Loading...
Mijn blog

Verschillende Soorten Horror Games

retrogamepapa soorten horror games

Van een beetje eng tot shit ya pants!

Proberen shit in hokjes te proppen heb ik eigenlijk een hekel aan. Toch leek het mij leuk om als horror-game afficionado eens te kijken naar hoe je deze enge games zou kunnen onderverdelen. Daarbij kun je het beste kijken naar wat het ((ont-)hoofd-))doel is van de game en wat de core gameplay is. Als ik zo eens kijk naar de verschillende soorten enge games, kom ik op de volgende onderverdeling:

Survival Horror

Dit is veruit het meest voorkomende soort, waarbij de meeste ook erg eng zijn. Hierbinnen heb je ook wel redelijke verschillen. Dat begint al bij hoe de game in basis speelt: De ene horrorgame is in first-person en lineair, de ander weer third-person en in een open wereld. Dan is er tonaal ook veel verschil: één is heel duister en eng, de ander valt mee. Maar uiteindelijk hebben ze één ding gemeen: jij zit in een vreselijke nachtmerrie wereld, en het gaat lastig worden om te kunnen overleven. Deze games mogen eigenlijk niet makkelijk zijn, want daarmee worden ze minder eng.

Goeie voorbeelden van survival horror games:

  • Silent Hill gamereeks
  • Resident Evil 1, 2
  • Alone in the Dark games
  • Dead Space
  • Forbidden Siren gamereeks
soorten horror games Deep Fear screenshot
Deep Fear voor de Saturn is een vergeten survival-horror game

Verhalende Horror

Meestal in combinatie met puzzel- of roleplay-elementen, en meestal zijn ze beduidend minder eng dan survival-horror. Ze kunnen wel angstaanjagend zijn, maar je hoeft niet bang te zijn dat je elk moment doodgaat. Dit maakt ze minder angstaanjagend. Bij verhalende horrorgames draait het echt om de sfeer en het (enge) verhaal. Ze werken qua spanning en ervaring meer zoals bij een boek. Ook bij de verhalende horror games zijn er uiteraard onderlinge verschillen. De ene titel is met name een puzzelgame, de ander is meer een trippy walking sim. Je hebt ook menig point-and-click adventure met horror-elementen, of in een horror-setting, zoals Black Mirror. Dit genre is vaak vooral op de pc.

Voorbeelden:

  • The 11th Hour
  • Phantasmagoria
  • Zero Escape serie
  • Layers of Fear
  • Darkness Within games
Phantasmagoria is nu niet zo eng meer, maar nog wel heel tof

Actie Horror

Actie games zijn er maar zat, dus het is logisch dat sommigen een horrorstijl hebben. Veel van deze games gaan vaak ook voor de gore. Lekker dikke, bloederige, ledematen rondvliegende actie in een grimmige wereld. Er zit geregeld weinig verschil tussen survival-horror of actie-horror. Sommige games zijn ook beiden. Gaat de core gameplay om de actie, of dat het stug overleven is geblazen? De Resident Evil gamereeks bevat duidelijke survival-horror titels zoals deel 1, maar ook duidelijke actie-horror zoals deel 6.

Duidelijke voorbeelden van Actie-horror games:

  • The House of the Dead gamereeks.
  • Dead Space Extraction.
  • Dead Rising gamereeks.
  • F.E.A.R. gamereeks
  • Alan Wake
soorten horror games dead rising 4 action-horror
Dead Rising gamereeks. Horror en gore mét humor

Stealth Horror

Als tegenpool heb je de stealth horror game. Dit is een soort sub-categorie van survival-horror, maar toch vind ik het een losse vermelding waard. Veel survival horrorgames hebben stealth elementen, zoals The Evil Within. Maar je hebt ook echte stealth horror games waarbij het eigenlijk in zijn geheel draait om sneaken en onzichtbaar blijven. Wat de meeste van deze games ook hebben is dat je jezelf moet verstoppen op sommige momenten. Clock Tower is de eerste game die hiermee kwam. Alien Isolation speelt grotendeels ook zo: alles tegen de alien speelt als echte stealth-horror, de rest van de game (40%), is survival-horror met crafting en RPG-elementen.

Goeie stealth horror voorbeelden:

  • Outlast gamereeks
  • Slender (Man): The Arrival
  • Haunting Ground
  • Clock Tower
  • Amnesia: The Dark Descent
little nightmares screenshot
Little Nightmares heeft ook veel stealth horror stukken

Psychological horror & Jump scares

Bovenstaande 4 categorieën zijn toch wel in de kern de verschillende soorten horror games die er zijn, kijkend naar gameplay en wat het wil bereiken met de speler. Als je kijkt naar wat wikipedia te melden heeft over horror games, krijg je naar mijn mening een apart lijstje. Als subgenre op soorten horror games staat er naast survival horror enkel psychological horror en jump scare horror vermeld. Je zou dit unieke genres kunnen noemen, maar veruit de meeste van die games vallen naar mijn mening onder survival horror of verhalende horror. De gameplay en het doel is bijna altijd: overleven of het volgen van een verhaal; naast jou bang maken dan.

Going insane in The Sinking City

Psychological Horror

Een belangrijk element voor het creëren van een algemeen gevoel van onbehagen is paranoia. Goeie horror games zorgen ervoor dat je gestressed wordt. Wanneer je steeds meer onzeker bent of wat jij ziet en hoort wel klopt, zorgt dit ervoor dat je ook veel sneller schrikt, in paniek schiet en bang wordt. Deze psychologische druk en simpelweg gek worden, is een essentieel onderdeel bij de horrorverhalen van Lovecraft. Geen wonder ook dat dit bij vrijwel alle op zijn werk gebaseerde games een psychologisch aspect terugkomt. Psychologisch op je inwerken en jou als speler echt onder druk zetten, doet in wezen elke horror game.

De hoofdpersoon kan vanalles overkomen, maar dat wil niet zeggen dat het jouw gameplay ervaring beïnvloedt. Goeie voorbeelden van psychologische horror; hierbij word je ook echt als speler beïnvloed, niet enkel het slachtoffer dat je speelt in de game:

  • P.T. (Silent Hills’ Playable Teaser)
  • Observer
  • The Sinking City
  • Silent Hill: Shattered Memories
  • Eternal Darkness

The Sinking City laat bijvoorbeeld soort hallucinaties op het scherm zien van vijanden en vervormd het beeld, waardoor je (vooral wanneer je dit voor het eerst meemaakt) erg twijfelt of het wel klopt wat je ziet. Jij als speler wordt beïnvloed en (hetzij mild) psychologisch mee gespeeld.

games direct uit de Cthulhu mythos

Jumpscares

Zoals ik al aangaf in mijn blog “ik kan niet meer schrikken”, vind ik horrorfilms die grotendeels draaien op jumpscares matig tot slecht. Met games is het op zich al wat leuker, en dit is relatief een vrij nieuwe sub-categorie onder soorten horrorgames. In DOOM 3 zitten er een hele teringhoop jumpscares, alsook in Resident Evil 2. Dit is echter niet een core gameplay element (al valt dat de betwisten). Als je echter kijkt naar de Five Nights at Freddy’s gamereeks, die draait volledig om de jumpscares. Het is eigenlijk een tactische puzzelgame, maar dan in een horrorsetting. Heel gaaf, maar toch zie ik niet in hoe je vele verschillende soorten jump scare games zou kunnen maken. Daarom is het in mijn ogen een kleiner subgenre die ik niet helemaal wil meetellen.

Gemaakt om je dood te schrikken, zoals je ziet!

Eclectische, rare en unieke soorten

Uiteindelijk blijf je ook titels hebben die je amper tot niet in een categorie kunt onderbrengen of die dermate alles mixen, dat je het niet eenduidig in één enkel bekrompen hokje kunt proppen. Sommige kun je voegen bij meerdere soorten horror games. Little Nightmares zou je het beste kunnen omschrijven als platform-stealth-puzzle-horror, bijvoorbeeld. Zo heb je dan ook nog:

  • Death Stranding. De game is vrijwel zijn eigen genre, maar duidelijk zitten er survival-horror gameplay elementen in.
  • Hellnight. Een oude Atlus game op de PS1. Stealth-horror in combinatie met JRPG.
  • Fade to Silence. Zie mijn review
  • Dark Souls series, Bloodborne. Is zijn eigen genre, maar ze zijn supercreepy en eigenlijk survival-horror te noemen.
  • Galerians: Ash. PS1 game die in 1 verhaal met 4 chapters telkens van stijl weet te wisselen.
  • Thief (2014). Stealth-game met overall duistere sfeer, maar paar gebieden zijn echt horror te noemen en supereng.
  • Deadly Premonition. Twin Peaks GTA stijl survival-horror game. Lees mijn review maar!
  • Dead Island serie. The Undead Elder Scrolls. RPG, quests en zombies bonanza.
  • The Last of Us. Duidelijk verhalend, duidelijk ook survival-horror.
  • Days Gone. The Last of Us in open world versie. Erg underrated overigens.

Dit zijn een paar die ik graag wil uitlichten. Ik vermoed dat op het moment dat dit artikel live is, mij een hoop andere horror games te binnen schieten. Qua hokjesverdeling en genre-bepaling ga ik hierover vast nog eens een deel 2 schrijven. Aan horror games geen tekort tegenwoordig!

deadluy premonition

Tot Slot

Uiteindelijk zijn er maar heel weinig horror games onder te brengen in 1 hokje, want ergens bloedt wel een element over in stijl, gameplay of benadering. Dat maakt het hokjesduwen en onderscheid maken in verschillende soorten horror games ergens ook onzin. Maar, niet helemaal. Toch heeft het op zijn tijd nut om er eens zo objectief en analytisch naar te kijken. Hierdoor ga je juist ook inzien waar eventueel vernieuwing kan plaatsvinden. Qua psychologische horror vind ik dat er nog veel ruimte is te winnen. Maar ja, gamers knettergek maken is misschien niet zo’n geweldig idee.

Je kunt met horror games ook niet grenzeloos ver gaan. Er zullen zeker nog nieuwe soorten horror games ontstaan, maar er een plafond dat je kunt bereiken qua terging. Ook al haat ik censuur, je kunt echt een grens overschrijden. Ten tijde van mijn communicatie en multimedia design-studie, heb ik ook een idee gepitcht voor een game die jouw mentale grens test. Stel, je moet echt bewust kleine kinderen gaan vermoorden of nog veel ziekere dingen, dan haakt elke persoon die nog een beetje in orde is toch echt wel af.

pyramid head silent hill 2
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.