Call of Cthulhu (2018)

call of cthulhu startscherm en logo

In 2018 verscheen Call of Cthulhu, waarbij geregeld bij de advertenties stond: The Official Video Game. Officieel van wat? Nou, oorspronkelijk is de Roep van Cthulhu een verhaal van H.P. Lovecraft. Maar hier bedoelt men dat dit de officiële game is van een gelijknamig rollenspel a la Dungeons & Dragons. Om verwarring te zaaien is dit niet de enige game die “Call of Cthulhu” heet. Het is geen Call of Duty met 1000 titels, want er zijn slechts 2 andere titels verschenen. Deze zijn: Call of Cthulhu: Dark Corners of The Earth (2005) en Call of Cthulhu: The Wasted Land (2012). Beiden zal ik nog eens reviewen. Nu gaan we eerst eens kijken naar de Lovecraftian horror-game uit 2018.

Releasedatum2018
Platformpc, PS4, Xbox One (gespeeld), Switch
DeveloperCyanide
PublisherFocus Home Interactive
kade bij Darkwater in Call of Cthulhu

Ik heb deze Call of Cthulhu uit 2018 al eerder gereviewd, maar ik wil er graag op deze eigen site nog extra aandacht aan besteden. Waarom? Ik heb het er al een beetje over gehad in mijn blog over horror games spelen. Omdat ik deze oktobermaand een beetje betaalbare hidden gems wil reviewen. Deze game is een beetje stilletjes gekomen en al snel weer gegaan, met vrij weinig positieve reviews. De game is geen AAA-hoogvlieger, maar is naar mijn mening toch echt overall gewoon erg goed.

We gamen 1924. Je speelt private investigator Pierce, die een verpieterd vissers-stadje bezoekt, aangaande een zaak omtrend de Hawkins familie. Mensen die bekend zijn met Lovecraft’s werk, weten wat je te wachten zal staan! Misère, Monsters en Madness. Pech voor de hoofdpersoon, dikke pret voor de speler. Wat met name goed is gedaan is de setting en sfeer. De omgevingen zijn prachtig gemaakt en je voelt echt een duistere apocalyps naderen. Het verhaal is een beetje een mix tussen 2-3 Lovecraft verhalen, waardoor het ook interessant blijft voor de échte kenners. Het begint over een schilderij en The Shambler, maar uiteindelijk draait het met name om de Cthulhu en cult daaromheen.

• Er is wel een Bethesda-RPG-vibe, op een positieve manier
  • De Lovecraft sfeer van de boeken
Call of Cthulhu 2018 private investigator kamer

Grafisch en qua geluid is de game echt een pareltje. Nou ja, spreekwoordelijk vooral. Je hebt het gevoel dat je de rotte vis en natte grotten kunt ruiken. Het is erg knap gedaan allemaal, als je beseft dat het niet door een grote big-budget studio is gemaakt. Bij sommige cutscenes en animaties is dit overigens wel te merken, maar daar heb je weinig last van. De game is niet heel erg groot, waardoor er veel details overal konden worden toegevoegd. Het voelt allemaal tastbaar.

Een horror-game kan overigens ook niet zonder goeie, creepy audio, en hierin slaagt Call of Cthulhu ook zonder meer. Wederom, bij een enkel ding merk je ineens weer dat de game niet AAA is. Zo is in sommige cutscenes juist de hoofdpersoon Pierce soms heel raar qua animatie. Maar daar waar het het meest van belang is (ik wil geen spoilers geven), is de sound design en muziek erg goed.

Darkwater town vissers eiland

Roll-call of Cthulhu

Call of Cthulhu is een First-Person Role-Playing-Game. Je kunt veel dingen op verschillende manieren oplossen, en er zijn verschillende eindes (de meeste eindigend in ellende en MADNESS!). Best wel Deus Ex-achtig dus (Cthulhu Ex?). Er zit wel actie-gameplay in, maar dat is bewust heel dungezaaid. Wat hier erg gaaf aan is, is dat wanneer je dan moet schieten of geweld uitoefenen, het een beetje als een shock voelt. Het komt meer realistisch over en gevoelsmatig heeft het meer impact. Hoogst zeldzaam in games.

Je kunt je ook specialiseren in verschillende disciplines, geheel rpg stijl. Zo kun je je erg goed maken in/met dialogen, lockpinking, wapens etc. Enige wat ik hier echt heel irritant aan vond, is dat je een onzichtbare roll-check doet of je alsnog iets wel of niet dan haalt. Ben je meester lockpicker, maar ben je tevens ook een pechmagneet, dan kun je alsnog alles falen. Je hebt geregeld automatische saves, dus je kan vaak makkelijk herstarten en nogmaals proberen. Die roll-checks zijn nutteloos om in een game zo toe te passen, en alleen maar irritant. Zorgt ervoor dat ik voor een sanity check moet rollen.

• Deus Ex: sommige dingen kun je echt op hele verschillende manieren oplossen
  • RPG’s. Vooral de First-Person stijl games, met een beetje een oldskool vibe.
Call of Cthulhu 2018 gesprekskeuzes

Typisch gamemoment

Je komt aan bij een verlaten huis, na wat tips te hebben gekregen in de lokale pub. Echter kun je niet naar binnen. De voordeur is gebarricadeerd en de achterzijde is omheind met hekwerk. Je lockpicking skills zijn niet goed genoeg nog, maar gelukkig kun je zeer goed mensen overhalen. We gaan dus eens terug naar de pub!

Eenmaal binnen weten te komen in het verlaten huis, vind je na even rondneuzen een geheime deur. Deze deur leidt naar een gat in de grond, met een lange trap naar beneden. Uit dit gat komen vreemde geluiden… Ohhh dat wordt genieten! Voor mij dan, niet voor Pierce de zuipende, steeds sterker hallucinerende private dick.

Call of Cthulhu (2018) is een hele gave, duistere Lovecraft game. Als je houdt van grimbaarderij en Lovecraft’s penwerk is dit eigenlijk een game die je niet mag missen. De game is kort naar hedendaagse standaarden, maar je bent er nog zo een 20 uurtjes mee zoet. The game is R’Lyeh good, folks.

Als je niet tegen enge games kan, of erg kritisch bent op hoe RPG’s zouden moeten zijn. Call of Cthulhu doet ook binnen het vrij korte verhaal en beperkte budget iets onmogelijks afleveren met al die RPG elementen. Hierdoor zijn die RPG elementen niet dermate ge-fine-tuned als dat tegenwoordig men gewend is.

Cthulhu awakens

Call of Cthulhu is nog altijd heel makkelijk aan te komen, maar de prijs kan nog harder schommelen dan de mentale toestand van een Lovecraft personage. Hieronder een link naar bol.com.

Call of Cthulhu