The Division

richter. grimmige screenshot van de game

In The Division heeft een grote pandemie New York compleet uitgeroeid en gereduceerd tot een soort middeleeuws miserabele toestand waarbij het recht van de meest meedogenlozen en sterksten geldt. Jij speelt een “sleeper agent” van The Division, die New York weer moet gaan “heropbouwen”, vooral door middel van een hoop geweld. Maar goed, je zit immers in de VS, dus… Je bent eigenlijk een soort Bear Grills, Jo Bonten en Rambo eindbaas in één. Jij wordt niet ingezet als een beetje poep tegen de ventilator vliegt. Nee, The Division agents worden enkel opgeroepen wanneer er een grote dikke hogedrukspuit-straal aan stront die tegen een indoor skydive ventilator wordt gelanceerd.

Releasedatum2016
PlatformPS4, Xbox One, pc
DeveloperMassive Entertainment (van Ubisoft)
PublisherUbisoft
the division logo

Het verhaal is in wezen secundair, want The Division is bedoeld als een multiplayer co-op shootergame. Jij ben als “second wave” Division agent ingezet, nadat de first wave is verdwenen in de Dark Zone (dat is het gebied waar de ellende dermate erg is, dat dit is opgegeven). Je gaat met de andere Division agents, bewoners en JTF leger de stad terugpakken van de bandieten. Midden in de winter overigens, want de pandemie begon met Black Friday, dat altijd rond Thanksgiving gebeurt, vlak voor Kerst. De premisse is al bijna heel het verhaal, maar het is wel vet bedacht en opgezet.

Je speelt main story missies voor het achterhalen van waar het virus vandaan komt, missies waarbij je gespuis uitroeit en missies waarbij je shit weer up-and-running moet zien te krijgen. Bij de main missies kom je steeds meer te weten over wat er precies is gebeurd met New York voordat jij kwam aanzetten. De sfeer is geniaal in The Division. Je voelt echt de verlaten, verpieterde en chaotische sfeer, alsof iemand een serieuze versie van Escape From New York wilde maken.

Verhaal en setting doet denken aan:

• Escape From New York. In deze film klassieker is New York ook afgesloten en in handen van bandieten, alleen geen virus.
  • Fallout gamereeks. De verlaten en verwoeste gebieden, waarbij The Division ook vol zit met detail.
  • Syphon Filter. Qua funfactor actie en dat echte “superagent badass” gevoel
the division screenshot verlaten sneeuwlandschap new york

The Division is al zo’n 4 jaartjes oud nu, maar het ziet eruit om door een ringetje te halen. De game blijft op ontzettend goeie framerate lopen ook in 4K. De details van de omgevingen zijn echt ge-wel-dig. Ik heb de game voor 90% alleen gespeeld, waardoor ik het rustig aan kon doen. Doe dit ook echt eens op zijn tijd, want al die extra audio-opnames, ECHO locations (waardoor je 3D AR een situatie uit het verleden kunt onderzoeken), graffiti en objecten in gangen en woningen zijn allemaal vol met details.

Zoals ik al aangaf in een eerdere blog over hoe ik The Division nu tijdens deze COVID-19 ellende juist speel, krijg ik geen genoeg van de sfeer. Sounddesign draagt hier heel sterk aan bij. New York voelt echt verlaten, met zo nu en dan in de verte galmend een geweer, schreeuwend persoon of ander sfeervol geluid. De guns waarmee je schiet klinken ook allemaal anders. Wederom, veel oog voor detail. Uiteindelijk ben ik nog het meeste te spreken over de geweldige muziek. De soundtrack heeft een echte 80s synth vibe, waar ik echt geen genoeg van krijg.

echo location story elementen
Een drummer gevonden! In een ECHO dan.

Hoe speelt de game?

The Division is een sandbox/open wereld stijl cover based shooter, met tactische en RPG elementen. Een klein beetje adventuring zit er ook in, waarbij je soms in een verlaten gebouw iets moet zoeken of onderzoeken. Je hebt ladingen kleine zijmissies doen en lange main story missies. Je unlocked steeds nieuwe powers, zoals seeker mines, gunturrets en deployable shields. Je kan hier zelf in kiezen, en het systeem zit tussen simpel en complex in. Alles speelt 95% van de tijd dikke prima, maar dit was in het verleden niet, merkte ik. Soms gebeuren er nog weleens zwaar lullige dingen, maar in sandbox games heb je soms ook echt te maken met geluk en pech. De game is groot, waarbij je soms vaak hetzelfde soort iets doet. Omdat ik de sfeer, muziek, details en gameplay zo dik genieten vind, had ik minder last van.

De game is bedoeld om online te spelen samen met anderen. Je moet ook online zijn om de game te kunnen spelen, iets wat niet altijd goed ging. Zoiets vind ik hoogst irritant, de game is immers ook in je eentje speelbaar. Je hebt 3 aparte gebieden met eigen regels: main game, dark zone (loot en pvp) en underground (dlc uitbreiding). De laatste twee zijn nog meer geënt op multiplayer. Uiteindelijk heb ik heel de game solo uit kunnen uitspelen, al werkte ik in de dark zone soms wel samen. Hallo, ik ben een Division Agent biiiiatch! In slechts 2 situaties at ik bijna mijn controller op, verder ging het vrij goed, maar geloof me dat dit niet makkelijk is. Daarnaast een tip: wissel van loadout en tactiek! Dat maakt de game veel diverser.

error game servers
Dit gebeurde op sommige avondjes, hoogst irritant.

Gameplay doet denken aan

• Gears of War: Solide spelende, cover based gameplay.
  • Mass Effect 2-3: Qua extra abilities, wapens en tactieken
  • Ubisoft games: Veel te doen, groots aangepakt en goed afgewerkt, maar ook onnodig bloated hier en daar.

Typisch gamemoment

Bij de basis heb ik net mijn oude wapens verkocht en met mijn gevonden resources en een blueprint een supervette dikke sniperrifle weten te bouwen. Ondertussen wist ik ook een nieuwe ability vrij te spelen nadat ik een deel van de basis weer up-and-running heb gekregen. Op naar de volgende missie, waarbij we nu een geïnfecteerd gebied ingaan om samples van het virus zien te bemachtigen. Damn, er zitten ook Cleaners: mensen met vlammenwerpers die alles en iedereen afbranden om zo het virus in te perken. Een heus gevecht begint! Met mijn sniper rifle schiet ik de gasfles achterop een Cleaner kapot, waardoor deze al snel ontploft. Zo, dat zit erop. Maar dan trapt een grote gestalte ineens de deur verderop open, met een vlammenwerper van epische proporties…

gameplay tom clancys division met cleaners

The Division vind ik vooral dik genieten vanwege de sfeer en muziek Dat gepaard met een New York vol van details en strakke solide gameplay, maakt voor mij deze game een dikke aanrader. Wil je lekker keihard schieten met je matties, dan is The Division ook een echte aanrader, vooral dankzij de diverse loadouts en abilities die je kunt toepassen. De game is teringgroot, dus veel waar voor je geld.

Als je offline wilt kunnen gamen en een pokke hekel hebt aan schietactie. Ik haat zelf ook het altijd online moeten zijn. Als je een diepgaand meeslepend verhaal wilt, ga dan ergens anders kijken. De wereld is zeker wel heel goed uitgewerkt, waarbij je merkt dat er veel verhaal achter alles zit, maar dit had meer RPG stijl mogen worden uitgewerkt. De game is zoals gezegd erg groot, wellicht ook te groot, met hier en daar onnodige bloated stukken.

The Divison is nu erg voordelig verkrijgbaar voor PS4 of Xbox One:

The Division

8.6