Metal Wolf Chaos XD

metal wolf chaos xd logo

Met deze Metal Wolf Chaos XD review is het tijd om als President van de VS eens het recht in eigen handen te nemen door plaats te nemen in een grote mech. Eentje met een arsenaal aan geweren, kanonnen en raketwerpers waardig voor een land dat geilt op “guns”. President Trump zie ik eerder vluchten naar een bunker en huilend in een hoekje sabbelen op zijn duim, maar President Michael Wilson is allesbehalve bang. Wilson heeft meer oorlogservaring dan Rambo. Zijn skills in een mech-suit doen Brad Pitt en kornuiten eruitzien als een stelletje dronken kleuters die in een tank zijn gegooid. Maar het belangrijkste is: Zijn passie voor de vrijheid van het volk van de Verenigde Staten. En vrijheid win je door alles “The American Way” volledig naar de tering te knallen en beuken, blijkbaar.

Metal Wolf Chaos XD stats

• Releasedatum: 2019, origineel in 2004
  • Platform(s): Xbox (origineel), Xbox One (gespeeld)
  • Developer: FromSoftware
  • Publisher re-release: Devolver Digital
Nou, dat is misschien weer overdreven

Buried Wolf Chaos

Eerst even de geschiedenis: Metal Wolf Chaos XD is de re-release van een Xbox exclusieve game uit 2004 die enkel in Japan is verschenen. Dat is bijzonder merkwaardig, aangezien de hele game in het Engels is, waarbij nota bene alles zich afspeelt en draait om de Verenigde Staten van Amerika. De Xbox deed het in Japan matig, vandaar dat Microsoft had gevraagd aan FromSoftware om speciaal voor de Xbox een mech-game te maken. Dit soort games zijn immers in Japan erg populair en FromSoftware stond toen nog bekend om hun mech games. Dat waren de Armored Core games natuurlijk! Dit was destijds dé gamereeks van FromSoftware. Al hun andere, met name Dark Souls achtige, games waren voor de release van Demon’s Souls amper bekend.

Waarom dat de game eigenlijk nooit in de VS of Europa is uitgebracht weet niemand, lijkt het. Soms loopt zoiets gewoon helemaal in de soep, vaak door verkeerde of ongelukkige timing. Metal Wolf Chaos is met zijn Japan only release niet een game die in grote getale is gemaakt, en het heeft nogal een cult-status ontwikkeld. Daardoor kost het je minimaal zo’n 100 euro om deze game voor de Xbox aan te schaffen. Een aantal jaar geleden had ik bijna de game gekocht, maar besloot toch om er nog even mee te wachten. Prompt werd nog geen week later de re-release aangekondigd van Metal Wolf, door Devolver Digital! Ik besloot geduldig op Metal Wolf Chaos XD te wachten. Ik heb tenslotte nog genoeg andere games om te spelen.

metal wolf chaos duel screenshot
Once Upon A Time in The Metal Wolf West

Metal Wolf: World Police

Metal Wolf Chaos XD slaat qua verhaal helemaal nergens op en neemt zichzelf geen moment serieus. Dat is juist het gave eraan. Het is net een jaren 80 filmscript met Sylvester Stallone waarbij alle clichés van schaal 1 tot 10 naar de 11 zijn doorgedraaid. De vice-president heeft door slinkse leugens een coup weten te plegen. Hierdoor heeft hij het land en de media onder zijn duim der onderdrukking. Jij als president van de VS “pikt this no longer”! Je gaat met je grote mech-suit alle soldaten, voertuigen en basissen over heel de VS naar zijn grootje schieten van west naar oost. Zo simpel kan het zijn! Toch komen er wat leuke twists hier en daar, waarbij het vaak een beetje een “Team America: World Police” soort zelfspot heeft.

Na de intromissie waarbij je allesbehalve sneaky ontsnapt uit het Witte Huis, krijg je een kaart van de VS voor je neus en kun je steeds kiezen tussen een x aantal missies. Je secretaresse helpt je met info en data voor, tijdens en na de missies. Alle gesprekken hebben echt zo’n melige, deuzige feel wat eerder voelt uit de tijd van de PS1. Wederom zie ik dit als een positief iets, want aangezien alles al idioot is aan Metal Wolf Chaos XD. Tussen missies door kun je “funds” en resources spenderen voor onderzoek naar wapens en nieuwe wapens te maken. Deze funding krijg je door de magie van high scores in elk level. Daarnaast vind je in elk level funds, upgrades voor je mech (meer health), hostages en nieuwe wapens. Je hebt behoorlijk veel verschillende wapens, van oversized shotguns en assault rifles tot aan railguns en multi-missile launchers. Per missie kan het sterk verschillen wat je nodig hebt

metal wolf chaos screenshot info scherm
Elk level heeft een eigen setting, met unieke opdrachten

Even wennen aan de explosies?

Je kunt elk level eindeloos opnieuw spelen. Om alles te halen in 1 level is dit ook wel nodig, zolang je geen walkthrough op je schoot erbij legt. Op de missiekaart zie je bij elk level altijd precies wat je al wel, en wat je nog niet hebt gevonden. Zo niet serieus als Metal Wolf Chaos XD is qua verhaal, zo lastig is de gameplay overigens. We hebben het hier niet over Dark Souls moeilijkheid, maar de game heeft wel typische oldskool pittigheidselementen. Zo moet bijvoorbeeld als je op het eind van een level doodgaat heel het level opnieuw. Sommige levels duren zeker 20 minuten, dus je moet even “back to the 00’s” qua mindset. Vooral in het begin was dit wel even wennen, en doorbijten. Soms is teruggaan naar oudere levels om upgrades en sterkere wapens te vergaren een beter idee. Op het eind wordt de game nog een gradatie gekker en lastiger, zoals dat hoort. Je kunt vanalles vrijspelen en de game zit vol extra’s, waaronder new game+.

“Even wennen” is iets dat bijna alle games van Japanse makelij vaak hebben. Controls kunnen sterk wisselen per game en Japanse games hebben vaak een rare moeilijkheidscurve (lees: opeens een muur na 1-2 levels). Jouw presidentiële mech heeft links en recht een reservoir voor elk 4 wapens. Wapens wisselen gaat vrij uniek: open wapenarsenaal met B, scroll met L- en R-trekkers, kies je wapens en druk dan weer op B om het explosieve geweld weer voort te zetten. De L- en R-trekkers is ook waarmee je schiet. Deze controlscheme is heel erg wennen in het begin. Verder speelt de game als een zonnetje. Je mech is snel en bruut. Dashen kun je makkelijk alle kanten op, je springt en beukt er heerlijk op los, en je kunt ook echt tegen een stootje. Zo pittig als dat Metal Wolf Chaos XD soms is, het laat je wel echt voelen als een badass. En dat is een heel belangrijk aspect.

metal wolf chaos xd screenshot white house
De White House is de Fight House! Hilarisch.

My fellow people, het is dik genieten geblazen met Metal Wolf Chaos XD. Het is een oudere game, met oudere moeilijkheidsgraad en gektes, maar dat mag de pret niet drukken. Met de president van de VS in een mech boeven in elkaar stompen is “mighty good fun”. Het enige dat ze nog moeten zien te fixen is het audio, want dat is nog geregeld all over the place. Metal Wolf Chaos XD weet verder echter zo’n enorme lading fun te zijn met enorme replaywaarde, dat het maar een klein minpunt is uiteindelijk. En dat nu eindelijk deze game gespeeld kan worden door een groter publiek dan een paar rijke verzamelaars, is een zegen. Dit zou men veel vaker moeten doen! Jesus praise FromSoftware, and God bless Devolver!

Metal Wolf Chaos XD

8.1

8.0/10