Loading...
New Game Review

Transformers: Beyond Reality

transformers beyond reality review nederlands psvr game playstation 4 ps4 retrogamepapa

Beyond Virtual Reality

Beyond Wat? Op toevallige wijze kwam ik achter het bestaan van deze vrij nieuwe en onbekende game. Moi, Retrogamepapa, is niet alleen fan van (retro) games. Ik ben ook groot fan van Transformers, met name de oude cartoons en de toys. Ik heb ooit al eens in een artikel op gameliner aangegeven dat Transformers mijn ultieme jeugdsentiment zijn. Meer nog zelfs dus dan Lego of games spelen op de MSX. Ook heb ik een paar jaar geleden in een artikel over sequels aangegeven hoe graag ik een vervolg op Transformers: Fall of Cybertron zou willen zien. Sowieso zijn er niet veel Transformers games als je kijkt naar het succes van de IP.

Nu ben ik onlangs weer helemaal in de wereld van alien-robots gedoken mede dankzij de ontzettend goeie nieuwe toylines (check dit op gerrutcamaro.nl). Dit was enkel figuurlijk het geval totdat ik toevallig stuitte op Transformers Beyond Reality, een pas gereleasede PSVR game. Het bleek ook nog eens een on-rails arcade shooter te zijn, iets waar ik erg van houd op zijn tijd. Waarom had ik hier niet eerder van gehoord? Heel vreemd, want zoals je zult lezen is het geen slechte VR game!

Ik heb contact opgenomen met de publisher van Transformers Beyond Reality, en zij waren zo vriendelijk om mij een reviewcode te sturen.

Releasedatumeind 2022 (Europa)
PlatformPS4 VR
DeveloperMeta4 Interactive
PublisherMinority Media

Transform and Roll er is out!

Met Transformers Beyond Reality speel je geen transformerende robot, maar een vleeszak mens. Heh, wat?!? Dat komt zelden tot nooit voor. Van alle Transformers games is dit volgens mij de eerste game waarin je niet een metalen alien van Cybertron speelt. Het klinkt ook wel een beetje als een teleurstelling en een gemiste kans. Maarrrrrrr… Al snel kwam ik erachter met mijn VR brilletje op dat dit “4 real” juist een slimme beslissing is geweest van Meta4. Nu krijg je echt een besef van hoe reuzachtig de meeste Transformers zijn. Het is daarom juist een erg toffe ervaring om tussen een vechtende Megatron en Optimus Prime door te cruisen als klein mens-krijgertje. Je bent dan ook letterlijk “along for the ride”.

Om niet een volledig nutteloze hoop vlees te zijn krijg je van Ratchet een full body armor suit. Spike en Daniel Witwicky hebben ook al een “exosuit” in de Transformer animated movie, dus dat is niks nieuws. Wat wel leuk is gedaan, is dat het eruit ziet als een G1 blokkig pak wanneer je het aan hebt in VR. Je voelt je hierdoor wel soort van Transformer. Klinkt wellicht onnozel, zo’n kleine toevoeging als dit, maar het draagt zeker bij aan de beleving. Om het een on-rails shooter te laten zijn hebben de Autobots hulp gekregen van Stichting Rolerisuit, want je staat op een soort rijdend platform. Passend, want we weten immers hoe onze Optimus Prime wel houdt van uitrollen met zijn “Transform and roll out!” Het is even deuzig als briljant bedacht bedacht, want nu kun je als speler tenminste hele snelle race/schiet stukken hebben.

Check hier een playthrough van het eerste level!

I will take it so!

Transformers Beyond Reality speelt als een arcade stijl on-rails shooter, wat betekent dat je vrijwel niks anders doet dan mikken op de vijand en piew, piew! De game is enkel te spelen met twee Playstation Move controllers. Dit is jammer voor de mensen die niet twee van die Star Trek dildo’s bezitten, maar ik vind het wel begrijpelijk. Games zoals dit spelen bijzonder ruk met een reguliere controller en je bent naar mijn mening beter af om dan de game helemaal niet te spelen. Klassieke lightgun arcade games als House of the Dead en Time Crisis spelen voor geen meter met een normale controller en dit geldt dus ook voor Transformers Beyond Reality.

Het is dus vooral schieten op decepticon boef-transformers geblazen, moedig zwierend met je rechterarm (mits rechtshandig, je kunt het aanpassen!) en schieten tot je vingers en schouders murw zijn. Toch zijn er wel wat meer gameplay elementen bij. Je hebt namelijk verschillende load-outs waaruit je kan kiezen. Het hoofdwapen is altijd een standaard laserblaster schietding maar je sub- en ultra-wapen kunnen verschillen. Pak je het schild als sub-“wapen” dan moet je verdedigend zijn (duh), maar pak je een zwaard dan moet je alle binnenkomend schietgeweld zien te deflecteren of ontwijken. Daarnaast heb je ook nog een minigun, om dus prominent in hysterische aanvalmodus te blijven. Alledrie vergen echt een andere aanpak qua gameplay. Uiteindelijk heb je ook een soort supermove, om uiteraard te gebruiken wanneer de Decepticons iets te opdringerig worden.

starscream in transformers beyond reality official media
You scream, I srcream for Starscream!

More than meets the bullseye

Transformers Beyond Reality heeft twee spelmodussen: Arcade en Campaign. Arcade is in één zit simpelweg de game doorknallen. In Campaign mode kun je je powers upgraden met alle energon die je verzamelt. Daarnaast kun je ook levels herspelen en difficulty wisselen per keer. Arcade is een goeie modus, maar niet eentje die ik prefereer, want ik wil soms na 1-2 levels kunnen stoppen. In het begin vond ik de game trouwens in normal mode al lastiger dan het aanhoren van een speech van Starscream. In level 2 moet je het op het eind opnemen tegen Sharpshot (Shrapnel, eigenlijk) en die vervelende insecticon schoot mij elke keer overhoop. Dit vond ik juist een goed iets. Een lightgun arcade shooter moet niet te makkelijk worden.

Mocht je toch er zo doorheen willen knallen als een soort overpowerde Megatron die kilo’s energon heeft gesnoven, dan heb ik goed nieuws! Je hebt iets van 5-6 verschillende difficulty settings, beginnend bij het papsimpele “story” voor de mensen die enkel het verhaal willen beleven. Mocht je je een blote vleeszak willen voelen met een proppenschieter dan kun je difficulty ook lekker heel erg hoog zetten! Voor iedere gek wat wils dus. Uiteindelijk zit er veel replay value in Transformers Beyond Reality met je character upgraden, verschillende speelstijlen en difficulty settings. Mijn advies is wel om de difficulty niet al te laag te zetten, want een core gameplay element bij arcade stijl games is dat het een uitdaging moet zijn.

transformers beyond reality cutscenes stripboek stijl comic stijl retrogamepapa
Cutscenes in de game zijn in een comic stijl gedaan met voice acting.

Decepti-pros and -cons.

Qua spelbeleving blijft het echt arcade stijl aanvoelen, waarbij het telkens vermakelijk blijft. Binnen de vrij beperkte mogelijkheden die het on-rail shooter genre toch wel heeft, haalt Meta4 er wel zoveel mogelijk uit. Het verhaal stelt weinig voor, maar dat is normaal bij arcade stijl games. Megatron en Shockwave smeden snode plannen met dark energon, simpel gezegd. Wél verrast de game qua gebeurtenissen in elk level en wie je tegenkomt. Steeds krijg je een nieuwe setting, ontmoet je unieke Transformers én zit er wel een twist ergens. Dit koesterde ik ook een beetje. Ik ging bij campaign mode niet gelijk steeds naar het volgende level. Bovendien: een beetje beter worden in de eerdere levels kon geen kwaad, want de game is zoals ik al aangaf best pittig. Daarbij wat extra energon binnenharken zodat je je blaster, ultra-wapen of energiemeter kunt upgraden is ook geen overbodige luxe.

Ik vind wel dat je moet beseffen dat Transformers Beyond Reality “in reality” niet een big budget titel is. De prijs is met 20 euro ook niet hoog. Ondanks laag budget en lage price tag vind ik de game grotendeels dikke prime-a. Maar er zijn wel minpunten. Zo zijn er maar een beperkt aantal verschillende vijanden. Het grootste gedeelte van de tijd schiet je drie verschillende soorten insecticons dood en enkel in de latere levels wisselt dit meer af met ook seekers. Maar daarnaast heb je wel in elk level unieke setpieces en Decepticons waarmee je te maken hebt, dus het valt niet snel op dat de vijanden wat eentonig zijn. Van mij zouden ze een deel 2 mogen maken waarmee ze verder gaan met wat ze hebben, maar ik vermoed niet dat dit ooit zal gebeuren.

Waarom wel spelen

Transformers Beyond Reality is een degelijke on-rail shooter die elk level genoeg afwisseling biedt om het boeiend te houden. Het is in opzet simpel en allemaal niet bijster origineel, maar met een arcade stijl shooter vind ik daar niks mis mee. Toch biedt de game veel extra’s. Meta4 heeft de moeite gedaan 3 verschillende speelstijlen, campaign mode en veel difficulty options erin te proppen. Daaarmee hebben ze wel zo’n beetje het maximale gehaald wat je met een on-rail shooter kan doen. Zeker voor 20 en-euro-gon is het voor elke on-rail shooter en/of Transformers liefhebber een must om te spelen!

Waarom niet spelen

Zoals bij de meeste PSVR games is het niet big budget AAA kwaliteit te noemen. Mocht je grafische pracht en praal erg belangrijk vinden en houd je niet zo van on-rail shooters, dan is Transformers Beyond Reality niet echt iets voor jou. Het kan natuurlijk ook zijn dat je aan de kant van de Decepticons staat. In dat geval is Beyond Reality dan ook echt beyond redemption.

Transformers Beyond Reality

7.8

Gameplay

8.0/10

Graphics/Geluid

8.0/10

Sfeer

7.5/10

Verhaal/Characters

7.5/10

Herspeelbaarheid

8.0/10

Pros

  • Een solide, leuke lightgun game
  • Campaign mode is goed gedaan
  • De Transformer characters zijn goed neergezet
  • Echt een gevoel dat je als mens midden in het avontuur zit

Cons

  • Weinig verschillende vijanden
  • Productiewaarde in zijn geheel niet high budget
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.