Zelda: Link’s Awakening

zelda links awakening hoesje en cartridge

Volgende week komt er een remake van The Legend of Zelda: Link’s Awakening uit op de Nintendo Switch. Voor mij is dit dé titel die mij de Zelda games heeft leren appriciëren en het is nog altijd de Zelda titel die ik het vaakst heb uitgespeeld. Heeft onze groen geklede kornuit Link hier een exceptioneel degelijk avontuur voor zijn kiezen, of blinkt deze Link’s Awakening niet echt bepaald uit tussen alle andere Zelda klassiekers? De hype rondom de remake is in ieder geval (voor mij onverwacht) erg groot. Tijd voor een Original Link’s Awaking: A Peter to the Past terugblik!

The Legend of Zelda: Link’s Awakening stats

• releasedatum: 1993 (origineel), 1998 (DX color re-release)
  • platform: Gameboy (origineel), Gameboy Color (DX re-release), Eshop
  • developer: Nintendo
  • publisher: Nintendo

The Legend of Zelda is een zeer geliefde gamereeks. Ik ben zelf vanaf het eerste deel al bekend met de gamereeks, ook al had ik zelf vroeger geen NES. Het was meer kijken naar hoe vriendjes aan het rondlopen en vechten waren met Link, want omdat ik de games zelf thuis niet kon spelen, bakte ik er maar weinigvan. Ik vond Zelda altijd een gaaf spel met unieke gameplay, althans deel 1 want deel 2 was minder. Vooral hoe accuraat de controls werkten vond ik bijzonder. We vergeten nog weleens hoe ontzettend soepel Nintendo spellen vroeger ook al speelden, en hoever Nintendo hiermee vooruit liep op de rest.

Mijn eerste console was de Gameboy, zie de hoofdfoto van mijn oude games spelen blog. De eerste Zelda game die ik zelf kocht en grondig heb gespeeld is daarom ook Link’s Awakening. Dit is al de vierde game in de reeks. Ik kocht de game niet omdat ik al fan was, maar eigenlijk met name omdat in het Bart Smit krantje stond dat deze Gameboy titel in de aanbieding was voor slechts dertig gulden. De eerste speelsessie met Link’s Awakening vond ik zelfs ontzettend tegenvallen. Je begint met niks en je moet het zelf na 1 hint telkens maar uitzoeken. Eerst moest ik mijn zwaard gaan zoeken bij het strand. Ik vond het maar een suffe zooi. Dat stomme waterhoofd mannetje met zijn stomme hoedje. Ik verwaalde alsmaar, en snapte niet echt wat nu de bedoeling was. Vervelink’s Awakening.

zelda link's awakening op oude gameboy
Dit was hoe je vroeger deze game moest spelen

Peter’s Awakening

Toch besloot ik Link’s Awakening nog één kans te geven, voordat ik deze terugbracht naar de speelgoedwinkel. Wellicht vroeg deze game om iets meer geduld en langere speelsessies dan gemiddeld. En tijdens deze “laatste kans” speelronde viel ineens het kwartje. Ik wist door the Mysterious Forest heen te komen, vond de sleutel voor de eerste dungeon, en eenmaal aangekomen bij deze Tail Cave werd ik fan. Zo’n sterke omslag was het ook echt. sindsdien heb ik alle Zelda games gekocht en gespeeld. Link’s Awakening blijft daarom voor mij een hele speciale Zelda game. Maar wat is er zo uniek aan deze titel, wat maakt hem voor mij zo tijdloos?

Ten eerste is het nu ik erop terugkijk duidelijk dat de makers bij Link’s Awakening verder de Zelda formule wisten te perfectioneren. In de Zelda games loop je vrij rond en kom je steeds verder door mensen te helpen en nieuwe items te krijgen. Je moet ervoor zorgen dat Link in de zo diep mogelijke penarie komt door dungeon-levels in te gaan. Verder zit elke Zelda vol met geheimpjes. Dat is met Link’s Awakening precies hetzelfde. De enige Zelda op de SNES, A Link to the Past is het laatste deel voor Link’s Awakening. Dit is ook een geniaal spel, maar alles is wat onpersoonlijker en voelt minder als een RPG dan dat Link’s Awakening dit heeft. Zelda games hebben ook altijd een beetje een aparte feel die niet makkelijk is uit te leggen.

screenshot gameboy color versie zelda
De Gameboy Color versie op backlit GBA is wereld van verschil!

Vreemde vis

Hoe onderscheid Link’s Awakening dan? Het is de eerste Zelda die gemaakt is voor een handheld console. Daarmee is de game wel iets korter misschien, maar om eerlijk te zijn voelt en speelt deze Zelda als een volwaardige titel. Wel is de map redelijk compact. Link zit vast op een eiland, genaamd Koholint Island. De setting is dus wel uniek, want deze keer geen Hyrule of prinses Zelda te bekennen. Een uil vertelt tegen Link dat hij de Wind Fish moet ontwaken die in een ei bovenop een berg slaapt. Anders kan hij niet weg van het eiland. Een pratende uil zijn we in Nederland met de Fabeltjeskrant allang gewend, maar een scheten latende vis in een groot ei laten ontwaken, ehhh wat?!? Nou ja kortom, heel de setting in Link’s Awakening is dus apart!

Er zit met name veel kwaliteit in de afwisseling bij Link’s Awakening. De dungeons zijn alle 9 erg verschillend zoals altijd, dus dat is niks nieuws. De color versie heeft trouwens nog 1 extra dungeon. Het zit hem vooral in wat onze Link doet tussendoor. Je hoofdtaak is steeds het vinden van de volgende dungeonkey en waar de volgende dungeon is gevestigd. Het zijn geen “rijtjesdungeons”, nee allemaal alleenstaande afgelegen plekken des doods, dus het is zoeken geblazen. Maar er gebeuren telkens allerlei extra zaken, zoals dat Bow Wow het huisdier wordt ontvoert, of dat je een prins moet helpen zijn kasteel terug te krijgen. Verderop in de game krijg je ook een date met Marin, het meisje dat je heeft gered. Er zitten vooral veel leuke characters in Link’s Awakening, en het is bovendien nog gebaseerd op Twin Peaks ook!

legend of zelda cartridge en doosjes
Wat ben ik blij dat ik Link’s Awakening nooit heb verkocht

Link’s Awakening is tijdloze perfectie op de Gameboy. Ik kan er nog altijd geen kritiek op hebben en dat heb ik eigenlijk nooit erop gehad. Dat iedereen zo ontzettend staat te springen om de remake is verdiend. Ik had deze hype rondom de nieuwe Link’s Awakening persoonlijk totaal niet verwacht, want in al die jaren dat ik het met gamers over Zelda heb gehad, was ik vaak de enige die deze original gameboy klassieker zo hoog heeft staan. Het is mooi om te weten dat de remake meer nieuwe mensen ermee bekend zal maken, want nu zelfs ruim 25 jaar later is zelfs de oude Link’s Awakening nog altijd een genot om te spelen. De 8-bit graphics en Gameboy geluidjes zorgen voor een ultieme nostalgietrip.

Zelda: Link's Awakening

10

10.0/10