Shinobi (2002)

shinobi ninja bossfight cutscene

Sega Ninja Balletgevecht

Met deze Shinobi review kan ik het in principe kort houden: toffe oldskool ninja actiegame met vette bossfights en een hoge moeilijkheidsgraad. Maar het is wel leuk om ook te vertellen hoe de geschiedenis zit van deze game en waarom ik specifiek deze ben gaan spelen. En dan uiteindelijk ook wat over de gameplay vertellen met wat voor en nadelen op en rijtje, maakt het toch nog een vrij substantiële review, denk ik zo! En wie houd er nu niet van NINJA’S!

Shinobi (2002) stats

• Releasedatum: 2002 (joh 😉 )
  • Platform(s): PS2
  • Developer: Overworks
  • Publisher: Sega
shinobi gameplay beelden ninja
Shinoballeti had het ook mogen heten

Wat is (een) Shinobi?

Shinobi is het officiële Japanse woord voor “Ninja”, dat eigenlijk uit het Chinees stamt. Deze sneaky assassins opereren in de duisternis, kunnen zich vermommen om te infiltreren, en hebben met hun echte ninja outfit een kapje op om niet herkend te worden. De Tenchu games (zie mijn review van Tenchu 2) spelen onder andere op die manier. Maar bij de meeste games echter zijn ninja’s eigenlijk niet zo. Nee, in games gedragen ze zich als jaren 80 actiehelden met een krat energydrink op. Ze dragen de kleren omdat het er stoer uitziet, want als je iedereen je naam vertelt, waarom zou je dat kapje nog voor je mond doen? Deze Shinobi game is ook precies zo: Iedereen weet wie je bent, en opereren vanuit de schaduw is er bepaald niet bij. Als je jezelf uit een ontploffende helikopter laten vallen en je zwaard in een flatgebouw ramt om de val te breken, ben je niet bepaald “stealth”.

Dat deze game simpelweg Shinobi heet is verwarrend, vooral voor kenners. Er zijn namelijk meerdere games die Shinobi heten zonder enige subtitel, zoals op de Megadrive, maar inmiddels ook op de 3DS. Is dit bekokstoofd door ninjas zelf, met de intentie om de gewone burger op het verkeerde spoor te brengen? Het is waarschijnlijk hetzelfde als met de verschillende games die (in Europa) Castlevania heten: de PR bureau’s dachten dat dit juist een slimme beslissing was. In elk geval is deze “Shinobi” wel onderdeel van de gamereeks “Shinobi”, maar qua verhaal en characters niet gerelateerd naar de originele “Shinobi” op de Megadrive. Kijk, nu heb ik het voor iedereen verwarrend gemaakt, wel zo netjes.

shinobi gameplay beelden ninja die vecht
Screenshot in de aspect ratio 4:3 waarin de game is gemaakt

Shinobi or not to be

Deze Shinobi game uit 2002 voor de PS2 was min of meer bedoeld als een reboot van de serie. Sega is de beheerder van de Shinobi gamereeks maar de game is ontwikkeld door Overworks. Dat is eigenlijk een Shinobi developer Sega zelf, want het was namelijk een schaduwstudio van hun zelf. Deze studio zegt niet veel mensen iets, maar Overworks heeft een aantal hele goeie games gemaakt, waaronder Skies of Arcadia, Blood Will Tell en een aantal House of the Dead games. Zouden ze met Shinobi op de PS2 daarom dan een goeie, sterke reboot van de iconische Sega serie weten te maken? Ik was erg benieuwd.

Eigenlijk ben ik pas de game gaan spelen toen mijn zoontje heel graag Shinobi wilde zien. Het hoesje vond hij er ontzettend bad-ass uitzien. Hij is daarnaast ook enorm fan van ninja’s en samurai (van wie zou hij dat toch hebben?), dus Shinobi moest eens worden aangeslingerd. Ik had er niet hele hoge verwachtingen van. Ik heb de oude Shinobi games bijna allemaal in mijn bezit en gespeeld (alleen Shinobi 3 niet), en het zijn van origine platform games. Shinobi op de PS2 speelt als een third-person game, dus mijn snobberige retrogameneus trok al rimpelend een beetje de lucht in.

shinobi cutscene ninja gesprek
De cutscenes zitten vol idiote expositie, heerlijk.

Gameplay van den oude stempel

Shinobi speelt uiteindelijk in essentie als een echte Shinobi game: Snelle hack-and-slash platforming actie. Alleen dan dus in third person, met daardoor wat andere controls. Net als de oude Shinobi games is ook deze PS2 versie doorspekt met dikke bossfights, afwisselende levels en gestaag oplopende moeilijkheidsgraad. Jij bent Hotsuma, de leider van de Oboro clan, en inderdaad: iedereen weet heel de game lang wie je bent. Jouw hele clan wordt uitgeroeid door een gemene Japanse tovenaar die (zoals meestal) de wereld in duisternis wilt werpen. Hij heeft van al jouw clangenoten een soort Frankenstein monsters gemaakt, en daartegen moet je dus vechten. Behoorlijk morbide. Zo simpel en cliché als dat het verhaal lijkt, zitten er gave elementen in. Geregeld krijg je tussen levels door ook flashback scenes, naar twee cruciale gebeurtenissen uit het verleden. Zo worden qua plot de eindjes langzaam mooi aan elkaar geknoopt.

De gameplay is smooth bij Shinobi, en in essentie erg simpel. Je hebt maar 1 knop voor een zwaardslag en daarnaast kun je een double-jump, dash en met een kunai gooien (zo’n ninja werpmes dinges). Dan heb je ook nog 1 knop voor een “alles op het scherm in één keer kapot maken” ninja scroll te gebruiken, waarvan je er altijd maar 1-3 hebt. En dat is het wel. Je kunt ook optioneel een lock-on functie gebruiken. Deze liet ik zo nu en dan ook achterwege. Onze ninja Hotsuma is snel en de controls zijn superdirect. Dit is ook het beste aan de gameplay, want je kunt echt veel skills ontwikkelen met deze simpele controls. Het slechtst aan de gameplay is dat de camera soms niet meewerkt, of zelfs tegenwerkt. Uiteraard gebeurt dit altijd op de cruciale momenten. Zo heb je een bossfight richting het einde van de game, waarbij de camera soms ineens omdraaide. Dit betekende in 100% van de gevallen een dode ninja, en een boze Retrogamepapa.

shinobi einde missie stats overzicht
Missie voltooid? Check je ninja ranking en of je alle geheimen vond!

Shinobiodiversiteit

Shinobi draait qua verhaal grotendeels om Akujiki, het vervloekte (super)katana zwaard dat Hotsuma heeft. Dit beïnvloedt ook de gameplay, want het zwaard heeft een zogenaamd constante behoefte aan bloed/zielen. Dit betekent dat als jij teveel loopt te treuzelen je de pijp uit door je eigen zwaard, omdat die jouw ziel gaat opzuigen. Hierdoor kun je dus ook niet door de levels heen te kunnen rennen zonder vijanden te verslaan (dat kan heel vaak in principe). Bij Shinobi vind ik het uiteindelijk wel een sterke toevoeging, omdat alles draait om snelle actie. Eén van de tofste elementen aan het vechten is dat naast dat het vloeiend en snel gaat, je zwaard steeds krachtiger slaat met elke vijand die je in een combo weet te verslaan. Versla je ze allemaal in één reeks, dan krijg je een toffe animatie. Uiteindelijk voel je je ook een badass in deze game, en dat hoort ook zo vind ik.

Shinobi heeft 16 levels in totaal, waarbij je 8 verschillende chapters/settings hebt. Lijkt kort, maar je bent echt wel even ermee bezig. Je hebt altijd een A en B level in elke chapter. De afwisseling hierin is enorm. Elk level heeft totaal andere setting en vijanden. De moeilijkheidsgraad loopt ook alsmaar op. Het tweede level is al bezaaid met ravijnen. Val je erin, moet heel het level opnieuw. Dit is oldskool moeilijkheid ja! Echter zijn de levels niet lang. Als je eenmaal heel goed bent in een level, ploeg je er binnen 10 minuten doorheen. Dat vergt echter wel veel oefening. Op het eind van elk level zit een bossfight, en daar zit gelukkig wel een checkpoint. De meeste bossfights zijn best lastig, waarbij echt wel een “paar keer” proberen nodig is. Als je de game uiteindelijk weet uit te spelen (het wordt echt pittig op het eind) kun je elk level los opnieuw doen voor alle geheimen, en extra characters enzo vrijspelen. En dat is gaaf, beloning krijgen voor je werk.

shinobi hoofdpersoon hotsuma

Shinobi was een beduidend grotere lading lol dan ik had gedacht. De game mag dan wel geregeld zeer pittig zijn en op zijn tijd frustrerend vanwege slecht camerawerk, toch is het voor 90% loltrappen geblazen in deze idiote ninjawereld. Shinobi heeft qua level lengte echt een sweetspot, en dat je een checkpoint krijgt voor elke baas, is een zegen bij zo’n moeilijke game. Door dit soort dingen is Shinobi voor de PS2 gewoonweg een erg vette hack and slash game die ook vandaag de dag nog erg leuk is om door te spelen!

Shinobi (2002)

7.9

7.5/10