Loading...
Mijn blog

Ik haat de digitalisering van games… Of toch niet?

Veel gamers gaan al voor digital only met games

Het valt niet te ontkennen dat dankzij heel de digitalisering van games het medium nogal veel is veranderd, en nog zal gaan veranderen. Het is voor mij een groot minpunt dat fysieke gamereleases uiteindelijk vrijwel volledig zullen verdwijnen. Hoe handig het ook is qua gemak in gebruik en qua ruimtebesparing, voor mij mist er gewoon iets, letterlijk. Ik vind het ook vreemd blijven aanvoelen om puur voor een 100% digitaal product te betalen. Je telt in wezen dus 60 euro neer voor enkel een hoop enen en nullen. En stel nu: Steam, Xbox Live of PSN gaat failliet, of wordt compleet platgelegd met een hack, wat dan? Allemaal doemdenkerij (nee, geen DOOMdenkerij, was het maar waar), of is er toch wel iets positiefs aan al die digitalisering?

Indie Games ben ik geïnteresseerd

De digitalisering heeft wel meer negatieve aspecten, maar toch zijn er zeker ook positieve kanten. Naar mijn mening veruit de meest positieve bijkomstigheid: Het is nu veel makkelijker om kleinere en meer niche games uit te brengen. Dit heeft ervoor gezorgd dat er nu zoiets bestaat als indie games. Inmiddels wordt de term “indie” een beetje overused. Het is bij sommige games ook lastig tot niet te zeggen of je het nu indie is of niet, want er worden nu op heel veel verschillende manieren games gemaakt. De ene game wordt gemaakt door één persoon die jarenlang zichzelf heeft opgesloten op zijn kamertje, de andere titel wordt gemaakt door 3 veteranen via kickstarter met hun eigen opgerichte studio. Het draait in vrijwel alle gevallen hierbij om passieprojecten: Een game maken die de makers altijd al hadden willen maken.

Dankzij digitalisering bestaan er dus indie games. Het feit dat je nu makkelijk digitaal een game kunt uitbrengen, en niet meer per se miljoenen hoeft te investeren om alles te moeten laten drukken, persen en te distribueren, heeft ervoor gezorgd dat het praktisch voor iedereen mogelijk is om een game uit te brengen. Je moet er wel eentje maken natuurlijk. Hierdoor zijn een hoop oude verloren genre games weer terug op de markt gekomen. Het beste voorbeeld is de “MetroidVania” type games. Omdat Nintendo lang niks meer deed met Metroid en Konami niks met Castlevania, zijn er andere mensen deze stijl games maar gaan maken. Zoals bijvoorbeeld Axiom Verge, waarbij de maker een echte Metroid speelstijl en feel met succes heeft nagebootst. Nu zijn er inmiddels zelfs dermate veel MetroidVania games dat je kunt spreken van verzadiging. Nou ja, bijna dan, want ze blijven gaaf!

indie game Axiom Verge
Axiom Verge is echt een geweldige MetroidVania game

Bigger is niet altijd better

Voor mij persoonlijk hoeven games ook allemaal niet gigantisch groot te zijn, want ik heb er de tijd niet voor, en ik heb liever kwaliteit boven kwantiteit. Een main story van 5 uur maar wel ruim 30 uur aan fetch-quests en nutteloze shit op de kaart verzamelen vind ik altijd zonde van mijn tijd. Dit was een paar jaar terug (gelukkig tijdelijk) een standaard geworden in gaming. Ik speel meestal een kleinere indie game waarvan ik weet dat ik hooguit 10 uur mee bezig zal hoeven zijn, dan dat ik aan zo’n knoepertgrote AAA game begin. De digitalisering heeft hier ook zijn steentje aan bijgedragen. Alleen de grote big budget releases moeten echt groot zijn, de meeste andere games hoeven enkel zo groot te zijn als dat nodig is.

Dit zijn dus allemaal positieve veranderingen in de gameindustrie, grotendeels mede dankzij de digitalisering. Fysiek zal waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen, want kijk maar eens naar het enorme succes van Limited Run. Dit is een bedrijf dat digitale games een gelimiteerde fysieke release geeft, en vrijwel alles is binnen enkele uren altijd uitverkocht. De redelijk matig verkochte PS Vita handheld, die ik een heel warm hart toedraag, heeft dankzij de digitalisering nog zo lang te gekke nieuwe games kunnen ontvangen. Sterker nog, er komen nog steeds nieuwe games voor uit.

Bloodstained Ritual of the Night game screenshot van titel. Digitalisering van games
Dankzij een supersuccesvolle kickstarter bestaat deze game

Bloodstained en de prequel

De geniale MetroidVania titel Bloodstained: Ritual of the Night is na een lange ontwikkeling via Kickstarter eindelijk verschenen. Deze is van de originele makers van de Castlevania games, zie hierbij ook mijn Castlevania: The Adventure review. Met deze titel zien we opnieuw het voordeel van digitalisering met de release van de te gekke retro prequel indie game Bloodstained: Curse of the Moon. Over beide games zal ik in de nabije toekomst vast nog meer schrijven, aangezien ze beiden erg de moeite waard zijn.

Digitalisering heeft echt voor mij minpunten, maar er bestaan nu indie games dankzij digitalisering, dat maakt het ruimschoots goed. Ben je geïnteresseerd in Castlevania, MetroidVania type games of gewoonweg goeie games, dan kan ik je Bloodstained: Ritual of the Night erg aanraden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.