Observer

observer rutger hauer

Observer kwam oorspronkelijk uit in 2017 met niemand minder dan onze geweldige wijlen Rutger Hauer in de hoofdrol. De game is een first-person detective horror game in een (retro 80’s stijl) cyberpunk setting. Ik benoem de game ook in mijn artikel over soorten horror-games, bij psychologische horror. Maar vanaf 10 november 2020 is er Observer: System Redux, een grafisch opgepimpte en iets meer uitgebreide versie. Deze is alleen op PS5 en Xbox Series X te spelen. Het leek mij een goed idee om eerst eens in te pluggen in de originele versie. Bovendien heb ik beide nieuwe hippe apparaten nog niet in huis gehaald. Voor System Redux moet ik eerst “system buy” doen, hahahahaha. Ahem, hier is de review van de originele Observer.

Releasedatum2017 (origineel)
PlatformPS4, Xbox One, pc, Switch
DeveloperBloober Team
PublisherAspyr
observer logo laadscherm

Heel de game speelt zich af in Krakow, Polen in 2086. Het is een echte dystopische cyberpunk toekomst waarbij de nanophage, een soort nanobot virus ziekte, duizenden augmented mensen heeft doodgemaakt. Iedereen heeft tevens een chip in zijn lijf, voor ID en andere doeleinden. Dat is de opzet van de wereld van Observer. Jij speelt als Rutger Hauer zijn character, Daniel Lazarski, een grimy augmented detective die al aardig op leeftijd is. Hij wordt ook wel een observer genoemd, omdat hij een detective is die met een augmentation in mensen hun herinneringen en gedachtes kan kijken. Dit gebeurt dan als een soort lekkere drugstrip nachtmerrie.

Lazarski komt in een appertementencomplex vast te zitten (vanwege een onverwachte lockdown) in de achterbuurt van Krakow, op zoek naar zijn zoon Adam. Die heeft ineens op een vreemde manier contact gemaakt en vraagt om hulp. Er iets duidelijk iets met hem aan de hand en zoals heel de sfeer van de game al doet vermoeden, zal het niet gaan over slechts een slippertje in de badkamer. In dit appartementencomplex speelt zich vervolgens heel de game af. Het ziet er ook echt verlept en bizar uit, waarbij je merkt dat er veel aandacht besteed is aan het ontwerp ervan.

begin daniel lazarski in auto observer

Grafisch is Observer goed tot heel goed. Alles is ontworpen in een retro-sci-fi stijl, zoals Alien: Isolation dat ook doet. De Poolse developer Bloober Team is geen grote ontwikkelstudio, maar is wel erg up and coming. In Observer kun je goed zien dat ze veel oog voor detail hebben en veel creativiteit. Zo bewegen vrijwel alle advertenties, soms erg onverwacht, maar er zijn ook veel verschillende. Omdat heel het complex in lockdown zit, kom je vrijwel niemand tegen. Scheelt ontwikkeltijd, maar past ook wel echt bij de sfeer en het verhaal.

Audio is wederom ook prima, met goeie muziek, maar vooral veel sfeervolle sound effecten. Je praat met de vele inwoners door middel van een mic en beeldschermpje op ieders deur. Heel vervreemdend en erg vet gedaan. Hier komt het meeste voice acting werk bij kijken. Rutger Hauer heeft heel wat gesprekken, waarbij hij meestal op een droge, beetje sarcastische toon vooral praat. Dit kan even wennen zijn, en lijkt initieel slecht geacteerd, maar uiteindelijk is het juist heel goed, vind ik. Er is namelijk nul overacting door Hauer, iets dat vrijwel altijd het geval is bij dit soort first-person voice-acting.

gesprek met bewoner krakow in de game

Observer of gameplay

Heel de game speelt in first-person, waarbij je vrij rond loopt te neuzen in het appartementencomplex. Het begint redelijk rechttoe rechtaan, waarbij je met mensen praat, mot hebt met de beheerder (gaaf gespeeld door een bekende Pool) en ondertussen steeds meer te weten komt. Je kunt de omgeving met twee soorten views scannen, bioscan en een electromagnetic scanview. Daarmee doe je het echte speurwerk dan ook. Wat ik niet had verwacht, is dat er ook leuke side-stories zijn waarbij je andere dingen oplost dan enkel the main story missie. Ik had dit niet verwacht omdat Bloober Team bijna alleen maar walking sim type games heeft gemaakt.

Wanneer je voor de eerste keer je observer-tech gebruikt en in iemand’s brain-chip “jackt”, beleef je distorted en als een soort droom (lees:nachtmerrie) de gedachtes en herinneringen van die persoon. Hier komt de bekende Bloober Team gameplay weer voorbij, want dit is vooral het pad volgen en ervaren wat voor grimmige dingen er op je af komen. Eng is het niet, want er gebeurt toch niks. Althans, totdat ik ineens wél doodging. Je wordt verderop in de game door een soort groot Nemesis (van RE3) achtig monster achterna gezeten, waarbij je a la Outlast moet zien erlangs te sneaken. Hiermee is Observer duidelijk in twee soorten gameplay gesplitst: detective-/roleplay gedeelte, en walking-/stealth horror-tripperij.

tripping balls in observer mindjack brein hack

Mijn observatie

De beste elementen van Observer vind ik juist de meer “nuchtere” detective en roleplaying gedeeltes. Gelukkig is dit iets van 75% van de game. Hier doe je ook échte gameplay, waarbij je vrij bent in welke volgorde dat je zaken aanpakt of oplost. Als de game verder geen horror-elementen zou hebben of psychologische weirdness, of minimaal, was dat prima geweest. Detectivewerk met Rutger Hauer in een cyberpunk dystopia is een zeldzaam uniek gaming cadeautje, daarvoor hoeven geen rare elementen aan te worden toegevoegd eigenlijk. Toch zitten er in Observer dus wel horror-elementen, al zijn die bijna allemaal in brain-hack/jack trippy trippy land. De paar momenten waar dit niet is, zijn overigens enger en intenser qua beleving.

Het brainhacken, waarbij je in iemands gedachten gaat, is in het begin een gave toevoeging en afwisseling. Het is ook gaaf bedacht en de eerste paar keer was genieten. Maar na 3-4 keer begonnen deze gedeeltes best lang te duren en dat ervaarde ik op den duur echt als een irritatie. Het ging van “Wauw dit was een vette horror-trip” uiteindelijk naar “Nondeju, moet je nu wéér iemand brain-jacken? Pffffff.” Aangezien je niet echt invloed hebt en deze lineaire horror-tripjes, voelen ze toch snel saai. Er zitten erbij waarin ik ruim 20 minuten in die pillen-trip moest rondlopen. Op het laatst lopen realiteit en trippen ook door elkaar, wat best goed is gedaan, maar tegen die tijd heb je al te lang lopen trippen in de brainhacks. De psychologische pay-off op het eind is overigens wel uiteindelijk heel gaaf, vond ik.

Nieuwe, verbeterde versie is er nu voor de next gen PS5 en Xbox Series X

Observer is een gave en grimmige cyberpunk detectivegame, met een goed bedacht verhaal en uitgeschreven plot. Dat je dan ook nog Rutger Hauer hebt als de hoofdpersoon, maakt het voor mij een must-play. De horror elementen zijn hierbij ook een gave toevoeging, al is het iets te veel met trippy walk-sequences.

Als je wat meer actie zoekt in een game dan is Observer echt een slome bedoeling. Ben je een nuchtere Henk die niet houdt sci-fi of psychologische dingen, dan zal deze game je ook niet aanspreken.

rutger hauer in de game profiel
Remember to take your pills!