Loading...
Retro Game Review

DOOM 64

retrogamepapa met doom64 op de N64

DOOM 64 is niet de opvolger van DOOM 63. Nee, dit is pas de derde DOOM game die is gemaakt en verschenen. DOOM 3 is de vierde DOOM in de gamereeks, om de verwarring compleet te maken. DOOM 64 is een first-person shooter die exclusief is gemaakt voor (ja raad eens) de Nintendo 64 (N64). Daarbij was het geen daverend succes en het verscheen en verdween zonder dat het echt veel aandacht kreeg. Maar DOOM 64 is nu eindelijk uitgebracht in een remastered versie voor de huidige consoles en pc. Had je de nieuwe Doom Eternal gepre-ordered, dan krijg je deze er zelfs gratis bij. Is deze oude N64 klassieker net als de andere DOOM delen ook vandaag de dag nog de moeite waard? Nou, ik zeg: Bring it on!

ReleasedatumEuropa: december 1997
PlatformN64 (origineel). Rerelease op pc, PS4, Xbox One, Switch
DeveloperMidway (niet id!). Rerelease: Nightdive
PublisherMidway, id Software. Rerelease: Bethesda Softworks
doom 64 logo screenshot

Ergens in 1998

Het was een beetje een vreemde release met DOOM 64. Op wikipedia staat dat in Europa de game verscheen in december 1997, maar dat is zeker weten niet waar geweest voor Nederland. Ergens smack midden in de zomer van 1997 belandde de game zonder aankondigen ineens in de schappen. Ik was vol van happy-happy-joy-joy toen ik de game zag liggen… maar dit was voordat ik de prijs zag. De prijs voor N64 games was altijd al bovengemiddeld hoog. De gemiddelde nieuwprijs voor games op Playstation 1 was rond de 130 gulden, maar bij N64 was dit rond de 170. Dat is omgerekend nog altijd stukken duurder dan dat games nu gemiddeld kosten. DOOM 64 kostte, en ik hoop dat je nu zit, 239 gulden! Dat was iets te erg “Hurt me plenty!” voor mijn portemonnee.

Pas veel later besefte ik dat die hoge prijs kwam vanwege dat mijn lokale gameboer de game had geïmporteerd. Overigens bleef de game heel lang heel duur overal. Je kunt je in elk geval wel voorstellen dat ik met die hoge prijs vond dat DOOM 64 naar de hel mocht gaan. Bovendien was ik ook bepaald niet onder de indruk van hoe de game eruitzag. 2D vijanden? 2D objecten in de omgeving? Hallo, we hadden al eventjes Quake en Turok, waarbij alles in 3D was. Turok was een N64 exclusive net als DOOM 64 en zag er echt ontzettend goed uit. DOOM 64 viel tegen vond ik. Ik liet de game vervolgens jarenlang links liggen tot ik deze 2de hands voor een superlage prijs zag liggen, ergens in 2003-2004.

zombie soldier enemy game screenshot

Uniek én herkenbaar

En wat bleek toen ik die game eens aanslingerde op mijn N64? DOOM 64 was alle demoontjes nog aan toe toch wél een hele goeie game. Al die jaren dacht ik ook dat het een gepimpte port was van de originele DOOM, maar bleek niet het geval te zijn. DOOM 64 heeft volledig eigen levels, eigen vijanden en textures die uniek zijn voor deze game. Alles is wel gebaseerd op de oude DOOM, dus je hebt nog altijd de imps, hell knights, archnotrons en cacodemons, alleen zien ze er heel anders en heel gaaf uit. De eindbaas is wel uniek, en moet een Mother Arch-Vile Demon voorstellen. Ze zijn op een enkeling na heel herkenbaar ontworpen. waarbij je ook steeds net als bij DOOM 3 steeds benieuwd bent naar hoe de volgende er weer uit zal zien.

Iets wat ik opvallend en uitzonderlijk goed vind vandaag de dag aan alle DOOM delen, is hoe ontzettend goed het leveldesign is. Elk level is totaal anders. Het ene level is compact met veel deurtjes, valsstrikken en allemaal verborgen sleutels, en het andere level is juist grotendeels een wijd gebied waar je vooral veel vijanden voor je space marineboots krijgt geworpen. Ook bij DOOM 64 is dit het geval. Het is wel te merken dat veel levels gebaseerd zijn op oude bekende levels uit DOOM 1 en 2. Deze herkenbare levels spelen vervolgens wel totaal anders, dus het is juist een leuke “ode aan”. Bijna elk level wist mij weer te verbazen met hoe ze bepaalde ve(r)rassingen hadden, vooral qua dynamische kamertransformaties. Net als bij DOOM 2 speel je in soort chapters van zo’n 7-8 levels het spel door. Je gaat van space stationnetjes uiteindelijk naar de hel zelf. De game heeft 28 normale levels, 4 geheime levels en nog een x aantal bonus fun levels.

in de hel met de space marine

Huisje, Doompje, Beestje

Hoe is uiteindelijk de gameplay? Dat is echt alsvanouds Doomdertje Doom. Snelle, solide controls, waarbij het gaat om snelheid en niet dekking zoeken. De wapens zijn allemaal hetzelfde als bij DOOM 2, al hebben ze wederom in DOOM 64 een uniek design! Wederom erg gaaf, want zo heeft de chainsaw deze keer 2 zagen. Waarom ook niet, als je het toch enkel gebruikt om demonen mee dood te maken; op die ruimtestations ook nooit een boom gezien, en tenslotte heet de gamereeks niet BOOM. Er is trouwens wel 1 wapen nieuw, en dat is The Unmaker, een soort creepy demonische gun gemaakt van skelettenbotten die hele dikke laserstralen schiet. Wanneer je in alledrie de geheime levels een speciaal item vindt, wordt die zo sterk dat de BFG9000 wel een proppenschieter lijkt.

Uiteindelijk vind ik denk ik het vetste aan DOOM 64 nog de sfeer en de muziek. In plaats van (iets te catchy) gitaar-metaldeuntjes constant in je hersenpan te pompen, doet deze DOOM het tegenovergestelde. De soundtrack is hele minimalistische grimmige doomy (Joh! haha) ambient. Één track bevat zelfs soort van kindergehuil, wat echt op je zenuwen kan werken. Schitterend dus. De game is nu op de nieuwe systemen beter te spelen dan ooit. Het grootste verschil naast dat je nu geen migraine krijgt van de graphics, is ook wel de controls. Deze was ongelooflijk slecht ten tijde van de N64, al wist ik die altijd om te zetten elke keer dat ik de game ging spelen. Daarnaast zijn er nog 6 extra levels toegevoegd, onder de naam “The Lost Levels”. Erg nice.

Eindoordeel

DOOM 64 is een echte dikke DOOM game. Gelukkig dat het niet met de N64 de verdoemenis in is gegaan, want de game is nog altijd ontzettend de moeite waard. Gameplay, level- en creature-design en vooral de sfeer zijn allemaal uniek en fenomenaal. De 2D vijanden bleken op de N64 ook een goeie keuze, want DOOM 64 speelde hierdoor supersoepel. Het is echt een game waarvan ik al heel wat jaartjes hoopte dat deze een remastered rerelease zou krijgen. Ik heb er echt van genoten destijds op de N64, maar met de remaster versie is de gehele game-ervaring toch echt aangenamer. De game kost los slechts 5 euro, en dat is naar mijn mening absoluut geen weggegooid geld!

TIP: Voor de DOOM kenners, speel de game op hogere of zelfs hoogste moeilijkheidsgraad. Ik vond het heerlijk op de hogere moeilijkheidsgraad, en echt iets te makkelijk op normaal. Uiteindelijk vond ik “Watch me Die!” de leukste uitdaging.

op de N64 kun je ook altijd nog DOOM 64 spelen
Nog goed speelbaar op de N64, maar mooi is anders.

DOOM 64

8.4

Nostalgiefactor

8.0/10

Herspeelbaarheid

8.0/10

Grafisch

8.0/10

Muziek/Audio

9.5/10

Pros

  • Oud vertrouwd DOOM!
  • Enorme diversiteit in levels en stijl
  • Eigen ontwerp vijanden en wapens
  • Veel geheimen en extra's
  • Iets kapotschieten met een shotgun blijft extreem satisfying

Cons

  • Vijanden Revenant en Arch-Viles ontbreken
  • Sommige geheimen onvindbaar zonder walkthrough
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.