Hotel Transylvania: Scary-Tale Adventures

hotel transylvania scary-tale adventures review retrogamepapa

De Hotel Transylvania filmreeks is inmiddels al 10 jaar oud, waarbij er in totaal 4 films zijn verschenen. Dat niet alleen, want er is ook nog een tekenfilmserie van én er zijn meerdere videogames van deze kinder griezel-franchise. Hotel Transylvania: Scary-Tale Adventures is de nieuwste game, en mij werd een kopie gestuurd om deze eens aan de tand te voelen! Zoals “Drac” het zou zeggen: “Rrrrrread along with me!”

Releasedatum2022
PlatformPS4 (gespeeld), PS5, Xbox Series, Switch
DeveloperDrakhar Studio
PublisherOutright Games

hotel transylvania scary-tale adventures startscherm retrogamepapa

Een Draak-ula van een Film?

De eerste Hotel Transylvania film was voor mij een aangename verrassing. De film was vele malen beter dan verwacht, waarbij ik ook erg blij was dat Adam Sandler weer eens iets fatsoenlijks deed met zijn talent. Inhakend op alle oude horrorverhalen en bekende/mythologische enge wezens, wist Hotel Transylvania een opvallend verfrissende griezelwereld weg te zetten, ondanks dat het objectief gezien een verzameling van clichés valt te noemen. De hoofdpersonen Jonathan (het mens), Mavis (dochter van Count Dracula) en Dracula zelf zijn erg leuk en aandoenlijk neergezet, samen met vele olijke side-characters.

Ook de vervolgfilms zijn allemaal leuk. Deel 2 en 3 waren op aantal vlakken zelfs beter dan deel 1, al is helaas deel 4 wel aan de zwakke kant. Mijn oudste zoon (nu 7 jaar), keek de eerste film rond zijn 5de en vindt het allemaal geweldig. Maarre… Ondanks dat de Hotel Transylvania franchise hier in huis populair en geliefd is, alsook het spelen van vele video games, wisten we totaal niet dat er games van waren! Hotel Transylvania Scary-Tale Adventures is nota bene zelfs al de 6de (!!!) game die is verschenen. Drie van deze games waren mobile/online spellen echter, maar dan nog schrik ik van hoeveel dat er dus al zijn verschenen. Eentje is wel echt noemenswaardig: op de 3DS/DS is een Metroidvania titel verschenen die echt een ode is aan Castlevania games (frappant, sinds het woord Castlevania een fusie is van Castle en Transylvania). Scary-Tale Adventures is wel de eerste game die niet als een movie-promotie tie-in uitkwam.

scary-tale adventures mavis gameplay retrogamepapa

Ook al is de subtitel “Scary-Tale Adventures”, ironisch genoeg doet het verhaal er niet echt toe. Dit is echt een third-person action adventure, waarbij het niet draait om het verhaal, maar wél om het avontuur en de gameplay. Je speelt verschillende verhalen door die allemaal zogenaamd worden verteld door opaatje Dracula bij het haardvuur in Hotel Transylvania. De eerste die wij kozen was een soort Roodkapje avontuur met de dochter van Dracula. Daarnaast heb je ook nog verhalen en levels met Drac himself. Uiteindelijk zijn dit wel de enige twee speelbare characters, en het verhaal doet er echt niet toe, net als dat dit bij Banjo & Kazooie het geval is. Simpele premisse: verzamel dit en dat om die en die te helpen.

De setting is waar het wat interessanter wordt, want hierin is best veel afgewisseld. Zo heb je een echte Halloween-pumpkin stijl wereld, maar ook een woestijn en zonnige jungle waar je doorheen loopt, vecht en springt. Hierbij zijn per level de vijanden tevens ook anders, van levende pompoenen en vuurwezens, tot weerwolfbeesten en spinnen. Je hebt ook een soort centrale hub-wereld van waaruit je alle levels/gebieden opnieuw kan bezoeken. Dit is fijn als je alles wil verzamelen! Ook heb je een paar keer dat je terug naar een oud gebied moet om iets te pakken. Als een soort fetch-quest heb je steeds dingen die gevonden en gepakt moeten worden. Zo ben je met Mavis vooral bezig met een soort toverdrank te maken voor oma. Het doet er niet echt toe. Wellicht had dit beter gekund, maar voor mij voelde het tekort aan spannend plot niet als een groot gemis.

hotel transylvania ps4 screenshot fetch quest retrogamepapa

Hotel Transylvania Scary-Tale Adventures is een budget-titel qua productie, en dat is zeker te zien aan de graphics. De game lijkt een in alle facetten wel een HD-rerelease van een PS2 titel. Dit vind ik trouwens niet negatief. De graphics mogen dan niet top-notch zijn, maar dat zegt niet dat de game lelijk is en geen charme heeft. Het is dan dus wél een charme in de stijl van games rond het jaar 2000, wat wellicht niet iedereen zal bekoren. Mijn zoontje van 7 vond het allemaal prima in elk geval. De levels zijn echt heel platformy, met best veel ruimte en kale stukken overal, omdat het simpel is gehouden. Toch heeft elke level-wereld een eigen uitstraling en sfeer.

De muziek en geluidseffecten zijn adequaat, waarbij ik wederom vooral aan PS2-era moet denken. Prima symfonische score, maar verder weinig bijzonders. Het stemmenwerk is erg prima gedaan vind ik. Je hoort vooral veel de stem van onze Count Drac, omdat hij ook de narrator is. Het is uiteraard geen donderslag bij helder maanlicht dat Adam Sandler niet onze iconische bloeddrinker vertolkt, maar wél Brian Hull, de stem-acteur die ook Drac inspreekt bij Hotel Transylvania 4. Hij doet dit erg goed en daarmee tilt hij heel de game een niveautje hoger qua sfeer en presentatie. Nog een saillant detail aan de voice cast: Bryan, de immer levensmoeie weerwolf met 200 kinder-cubs die in de films wordt ingesproken door Steve Buscemi, wordt hier ingesproken door zijn goedkopere broer Michael Buscemi.

puzzel hotel transylvania: scary-tale adventures gameplay retrogamepapa

Hoe speelt de game?

Zoals ik al liet doorschemeren speelt deze game echt als een oldschool PS2 third-person action platforming adventure. Rondrennen, springen en geregeld vijanden verslaan. En… vergeet ook niet dat je een shitload aan objecten kunt verzamelen! Niks bijzonders dus, maar onderschat ook niet hoe leuk dat deze simpele opzet kan zijn. Een platformgame die leuk is ontworpen en goed speelt, blijft altijd genieten om te spelen. De controls zijn in Hotel Transylvania Scary-Tale Adventures niet altijd even lekker, maar over het algemeen vind ik dat ze erg direct zijn. Hierbij is de pacing ook goed gedaan. Net wanneer je denkt dat het eentonig wordt, leer je nieuwe moves en komen er puzzels om de hoek kijken.

Het leukste aan de gameplay is dat je veel extra moves/abilities hebt en vrijspeelt. Ten eerste kun je veranderen in een klein schattig vleermuisje, waarmee je zoals Batman in de Arkham games kunt afdalen naar verder liggende platforms. Ook maak je als vleermuis een dash door de lucht. Later kun je ook stukken op muren lopen en grote blokken verplaatsen in puzzels, iets dat een welkome afwisseling biedt. Let wel: Het is allemaal echt bedoeld voor jongere spelers dus echt moeilijk, uitdagend en zwaar wordt het allemaal nooit. Daarbij moet ik zeggen dat ik het wel een verademing vind dat doodgaan niet zo’n grote issue is. Je hoeft amper iets opnieuw te doen wanneer je met Vleermuis Mavis het ravijn in vliegt.

mavis screenshot opdracht verhaal level retrogamepapa

Met Hotel Transylvania Scary-Tale Adventures heb ik mij uiteindelijk beter vermaakt dan gedacht. Het vechten en platformen is rudimentair, maar er zitten genoeg extra’s in en de game heeft voldoende Hotel Transylvania charme dat het toch vermakelijk is. Het is een leuke budgettitel die op een goeie manier de charme van de aloude PS2 3D platform adventure games weet over te brengen in een heden ten dage gemaakte game. Verwacht er dan ook niet teveel van qua graphics, polish en overall vernieuwendheid, maar het laat niet weg dat de game voor met name jeugdige spelers een hele leuke speelervaring biedt.

Als je een top-notch avontuur eist door een AAA-team van 200 man, waarbij je grafisch overdonderd wordt alsook versteld staat van het diepgaande verhaal, gepaard met vloeiende en baanbrekende gameplay, dan zal deze bescheiden gemaakte Hotel Transylvania game vies tegenvallen. De toch vrij simpele Scary-Tale Adventures stellen dan ongetwijfeld teleur, maar besef dan ook dat je iemand bent die utopische wensen heeft.

7

7.5/10

7.0/10