Mijn blog

1x reviewen is niet meer genoeg

retrogamepapa met games in hand

Tegenwoordig is het één keer reviewen van een game vaak niet meer genoeg. Steeds vaker is het nodig meerdere keren een titel opnieuw te bespreken. Ik hoor je nu gillen: “Waarom?” Nou, updates! Einde blog. Nou ja, ik kan er wel wat meer over ratelen en mopperen. Sommige games veranderen dermate na updates dat je bijna heel je oude review weer in de prullenbak kunt werpen. Klinkt irritant, al die doordachte woordgrapjes en sterk onderbouwde kritiek in al die alinea’s voor nop! Nee niet voor nop, want als jij er met je kriticasting mopperartikel niet was geweest, dan was die update er waarschijnlijk ook nooit gekomen. Is dit een positieve trend, of moeten developers echt eens beter iets afwerken en testen voordat ze ons 60-100 euro laten neertellen?

Game-tamorfose

Reviews zijn er heden ten dage niet meer alleen om de koper te informeren over games, maar ook om de makers te laten weten wat er mis is, zodat ze er wat aan kunnen doen. Zoals ik al in een blog over Star Wars games laatst aangaf, was Star Wars Battlefront II (de nieuwe versie) bij launch een drakonisch slecht spel, vanwege dat EA dacht dat gamers zich wel royaal wilden laten naaien door heel de game praktisch te locken, ook al had je er de volle mep van 80 euro voor neergelegd. De reactie hierop was extreem negatief, waardoor EA het uiteindelijk maar weghaalde uit de game. Lees hier hoe lekker pijnlijk dit op Reddit verliep. Nu inmiddels twee jaar later is de game beduidend anders. Met de vele updates op alle (battle-)fronten, zelfs aan de singleplayer campaign, is het een hele andere game dan tijdens de launch.

Om maar eens wat games te noemen die dankzij updates van slecht naar goed gingen:

• Recore
  • No Man’s Sky
  • Final Fantasy XIV
  • Driveclub
  • Rainbow Six Siege
  • Elder Scrolls Online
  • Master Chief Collection

1x reviewen is voor bovenstaande games eigenlijk niet voldoende geweest. Er zitten er zelfs bij, zoals No Man’s Sky, die je wel 3-4 keer had kunnen reviewen.

No Man’s Sky is onherkenbaar veranderd inmiddels

War never changes, but hopefully Fallout 76 does!

Er zijn ook nog titels zoals Fallout 76 die nog wel wat updates te gaan hebben eer ze goed te noemen zijn. Bethesda heeft met heel de launch Fallout 76 vrijwel systematisch alles verkeerd weten te doen, dat het wel een verzonnen schoolvoorbeeld lijkt van “wat je allemaal niet moet doen naar de fans toe”. Vooralsnog zet deze pijnlijke saga zich voort met het poot uitdraai-lidmaatschap van Fallout 1st. Een kritische fan heeft Bethesda mooi bij de neus gepakt en met de neus op de feiten gedrukt op zijn eigen gemaakte falloutfirst.com website. Als Bethesda nou eens echt zou luisteren naar de (terechte) kritiek, is er nog een kans op overleven buiten Vault 76. Bij Fallout 76 zie je ook goed dat tegenwoordig consumenten online hun krachten bundelen wanneer er iets mis is. Niet altijd even netjes en soms overdreven, maar het zorgt er wel voor dat je niet zomaar er meer mee wegkomt om een lading digitale stront aan te leveren.

Zoals dat LJN vroeger de ene belachelijk slechte game na de andere wist uit te poepen, kom je tegenwoordig niet meer zo makkelijk mee weg. Vroeger waren updates niet eens mogelijk, dat is treurig. Maar nu zitten we vaak op de dag van release al een update van ettele gigabytes binnen te halen. Een schrikbarend aantal games hebben die update(s) echt nodig om de game “speelbaar” te kunnen noemen. Dat vind ik wel echt een trend die mag verdwijnen. Het kan altijd eens gebeuren, maar het lijkt een nieuwe standaard te zijn geworden. Vaak review je een game ook voor de release, wat dan ook betekent dat je METEEN je review mag updaten (hoe toepasselijk) na de release, want veel minpunten kunnen met de day-1 patch immers zijn weggewerkt.

zoontje met fallout helm op
Hier wordt meer met de Fallout 76 helm gespeeld dan de game zelf

De puntjes op de iiiiiiieeee!

Is het dan met de updates altijd kommer en kwel? Nee, want soms is de game op zich al best prima, maar dankzij gratis updates en tweaks maakt men de game nog beter. Final Fantasy XV is hiervan een goed voorbeeld. De game was al best goed, maar er is zoveel gratis en leuke extra content bijgekomen naast een hoop mooie tweaks en extra features, dat ik de game nu zeker een cijfer hoger zou geven. Sommige kleine extra features maken een game ineens vele malen aangenamer. Zo heb ik altijd bij Final Fantasy XII gevonden dat er een New Game+ functie bij moest zitten. En voilà, die zat er bij de re-release bij. Nu nog hopen dat Jedi: Fallen Order ook binnenkort New Game+ krijgt. Dit soort kleine extra features zijn makkelijk toe te voegen met updates. Vroeger kon dat dus niet.

Games zijn aan de ene kant makkelijker om te maken, want iedereen kan vanaf zijn laptopje een game bouwen als je zou willen. Daarentegen is het wel veel moeilijker om een grote AAA game te bouwen tegenwoordig. De 3D game moet 4K aankunnen en belachelijk hoge framerates. Alles vergt dus meer werk om dit te kunnen realiseren. Daarnaast is er ook de kwaal de laatste paar jaar dat games zogenaamd per se knoepertje knijtergroot moeten zijn. Dat hoeft helemaal niet, want veel games zijn door deze instelling nodeloos opgeblazen. Verzamel 500 bolletjes! Doe 1000 side-quests die allemaal op elkaar lijken! Rot op! Maar dat is moppermateriaal voor een andere blog.

morrowind xbox goty edition

Morrowind GOTY edition heeft naast de DLC ook vele updates t.o.v. de originele versie; Grafisch veel mooier, en zijn er bugs weggewerkt. Tegenwoordig krijg je gelukkig dus updates en hoef je een game niet 2x te kopen!

Tot slot

Waar gaat dit dan heen? Blijven we murw gebeukt worden met day-1 patches en gaan we standaard niet meer 1x een game reviewen, maar wel 2-3 keer? De tijd zal het leren. Misschien blijven meer games in beta-fase bijvoorbeeld. Daarnaast verwacht ik dat dit ook slechts een fase is. De markt is (nog) altijd ontzettend in ontwikkeling en constant onderhevig aan verandering, in rap tempo ook nog eens. Ik ben ergens ook blij dat updates tenminste mogelijk zijn tegenwoordig. Ik heb zelf ook het idee dat het minder erg aan het worden is met de launchday updates, maar dit is gevoelsmatig. Veranderen doet de gamewereld constant. Sommige studio’s hebben dermate veel stortladingen kritiek over zich heen gehad dat ze niet nog eens dezelfde fouten zullen maken. Iedereen mag wat mij betreft naar Nintendo kijken hoe dit moet. Nintendo doet ook stomme dingen soms, maar een game halfbakken aanleveren doen ze (vrijwel) nooit!