toys-to-life implementatie ooit, waarbij ik ook betwijfel of deze tevens ooit geëvenaard gaat worden. Maar waar ging het dan fout?

Ubisoft heeft met de ambitieuze ruimtevlieger de grote fout gemaakt door echt (zakelijk) kannibalisme met de game te veroorzaken. Ze hebben als volgt hiermee gedacht:

  • Andere toys-to-life zijn teveel afhankelijk van de toys, daardoor verkoopt de game minder goed (schrikt mensen af).
  • De toys-to-life afhankelijkheid is een risico, dus moet je ook zonder die toys de game kunnen spelen
  • We zorgen er daarom voor dat je ook digitaal de extra wapens, voertuigen en characters kunt kopen, naast de fysieke versie.
De digitale versie is (inmiddels) afzetterij

Digitale diepe kuil graven

Met deze redenering komt het logisch over waarom dat Ubisoft ervoor zorgde dat je de toys ook digitaal kunt “aanschaffen”. Best of both worlds! Echter heeft het volledig andersom uitgepakt. Waarom, nou hierom:

  • Vanaf dag 1 was de digitale content goedkoper dan fysiek, waardoor er bijzonder weinig incentive was voor mensen om de fysieke toys te kopen
  • Al snel werden de fysieke toys vele malen goedkoper vanwege slechte verkoop, waardoor iedereen juist fysiek weer beter kon kopen.
  • De toys to life en digitale uitbreidingen voegen geen reet extra levels, vijanden of verhaal toe.

Je kunt Starlink echt in zijn geheel uitspelen zonder dat je iets extra’s koopt. Het is wel aan te raden, en het speelt makkelijker wanneer je 1-2 extra vliegtuigen, guns en piloten koopt. Maar dat is dan slechts een klein deel van wat er beschikbaar is.

Genadeklap

Als laatste nail in the coffin besloot Ubisoft om de tweede wave van extra ruimteschepen, piloten en wapens enkel digitaal uit te brengen. Begrijpelijk, want dat scheelde ladingen kosten. Wederom voegden deze (vrij dure!) uitbreidingen verder niks toe aan verhaal of wat dan ook. Ze brachten deze voor de volle prijs uit; de gehele wave kost 60 euro aan digitale garnering op de Starlink. Dat terwijl toen de main game overal al in de schappen lag voor hooguit 20-30 euro. Nog steeds is die 60 euro pricerange de vraagprijs in de digitale winkel voor die meuk. Ik heb er echt geen cent meer voor over, want zo geldt ook nog: Wil je ook met de digitale wave 2 meuk spelen dan moet je ALLE toys to life spullen van wave 1 aan de kant doen. Je speelt met fysieke toys-to-life spullen OF digitaal.

Uiteindelijk bracht Ubisoft nog extra speelbare content uit voor de inmiddels stervende Starlink. Deze was gratis. Heel tof, ik kan niet anders zeggen. Maar businesswise echt dom. Het is uiteindelijk werkelijk waar een opéénstapeling geweest van verkeerde beslissingen van Ubisoft. En dit zeg ik als iemand die Ubisoft een zeer warm hart toedraagt. Het meest treurige is nog dat de beslissingen op zichzelf allemaal zo onlogisch niet lijken, maar bekijk je ze zo op een rijtje, dan zie je dat Ubisoft zijn eigen product de nek heeft omgedraaid. Echt kannibalisme met games dus.

Youtuber Mizzah Tee heeft grotendeels dezelfde theorie

Tot Slot

Het is ook niet alleen fout gegaan met Ubisoft en Starlink. Eigenlijk let Ubisoft juist vrij goed, en doen ze normaal juist geen kannibalisme met games. Want de meest voorkomende vorm van kannibalisme met games is door de markt te verzuipen in games rondom 1 serie of IP. Met Assassin’s Creed merkten ze dit net op tijd, waarbij ze na AC Unity en AC Rogue (die tegelijkertijd uitkwamen, idioterie) 2 jaar een pauze namen met de serie. Daarentegen kun je zo een lading Activision series noemen, zoals Guitar Hero, waarbij men net zolang is doorgegaan totdat het helemaal kapot is. Milking the cow is daarmee ook een vorm van kannibalisme, want je haalt je eigen product ermee onderuit.

Met de flop van Starlink is voorlopig in zijn geheel toys-to-life dood. Allemaal pleegden ze kannibalisme met hun games door verzadiging. De andere soortgelijke games zijn ook gekapt. Disney Infinity stopte er mid editie 3.0 en LEGO Dimensions legde na seizoen/jaar 2 al het steentje erbij neer.Beiden zijn erg gaaf, nota bene. Skylanders, de grondlegger van toys-to-life, is inmiddels ook met sabattical. Deze was het meest succesvol, maar zeker ook niet alle jaren. Skylanders Superchargers was een gigantische flop. Maar wat deed Activision toen (beetje ironisch) met Skylanders? Achterhalen wat er fout ging en dit aanpassen. En dat doet Ubisoft normaal ook, waarmee ik zou hopen dat ze met Starlink ooit eens terugkeert. Dat is nobeler en beter dan wat EA doet: Zich bemoeien na een succes, daarmee een teleurstellende sale veroorzaken en meteen zonder kans op terugvering de IP de nek omdraaien.

starlink toys in een action opbergkoffer - kannibalisme met games
Toevallig: alle Starlink toys bewaar ik in een Action opbergkoffer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.