Loading...
Mijn blog

Racisme in games

racisme in games - retrogamepapa met games inhanden

Discriminatie in de digitale werelden, hoe zit dat?

Het zal weinig mensen ontgaan zijn wat er momenteel allemaal gaande is in de Verenigde Staten. Vanwege de treurige dood van George Floyd (een Afrikaans-Amerikaanse man) aan de handen van agenten, zijn er overal protesten en rellen uitgebroken. Dit is allemaal natuurlijk niet enkel vanwege dit incident, maar het heeft gezorgd als catalyst; het was de druppel die de emmer deed overlopen. Het is ook moeilijk te bevatten wanneer je zelf blank en niet-racistisch bent, om je te realiseren hoe erg dat het blijkbaar soms wel is. Omdat het nu een hot topic is (en terecht), heb ik eens nagedacht over hoe het zit met discriminatie en racisme in games. Is dit verschrikkelijk ernstig? Of laat de game-industrie juist supergoed zien “hoe het zou moeten”?

Ausländer im Spiel

Ten eerste wil ik beginnen met dat het naar mijn mening en gevoel de goede richtig uitgaat qua racisme in games. Ik wil wel verder kijken dan racisme, ook naar overkoepelend discriminatie in games. Al eerder heb ik eens aangekaart in mijn “Ik speel graag met vrouwen” blog, dat games met een dame als hoofdpersoon nog altijd minder snel worden uitgegeven. Al helemaal bij een game met een gekleurde dame zoals bij Remember Me. Onbegrijpelijk. Maar er zijn nog wel meer issues. Zo zijn slechteriken in games nog altijd erg vaak Russen of Duitsers. True, Nazi’s kapotschieten in Wolfenstein is dik genieten. Maar Duitsers mogen ook wel eens iets liefs doen in een game, aangezien ik onze oosterburen vooral als dusdanig ken. En mensen met een handicap of aandoening vind ik vaak stomme rollen hebben, of ze ontbreken. Die punten zijn niet zwaar discriminerend, maar jammer is het wel.

Een goed voorbeeld van dat we de goeie richting uit aan het gaan zijn, is de Assassin’s Creed serie. In die games speel je een Islamitische Syriër, een Katholieke Italiaan, een halfbloed Brit-Indiaan, een Welsh pirate, een Afrikaanse ex-slaaf, een halfbloed Brits-Afrikaanse lady en zo kan ik nog even doorgaan. Ik vond het wel teveel een sausagefest om eerlijk te zijn, daarom ben ik ook blij dat je de laatste delen ook met vrouwen speelt. Zonder dat het historisch inaccuraat is, nota bene, want keihard forceren hoeft ook niet. Niet elk deel hoeft dit per se te doen, maar daarnaast hoeft ook niet elk deel met een mannelijke hoofdpersoon te zijn. Dat laatste lijkt nog altijd wel een beetje te moeten.

racisme in games
In Turok speel je een Native American. Gaaf, en hoogst zeldzaam.

Stereotypes en eentonigheid

Uiteindelijk is het niet te ontkennen dat je beduidend vaker een blank iemand speelt in een game dan een gekleurd persoon. Wanneer je dan een donkere dude speelt, ben je weer heel vaak een gangster. Zie GTA San Andreas en GTA V. De enige games die ik zo weet waarin je een donkere niet-gangster persoon speelt (buiten Assassin’s Creed dan), is Prototype 2, Afro Samurai, The Walking Dead en Resident Evil 5. Veel meer zal het ook niet zijn, want echt in elke andere game waarin je in de schoenen wordt gezet van donker persoon, is het een G die met dikke guns caps wil busten in asses. Aziatische personen komen overigens redelijk veel voor, omdat er in Japan zoveel games worden gemaakt, maar dat vrijwel alleen in de “anime stijl”, dus ergens toch ook twijfelgevalletje.

Nou ja, er is gelukkig theoretisch gezien wel meer, overigens. Je hebt namelijk ook veel games waarin je je gehele uiterlijk zelf kan bepalen, waarmee je inmiddels echt alle soorten mensen, aliens en monsters kunt creëren. Al is nu natuurlijk iedereen bezig met een Joe Exotic na te bouwen. Wat ik zelf meestal doe is een kopie maken van mezelf, of juist helemaal niet. Bij The Elder Scrolls kun je je ras bepalen, wat allemaal fictieve zijn uit die wereld van Tamriel. Wat erg gaaf is, is dat je per ras anders behandeld wordt in verschillende situaties. Zo word je als tijger-achtige Kaijit behoorlijk racistisch behandeld in de meeste dorpjes. Hiermee leer je eigenlijk bijna onbewust hoe het is om tot een etnische minderheid te horen die niet algemeen wordt geaccepteerd.

PBS Gameshow legt hier ook duidelijk uit hoe het zit, plus dat er meer achter zit dan lijkt

Tot Slot

Echte racisme is er uiteindelijk gelukkig weinig tot niet in games. Sneaky (veelal onbedoeld) racisme in games is er wel, merk je dus. Uiteindelijk is er echt nog wel een weg te gaan in de game industrie, maar er is wel voortdurend progressie. Vooral afgelopen jaren. Eindelijk eens Latijns-Amerikaanse cultuur en hoofdpersonen in Guacamelee! en Life is Strange 2. Roodharige mensen zijn ook eindelijk goed represent met Horizon Zero Dawn en Jedi: Fallen Order. In de Metro games speel je een nobele Rus in post-apocalyptisch Rusland. De variatie, diversiteit en andere perspectieven die deze games bieden zijn belangrijk.

Ik beweer hiermee niet dat alles geforceerd op en top correct moet zijn. Want ik hoop ook dat ik nog lang gemene Nazi’s in Wolfenstein mag overhoop schieten. Maar het is belangrijk om te beseffen dat je met games ook magie in handen hebt, een “machine for generating empathy“. Goeie RPG’s, adventure games en verhalende games brengen je echte levenslessen, maken je toleranter, begripvoller. In de echte wereld hoop ik ook op betere discussies en meer tolerantie en begrip. En games kunnen hieraan meer bijdragen dan velen beseffen. Net als boeken dit vroeger ook al konden, alsook films, ligt deze kracht ook bij games. Fucking use it, zou ik zeggen.

Zo ben ik nu een indie game aan het spelen waarin je een oude man speelt die terugkijkt op zijn leven. Dit is instantaan een “respect voor ouderen” generator, naast dat het een prachtig, lief verhalende game is.

racisme in games foto met the sinking city en L.A. Noire
Deze twee games bevatten racisme, maar uit reflectie voor die tijd (jaren 20 en 60). Dit laat juist zien hoe erg het was. Om te doen alsof racisme niet bestond in die tijd, dát is gevaarlijk, fout en stom. In deze games kun jij hier bewust iets tegen doen, wanneer je ermee wordt geconfronteerd.
2 comments
  1. Ron de Leeuw

    Een vraag die in me op komt, is: wat willen de meeste gamers? Want wat gamers willen, is bepalend voor wat producenten op de markt zetten. Daarnaast speelt ook de vraag: wanneer is iets racistisch of discriminerend? Ik vind dat zelf ontzettend heftige vragen, die hoe ze ook beantwoord worden, altijd op discussie uit zullen lopen. Waar moeten we naar toe, naar welke houding, welk standpunt?

    1. Retrogamepapa

      Discussie is meestal juist goed, mits beide partijen niet idioot gaan doen in extremistische standpunten en dergelijke. Waar we naartoe moeten geef ik aan op het eind, althans qua games. Meer diversiteit in games, en minder stereotypering. Dat zorgt vrijwel automatisch ook voor meer tolerantie en begrip, mits het uiteraard op goede wijze wordt gedaan. Wat gamers willen is bepalend, zou je inderdaad zeggen, maar uit alle statistieken blijkt dat donkere mensen en met Hispanic background een meerderheid vormen in de gamers-community. Assassin’s Creed gigantische succes bewijst ook dat iedereen het allemaal dikke prima vindt als je eens NIET met een blanke dude speelt. Men weet gewoon niet precies wat gamers willen, de meeste producenten lopen qua gedachtengang en opvattingen eigenlijk altijd achter. Helaas is dat van alle tijden.

      Laat ik een voorbeeld pakken uit de filmindustrie: Als je kijkt naar Salma Hayek. Zij kon niet aan een acteerbaan komen in Hollywood omdat ze Latina was. Alleen blanke vrouwen in films, dat verkocht, was de opvatting. Eenmaal bekend met Desperado, waren binnen een paar jaar Latina actrices juist de hot stuff in Hollywood. De producers en filmmakers zaten er dus naast door geen Latina’s aan te nemen (joh).

      Nu met games zijn er nog dezelfde bekrompen opvattingen hier en daar. Het feit dat je 80-90% van de tijd een blanke man speelt, is niet echt oké. En racistisch is een erg extreme term ervoor, maar licht-racisme is het toch op zijn minst te noemen. Maar zoals ik al aangeef, dit gaat wel echt de goeie kant op elk jaar weer in de game industrie, naar mijn perceptie dan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.