Star Wars: Rogue Squadron

star wars rogue squadron n64 met lego x wing

A long time ago on a system far far away… Kwam Star Wars: Rogue Squadron uit op de Nintendo 64. Vliegen en schieten in de wereld van Star Wars, met Luke Skywalker himself ook nog eens! Heel gaaf natuurlijk. Daarbij was het ook niet alleen vliegen met de iconische X-Wing, maar ook andere schepen kwamen voorbij. Rogue Squadron was één van de eerste Star Wars games die ik ooit heb gespeeld, en het was de eerste game van een galaxy far far away die ik op een console speelde. De game werd destijds erg goed ontvangen, maar is het vandaag de dag nog de moeite waard, of kan Rogue Squadron beter in de darkside van mijn zolder weggestopt blijven?

Releasedatum10 januari 1999 (Europa)
PlatformN64 (inmiddels ook op Steam)
DeveloperFactor 5
PublisherLucasArts
n64 doos artwork boxart
De box artwork is prachtig!

21 jaar geleden, in een blurrig verleden

Zoals ik al aangaf ga ik dit jaar veel doen met Star Wars. Star Wars: Rogue Squadron kwam uit ergens nadat Star fox 64 (of Lylat Wars, zoals dat die game hier heette) reeds was verschenen. Games waren destijds pokkeduur, met name voor de N64 kostte een game gemiddeld 149 tot 169 gulden ten tijde van release. Dat is even duur tot zelfs duurder dan tegenwoordig. Ik kon daarom niet zomaar elke game aanschaffen als bijbaantjesjongentje van 16. Maar destijds kon je nog games huren! En dat hadden we op een dagje gedaan met Rogue Squadron. Één van mijn beste vrienden destijds was een groot Star Wars liefhebber, dus we gingen eens kijken hoe dat deze game ons beviel.

En Rogue Squadron beviel ons erg goed, met prachtige graphics en met super Star Wars feel. Maar, het was niet zo vet als Lylat Wars, de vlieg- en schietgame die we beiden al bezaten en groot fan van waren. Het was een hele gave middag met Luke Skywalker rondvliegen door een uniek verzonnen side-story op de trilogie (Episode I was nog niet uit), maar kopen hadden we toch geen zin in. Veel meer kan ik mij niet meer herinneren van die dag, en waarom precies ik de game nooit gekocht heb. Star Wars werd pas een big deal voor mij na het verschijnen van Episode I (lang verhaal waarom haha). Star Wars games stonden nooit op mijn “must buy” lijst daarom. Onlangs heb ik nu Rogue Squadron gekocht en ben deze eens fervent gaan spelen.

y wing selectscreen rogue squadron

Luke Eyewalker

Laat ik meteen beginnen met het feit dat Nintendo 64 graphics naar mijn mening de tand des tijds slechter hebben doorstaan dan elk andere console in mijn bezit. De oude Atari 2600 ziet er ook heel oud uit, maar het geeft je niet het gevoel dat je een dronken persoon bent die een bril nodig heeft. Ik ben dol op de N64, maar jemig wat krijg ik er koppijn van. Rogue Squadron maakt zelfs gebruik van de expansion pack op N64 (voor een whopping 8 mb RAM XD), maar dan nog steeds ziet het er echt niet uit. Dit komt onder andere omdat N64 graphics alles wazig maakt. De grootste fout die ik initieel maakte was dat ik mijn N64 aansloot op mijn gloednieuwe 55 inch OLED Ultra HD TV unit. Nadat ik terugswitchte naar één van mijn oude dikke beeldbuizen boven, zag het er toch echt beter uit.

Het feit dat ik uiteindelijk mijzelf hier overheen wist te zetten en vele uren schiet- en vliegplezier heb gehad met Rogue Squadron, zegt wel wat over de game. Je speelt Luke Skywalker himself, die met zijn team van piloten (ja onze Wedge zit er ook bij!) Rogue Squadron vormt. Je speelt allemaal losse missies, die als side-story dienen. Het speelt zich allemaal af tussen Episode IV – A New Hope en V – The Empire Strikes Back. Er is geen super complex plot maar er gebeuren een paar leuke dingen die de missies toch een beetje meer substantie en heft geven. Zo krijg je de hulp op den duur van een ex-Imperial TIE fighter piloot, en moet je Wedge ook een keer redden. Het voelt ook allemaal echt als oldskool Star Wars, en dat is glorieus.

Op het ouderwetse TVtje speelt de game het beste

De missies zijn nie mis nie

De missies wisselen sterk af, zowel qua wat je moet doen alsook waar je bent. Het ene level red je bewoners op Tatooine met je X-Wing, de andere missie verover je een maanbasis met een Speeder. Je speelt dus ook regelmatig met andere ruimteschepen. Naast de welbekende X-Wing vlieg je ook rond met onder andere de A-Wing, Y-Wing en Speeder. De sterke afwisseling in gameplay vind ik wel het sterkste aspect van Star Wars Rogue Squadron. De controls zijn overigens ook erg goed te doen. Zeker wanneer je beseft dat het een 3D vliegshooter is van 20 jaar oud, is dit bizar knap. Enige minpunt dat ik heb is dat de framerate niet altijd op tijd meegaat, waardoor je mis schiet terwijl het raak had moeten zijn. En dat je niet een knoppencombinatie hebt waardoor je heel snel 180 graden kan omdraaien zoals bij Lylat Wars (Star Fox 64).

Hoe verder je komt en des te meer je weet te halen, des te meer dingen speel je vrij. Uiteindelijk kun je ook met de Millennium Falcon en TIE Fighter in een aantal levels spelen, plus heb je ook nog bonuslevels. Echter behaal je dat niet zomaar. Star Wars Rogue Squadron is redelijk ouderwets straf. De meeste levels zijn prima te doen maar er zijn een paar lange missies waar je echt vast kan komen te zitten (letterlijk). Ga je twee keer dood in een missie, dan moet het helemaal opnieuw. Ik ben heel eerlijk: hier moest ik weer even aan wennen. Met name wanneer ik onverwacht dood ging doordat ik iets niet goed zag, of het was niet duidelijk wat er moest gebeuren. Dan kon ik een beetje boos worden. Er was soms een scheldtirade die ook nog een in galaxy far far away te horen is.

snowspeeder om de AT-AT heen vliegen

Star Wars Rogue Squadron heeft grotendeels de tand des tijds erg goed doorstaan. Het voelt ultiem Star Wars, speelt lekker en zit vol afwisseling. Het meest jammere is echt dat de N64 graphics zo lelijk oud zijn geworden. Ik hoop snel op een N64 Classic Mini, zodat we (na het hacken) weer fatsoenlijk N64 games kunnen spelen. Rogue Squadron heeft wel uiteindelijk als game wel wat rough edges dat soms een missie ineens faalt of onredelijk lastig is. De game is daarom niet makkelijk, al helemaal niet wanneer je dingen wilt vrijspelen. Gelukkig heb je ook oldskool cheatcodes, die ik aanraad om te gebruiken ter oefening. Al met al vind ik Rogue Squadron voor de N64 wel een must-have, en niet alleen voor de Star Wars liefhebber. Echte Star Wars liefhebbers hebben deze game al, en dat is volkomen terecht.

Rogue Squadron

8

9.0/10