Final Fantasy Tactics Advance

ff tactics advance battlefield shot

Final Fantasy behoeft geen introductie, maar de Final Fantasy Tactics reeks wellicht wel. Zelfs bij niet-RPG gamers is de naam Final Fantasy bekend. Willen ze nog bekender worden zouden ze eens een FIFA Fantasy of Final Fifantasy moeten uitbrengen om ook de massa over te halen. Voor zover nodig, want Final Fantasy is veruit de meest succesvolle RPG gamereeks ooit. De Tactics sub-genre variant is minder bekend, en hiervan zijn ook maar 3 games gemaakt tot nu toe. Final Fantasy Tactics Advance is de tweede, met een losstaand verhaal. Dit was de eerste tactics game die ik ooit echt goed heb doorgespeeld. Wat vind ik er vandaag de dag nog van?

Releasedatum23 oktober 2003
PlatformGameboy Advance
DeveloperSquare Enix
PublisherNintendo

Een geliefd Final Fantasy landgoed

Het is inmiddels ruim 16 jaar geleden dat Final Fantasy Tactics Advance uitkwam op de Gameboy Advance. Dit is de tweede “tactics” game (turn-based schaakbord vechten) die uitkwam in de Final Fantasy (FF) franchise. Geheel in de traditie van FF is ook dit deel geen sequel, maar een apart verhaal met unieke characters. Helemaal losstaand is het echter niet, want FF Tactics Advance speelt zich vrijwel in zijn geheel af in de wereld van Ivalice. De eerste FF Tactics game speelde zich hier ook in af. Overigens zijn er nog meer games die zich in deze wereld afspelen, waaronder FF XII en Vagrant Story. Dit is best wel een unicum binnen de Final Fantasy franchise, want normaliter is alles altijd bij elk deel uniek, tenzij het een echt vervolg is zoals FF X-2 bijvoorbeeld.

Ik was in de begin jaren 00 groot fan van Final Fantasy en van de Gameboy Advance, omdat dit een soort handheld SNES was. Die tactics games echter, spraken mij niet zo aan. Toch leek mij Final Fantasy Tactics Advance erg gaaf, en kocht ik de game al eind 2013. Wat mij met name over de streep trok was het feit dat de game zich plaatsvond in Ivalice, net als bij Vagrant Story op de PS1, wat één van mijn favoriete games allertijden is. Toen wist ik overigens nog niet dat achter alle Square Enix games die zich afspelen in Ivalice gemaakt zijn met Yasumi Matsuno, de bedenker van die wereld. Al zijn games hebben altijd een bepaalde sfeer en (goeie) kwaliteit, en hij is één van de grondleggers van het tactics genre, beginnend met de Ogre Tactics games.

Een herkenbaar soort beeld voor tactics gamers

Alles Kidz?

Final Fantasy Tactics Advance weet nog verder af te wijken qua fantasie finales. Het verhaal draait namelijk om een groepje kinderen, Marche, Doned, Mewt en Ritz, die in de Ivalice wereld terecht komen door middel van een (uiteraard magisch) boek. Jumanji-style dus. Alleen komen ze niet tegelijk op dezelfde plek in Ivalice terecht. Jij speelt één van die kinderen, genaamd Marche. Helaas voor de kinderen is de wereld van Ivalice net in een grootse clan-war verwikkeld. Wat een toevallige timing toch altijd. Marche besluit om hieraan ook mee doen en begint zijn eigen clan. Hierdoor krijgt hij zijn eigen vrienden (lees: inzetbare vechters). Marche zoekt voornamelijk naar zijn jongere broertje Doned, die in een rolstoel zit. Echter in Ivalice kan hij lopen.

Een superlang meeslepend verhaal hebben de Final Fantasy Tactics games niet, want de games duren qua gameplay echt al ontzettend lang. Maar het verhaal dat er is, is best goed uitgewerkt. De charme zit hem met name in alle verschillende characters en de mooie cute artstijl waarin alles wordt gepresenteerd. Er zit een mooi moraal verwerkt in het hoofdverhaal, waarbij alles mij echt doet denken aan een degelijk kinderboekverhaal, zoals Michael Ende deze zou schrijven. Dat bedoel ik echt als een compliment. Ivalice dient ook vrijwel puur als het podium voor het verhaal. Het gaat vooral om de groep kinderen, en hoe ze levenslessen leren en dergelijke nu ze in de Ivalice wereld zitten.

ff tactics advance map screen

Endless Fantasy

Final Fantasy Tactics Advance speelt grotendeels als een typische tactics game. Vanuit een landkaart klik je waar je heen gaat, en je speelt steeds nieuwe gebieden vrij. Alles is turn-based, waarbij je op het slagveld (of slachtveld) steeds ook bepaald waar je je krijgers positioneert. Je customised volledig je characters qua wapens, armor en wat ze kunnen. Dit is dé gameplay eigenschap waarmee tactics games zich onderscheiden van andere turn-based games. Of andersom gezegd, tegenwoordig wanneer een game op deze manier speelt, gooien ze bijna altijd de term “tactics” in de titel. FF Tactics Advance voegde destijds wel weer wat nieuwe elementen toe qua gameplay.

De game is vooral tering, teringgroot. Na er ruim 100 uur in te hebben gestoken was ik nog helemaal niet klaar met alles halen en doen. Je hebt in totaal 300 quests of missies. Hiervan zijn er ook een hoop dat je iemand van je clan erop uitstuurt, en hij/zij/het komt dan na een paar dagen terug, al dan niet met succes. Maar de bij de meesten moet je gaan knokken. Daarnaast komen op de kaart ook geregeld andere gangs langszetten, of worden gebieden aangevallen. Dat zijn optionele gevechten, maar plenty to do dus. En niet alleen daarmee, want de characters in je team kun je bij Final Fantasy Tactics Advance ook helemaal trainen door middel van het complex uitgewerkte job system.

gevechten kunnen aardig chaotisch zijn

Carrièrelizards en Jobhoppers

Je kunt wanneer je maar wil wisselen van job, wat bij andere games meestal “class” of zoiets heet. Bij FF Tactics Advance heb je de bekende shizzle zoals fighter, monk, thief enzo, maar daar blijft het niet bij. Elke job (of class) heeft zijn eigen skills en abilities die je leert aan de hand van het equippen van de juiste wapens, armor, items. Uiteindelijk leer je deze (wanneer zo’n metertje vol is) “voor altijd” en kun je weer andere items pakken en skills leren. En hier wordt het interessant. Je kunt unieke jobs vrijspelen door bepaalde skills van verschillende andere jobs te leren. Wil je een een character een assassin maken, moet je eerst als archer/sniper verder komen, maar ook als fencer.

Alsof dat nog niet complex genoeg is, heb je ook nog verschillende rassen naast mensen, zoals de lizard-achtige Bangaa of de Moogles. En je raad het al, die hebben hun eigen jobs! Het werkt ook verslavend om bepaalde jobs proberen vrij te spelen, en dit kost vele uurtjes. Wat is het nut van al die jobs? Diversiteit in tactiek, vijanden en wat je clanmembers kunnen doen! Daarnaast heb je in elk gevecht “law cards”, want de wereld van Ivalice wordt gerund door judges (mensen die Final Fantasy XII hebben gespeeld weten dit). Dit dwingt diversiteit af, want per gevecht mogen bepaalde dingen niet. Houd je je niet aan de law cards, raak je tijdelijk jobmembers kwijt en kost dit veel knaken. Echter heb je ook anti-law cards die je kunt inzetten, maar je begrijpt het al: mogelijkheden alom!

final fantasy tactics advance law cards systeem
Check altijd de lawcards voor een gevecht!

Final Fantasy Tactics Advance is een bizar groots uitgewerkte tactics game. Het is denk ik de grootste Gameboy Advance game die er is. De game had niet zo groot gehoeven, om heel eerlijk te zijn. Sommige gevechten komt soms ook geen einde aan, ook al doe je dan meestal wat fout. Maar ik kan ook niet ontkennen dat ik er zelfs na ruim 100 uur nog altijd veel plezier in heb. Ivalice heeft eindeloos veel afwisselende knokpartijen, met unieke vijanden, bazen, laws en omgevingen. Ik heb daarnaast ook nog altijd niet alle jobs uitgeprobeerd, daar er in totaal 34 verschillende zijn. De mogelijkheden en de vele skills, magic en summons die je kunt doen lijken eindeloos. Na 16 jaar dus nog altijd met dezelfde game bezig…

Final Fantasy Tactics Advance

9

8.0/10