Loading...
Mijn blog

Relaxing Game momenten: De kracht van rust

retrogamepapa relaxing game moment

Balance in the force

Toen ik 16 was kon een film niet genoeg actie hebben voor mij, met name in de bioscoop. In de bios zie ik het liefst nog steeds dikke actie, maar het moet wel een nut hebben en niet non-stop nonsense zijn. Anders is het maar actie om actie. Dat vond ik op mijn 16de dus niet. Ik had ook in een geniale hersenspinsel mijn eigen “perfecte film” bedacht: From Tusk Till Spawn*. Dit gaat dan om een vrijwel eindeloos vechttoernooi, met non-stop gevechten tussen vele helden, monsters, film-, game- en comic-figuren. Beginnend met Tusk van Killer Instinct Gold en eindigend na twee uur, met het iconische comicfiguur Spawn. Ik zal deze synopsis binnenkort eens pitchen aan producers in Hollywood. Dat een soortgelijk pareltje nog niet gemaakt is door een idem geniaal persoon, is mij een raadsel.

*Woordspeling op de bekende film inderdaad. Geweldig dat je dit doorhebt, chapeau!

Hysterische games?

Met games hoefde die hysterie van mij niet per se, want ik speelde vanalles, van racegames tot RPG’s. Ik zat dus niet alleen te button-bashen met drukke shooters, arcade shmups en brawlers zoals Altered Beast, zoals je zou verwachten. Uiteindelijk speelde ik juist het liefst Tomb Raider en (Japanse) RPGS. Deze games wisten mij destijds het meeste mee te slepen in een andere wereld. Dit was vooral omdat deze games zo’n sterke sfeer hebben, wat grotendeels komt door een goeie balans in actie en rust. Deze games snappen echt dat je relaxing game momenten moet hebben.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik vind dat elke game zo moet zijn. Niet elke game hoeft rustige momenten te hebben. Alhoewel… Ik denk wel dat iedere ervaring op elk medium toch een soort van afwisseling moet hebben. Bij muziek, boeken, films en dus ook games, kun je met alles altijd het beste je aandacht erbij houden wanneer iets niet constant hetzelfde is. Is er constant actie-spektakel, dan is dat toch echt al vrij snel een snore-spektakel. Michael Bay bewijst dit bijvoorbeeld in veel van zijn films.

retrogamepapa relaxing game point and click adventure indiana jones
Ahhh, point-and-click adventures, dat zijn ultieme relaxing games!

Praatzieke NPC’s en volle drukte

Iets dat mij in de afgelopen jaren wel opviel is dat gameseries steeds minder rustmomenten gingen inlassen, steeds minder balans. Dit had je ook een tijd in de PS2 era, dat makers dachten dat het fijn was wanneer er constant gekwebbel zit in een game. “Hello, you should go left here, blabla blablaaa!” Wat ooit begon met de “HEY LISTEN” kwelling van Navi op de N64 met Zelda: Ocarina of Time ging nog jarenlang door in de PS3 en Xbox 360 era. Uiteindelijk hebben de meeste games nu een mooie balans gevonden in “keuvel- en zwetsmomenten” en “houd-je-bek momenten”.

Wat echter wel ging opspelen de afgelopen 10 jaar is dat sandbox games steeds verder werden volgegooid. Waarbij de makers eerst beperkt waren hardware technisch gezien, was deze beperking er beduidend minder met de PS4, Xbox One en de immer hippe pc. Heel gaaf dat je nu daadwerlijke een stad kunt maken die bruist van digitaal leven, maar dat wil niet zeggen dat alles moet worden volgestort. Een goed voorbeeld is Far Cry Primal. Ik vind de game erg gaaf, want er is veel goed aan en de setting van 10.000 BC is erg uniek. De game is op zijn best op de rustige momenten, maar deze zijn echt te zeldzaam. De eerste keer dat ik vocht tegen een vijandige clan en er een mammoet over ons heen kwam denderen, terwijl alles om je heen in de fik vliegt, was erg gaaf. Maar wanneer zoiets hysterisch elke 10 minuten gebeurt, is het vermoeiend.

Far Cry Primal zijn de meningen over verdeeld

Relaxing game assassins

Nu wil ik het als laatste even specifiek over de Assassin’s Creed gamereeks hebben. Dé hoofdreden waarom ik deeltje 1 nog altijd erg goed te pruimen vind is vanwege de sfeer en omgeving. Wat de eerste game beter doet dan een hele reeks vervolgen die erachteraan kwamen, is het pakken van rustmomenten. Alles lijkt ook een soort heft, gewicht of gravitas te hebben die hele tijd weg bleef uit de serie daarna. Dit kwam eigenlijk pas weer een beetje terug bij Assassin’s Creed Origins. Het is overigens niet dat ik de andere Assassin’s Creed games ertussenin slecht vind, helemaal niet zelfs. Maar ik ben erg blij dat de relaxing game momenten weer meer waarde hebben in Assassin’s Creed games.

Zo is het nu ook met Assassin’s Creed Valhalla. Het eerste dat mij opviel toen ik een paar uurtjes had lopen “Vikingen”, is dat er een hele mooie balans zit tussen de øksen, årmen en bænen rondvliegende “raiden” en vredig door de natuur løpen. Hier hoopte ik ook al op! Ubisoft heeft geen idee hoezeer ik dat op prijs stel, want ik vind hun games echt dubbel zo leuk om te spelen wanneer er echte relaxing game momenten in zitten. Het maakt de gehele ervaring stukken beter, en de Assassin’s Creed games die lenen zich er ultiem voor. Maar zo zat ik ook helemaal in The Division; deze game was ik helemaal aan verslaafd, vanwege de sfeer en omgeving. De gemiddelde developer had van die game een non-stop actie-sensatie gemaakt. Heel fijn dat Massive Entertainment smaak heeft.

the division relaxing games rustig straatbeeld shot

Tot Slot

Uiteraard moeten games ook weer niet té rustig, leeg of “relaxing” zijn. Nu bestaat er de luxe bij (grote) developers om eigenlijk een game zo rustig of druk te maken als dat ze zelf willen. De vrijwel lege straten in GTA III op de PS2 deed Rockstar niet vanwege “de sfeer”, maar puur omdat de hardware het anders niet aankon. Bij Red Dead Redemption 2 echter is het wél duidelijk omwille van “de sfeer”, dat je niet op elke vierkante meter een beest, redneck of gunfight hoeft plaats te vinden.

Ik ben daarom ook wel benieuwd waar het komende jaren heen zal gaan. Nu dat er over het algemeen een veel betere balans is in relaxing game momenten en drukke hectiek bij games dan vroeger, wat worden nu de mogelijkheden met de Playstation 5, Xbox Series X en NASA pc’s? Nóg drukker is juist mogelijk nu, maar wat ook mogelijk is, is juist ook meer sfeer-creatie.

Death stranding rustig moment
Death Stranding stopt de Zen in zending.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.