Gigantosaurus The Game

gigantosaurus the game

Gigantosaurus is typisch zoiets dat je alleen maar kent wanneer je kinderen hebt, of wanneer je zelf rond de max. 7-8 jaar oud bent. Dit is namelijk de game van het kinderboek “Gigantosaurus”, die ook al een eigen tv-serie heeft gekregen. Als je toeten noch blazen weet van dino’s dan zou je kunnen denken “heej, is dit een game waarin je een grote brute dino speelt?” Nee. Er bestaat geen dino (tot nu toe) die Gigantosaurus heet. Hoe zou de game bevallen? Het is in elk geval bedoeld voor kinderen, dus verwacht geen RPG met een diepgaand levelsysteem. Ik, Dappere Peter, ging met de game aan de slag!

Releasedatum2019
PlatformPS4 (gespeeld), Xbox One, pc, Switch
DeveloperWildSphere
PublisherOutright Games, Bandai Namco
gigantosaurus boek
Het originele boek is hier bijna kapotgelezen.

Het klinkt lachwekkend, maar hier was ik best benieuwd naar. Als vader van twee kinderen heb ik het Gigantosaurus boek minstens 50x voorgelezen, waarbij ik het op den duur uit mijn hoofd kon quoteren. Er is eigenlijk nagenoeg geen verhaal. 4 dinokindjes gaan spelen, waarbij ze gewaarschuwd worden voor de Gigantosaurus. Vervolgens gaat eentje steeds op de uitkijk staan en ze foppen dat hij er zogenaamd aankomt. Je raad al hoe het de laatste keer gaat, maar alles loopt goed af, heh heh gelukkig!

Hoe hebben ze dit in een volledige game weten te doen? De vier dinokindjes zijn in Gigantosaurus The Game net als in het boek aan het spelen. De Gigantosaurus blijkt in de game eigenlijk een zachtaardige dino, die gewoonweg erg groot is en eng eruitziet. Ach ja, het is voor kinderen, dus hoe ontzettend onzinnig dat dit is, het is ook wel aandoenlijk. De 4 dinovriendjes gaan in elk open gebied/level op zoek naar eieren, waarbij ze elke keer andere dino’s tegenkomen en helpen. Het blijft qua verhaal dus ook op een simpel kleuterniveau. Wat heel leuk is, is dat het wordt verteld als een kinderboek. In de cutscenes heb je ook een (godzijdank niet irritante) kinderstem als narrator.

De schrijver en tekenaar van het boek is Jonny Duddle. Deze man is inmiddels vrij bekend, vooral in Groot-Brittanië, om zijn mooie en gave artstijl. Deze mooie stijl hebben ze in Gigantosaurus The Game zo goed mogelijk overgenomen. De characters zien er allemaal echt uit alsof ze van Duddle’s eigen hand komen. Het boek en de tv-serie zitten vol met details in de omgevingen, maar dat is bij deze game niet. Dat vind ik best logisch. Bij een game is zoiets anders, en Gigantosaurus The Game is echt bedoeld voor kinderen.

De omgevingen zijn ruim en groot, maar passen wel bij de stijl. Daarbij is dit ook duidelijk geen high-budget game, want alles is vrij basic gehouden, waardoor het lijkt op een HD rerelease van een PS2 game (zie bijvoorbeeld mijn review van Shinobi). Wederom, dit zijn vooral graphics die goed werken bij jonge kinderen. Mijn zoontje vindt het er allemaal geweldig uitzien. Overigens kun je de game ook helemaal in het Nederlands spelen.

race bij gigantosaurus

Hoe speelt de game?

De game ziet er niet alleen uit als een gepimpte PS2 game, maar het speelt ook zo. Je loopt met de kleine dino-kindjes in third-person rond en moet dingen verzamelen, terwijl je platform uitdagingen en puzzeltjes hebt. Dit bedoel ik helemaal niet negatief overigens. Gigantosaurus The Game speelt in een ouderwetse stijl zoals we dat maar weinig meer zien. Dit komt omdat we met dit genre allejeeezus hard zijn murwgebeukt in van eind jaren 90 tot eind 00. Naast platforming en voorwerpen zoeken heb je tussen elk levelgebied een race tussendoor, die ook helemaal gaat voor kiddy fun. Het is wel te merken dat het niet AAA-afwerking heeft, aan kleine dingetjes hier en daar.

De controls zijn vrij direct, maar de sprongen zijn soms wel lastig te timen en in te schatten. Je hebt een easy mode, en normal mode. De easy mode laat je steeds zien waar je heen moet, en je kunt de camera niet bedienen. Echt bedoelt voor de (hele) jonge speler dus. Het niet zelf kunnen beïnvloeden van de camera werkt echter soms averechts, waardoor een enkel stuk juist heel lastig wordt omdat je view zo moeilijk is. Verder is het vooral heel leuk, met name dat je constant tussen de 4 dinootjes kan wisselen. Elk van de dinovriendjes heeft zijn eigen “abilities”, die nodig zijn voor de kleine, simpele puzzeltjes. Je kan de game ook spelen met 2 t/m 4 personen tegelijk, waarbij iedereen kan in- en uitstappen wanneer je wil.

de 4 vriendjes van gigantosaurus

Als je thuis kids hebt of stiekem zelf fan bent van de Gigantosaurus. Het spel is geen hoogvlieger, maar daarom is de game ook geen volle prijs. Gigantosaurus The Game heeft een leuke, aangename sfeer en is heel leuk voor kids, met name dankzij de muziek en artstijl. Daarnaast is het leuk voor meerdere personen, want vriendinnetjes, broertjes en papa of mama kunnen te allen tijde meedoen, tot wel 4 personen tegelijk.

Als je geen zin hebt in games bedoeld voor de jongere spelers is het zonde van je tijd om Gigantosaurus The Game te gaan spelen. Mocht je een hekel hebben aan relaxte sfeer of platforming an sich, moet je ook uit de buurt blijven van deze game.

dino duimpje omhoog

gigantosaurus the game

7.7