Bill & Ted’s Excellent Adventure

retrogamepapa met bill & ted's excellent adventure lynx game

Bill en Ted zijn twee (leeg-)hoofdfiguren met hun eigen melige films. Op dit moment van schrijven zijn dat er nog 2, maar nu 29 jaar na de tweede is inmiddels een derde onderweg. Nu kwam ik een paar jaar terug bij het overkopen van iemand’s Atari Lynx collectie in het bezit van een game van Bill & Ted. Nu de derde film in aantocht* is leek het mij een goed idee om eens deze game door te spelen. Of had ik dat toch beter niet kunnen doen?

*Ergens in 2020 zou de derde film: Bill & Ted Face the Music moeten verschijnen, maar met deze coronavirus crisis is dat nog niet zeker. Laten we hopen dat het niet nog erger wordt.

Releasedatum1991
PlatformAtari Lynx
DeveloperAtari
PublisherAtari
bill & ted's excellent adventure logo

Be Excellent

De grote schare fans kan niet wachten op de nieuwe film. Er zijn echter ook altijd opvallend veel mensen die totaal niet weten wie Bill en Ted zijn. Niet iedereen kent Bill & Ted’s Excellent Adventure (1989) en de sequel Bill & Ted’s Bogus Journey (1991). Ik vind de films bijzonder vermakelijk, maar ja, gaat de game dit ook wel zijn? Games van films staan nog altijd te boek als zijnde van exceptionele crapkwaliteit. Als je kijk naar al die shitgames waar The Angry Videogame Nerd zich doorheen worstelt, is het opvallend vaak een game van een film. Meestal met het LJN logo. Laat het geluk zijn dat regenboog logo van LJN, dat teken des onheils, ontbreekt op de cartridge van Bill & Ted’s Excellent Adventure. Was hiermee mijn vrees voor een slechte game vervlogen?

Nee, want de game kwam uit in 1991; destijds kwamen er nagenoeg nooit goeie games uit van films. Maar je weet tenslotte maar nooit, want er zat toch ook soms een goeie tussen. Uiteindelijk wat mij echt over de streep haalde om de game echt te gaan spelen is de geniale handleiding waarmee Bill & Ted’s Excellent Adventure komt. De handleiding heeft een soort strip-stijl waarbij de game elementen op een melige manier worden uitgelegd. Maar dat is nog niet alles, want de handleiding klapt open tot een grote poster, waarbij de achterzijde de poster is van de eerste film. Rock on!

poster en handleiding van de lynx game
De handleiding is in elk geval EXCELLENT!

Most Heinous Dude!

Zonder verder iets over de game op te zoeken besloot ik eraan te beginnen. Ik wist dus niet eens echt wat voor soort genre game Bill & Ted’s Excellent Adventure was. Het begon in elk geval ook best excellent, want het was geen afgeraffelde platformgame, zoals altijd eigenlijk was met dit soort film tie-in games. Meestal kun je in die zo snel mogelijk gemaakte shitgames vijanden amper raken en ga je vooral dood door in veel te grote ravijnen te vallen. Nee, bij Bill & Ted’s Excellent Adventure zijn ze gegaan voor een soort puzzel-platform Zelda achtige game, inclusief isometrisch perspectief (zo van schuin bovenaf weet je wel). Je vecht niet in de game, maar net als bij menig Zelda game reis je constant door de tijd met de phonebooth, zoals dit ook gebeurt in de eerste Bill & Ted film.

Hoe speelt Bill & Ted dan verder? Je begint in Egypte in 1700 BC zonder echt enige hints wat je moet doen. In de handleiding staat dat je muziekinstrumenten en muzieknoten moet verzamelen, dus daar begon ik dan mee, waarna het vanzelf redelijk duidelijk werd hoe ik steeds verder moest. De sfeer is wel grappig en het ziet er allemaal best goed uit voor een Lynx game. Je moet ook items verzamelen zoals sleutels en ze op de goede momenten gebruiken. En daarnaast heb je echte platform-puzzelstukken en soms een dialoog. Je gaat vaak dood, waarbij er heel groot “BOGUS!” in beeld komt. Gelukkig respawn je vaak niet al te ver terug. Je speelt steeds nieuwe gebieden in het verleden vrij, waarnaar je kunt reizen. Zo heb je naast Egypte ook nog de Romeinse tijd, het Wilde Westen en Bill & Ted’s hometown in de toekomst. De afwisseling hierin is erg leuk.

Bekijk hier de volledige playthrough van de game!

Bogus Journey

Is het allemaal dikke prima dan? Nee helaas niet. Ten eerste het “verhaal” is eigenlijk dat Bill & Ted Death moeten verslaan die hun “babes” heeft ontvoerd. Daarvoor moeten ze door het verleden heen tijdreizen. Deze opzet vind ik erg goed want het is eigenlijk hiermee een soort verhaal tussen de eerste twee films in. De eerste film gaat om tijdreizen, de tweede gaat om Death, even heel simpel gezegd. Maar hier wordt vervolgens geen ene reet mee gedaan en alle voorvallen en gesprekken die je hebt drijven niet het plot verder, maar bestaan puur uit mensen zoals Ceasar of Billy the Kid die je opzadelen met fetch-quests. Uiteindelijk doet het verhaal er ook niet echt toe, maar neem dan ook de moeite niet er soort RPG elementen in te verwerken. De muziek is wisselend, want het ene deuntje is catchy en tof, de andere is nagels over een krijtbord.

Jammergenoeg wordt de game steeds onduidelijker in wat je moet doen, waar je heen moet, en waar het over gaat. Richting het eind slaat het eigenlijk allemaal helemaal nergens meer op. Dat is in de films heel leuk, maar in een game is het bijzonder irritant. Het lijkt ook echt afgeraffeld. Je moet bijvoorbeeld de gekste en meest onduidelijke dingen doen om zogenaamd tijd paradoxen te voorkomen. Geen levende ziel die erop komt om een bepaalde sleutel terug te leggen in de cel bij het Colosseum, zonder dat je een hint erover krijgt. Hint: die krijg je niet in de game. Uiteindelijk heb ik er een walkthrough bijgepakt, anders had ik het over een jaar nog niet uitgespeeld. Om heel eerlijk te zijn werd de game met een guide erbij best leuk. Althans het grootste gedeelte van de tijd. Het eindgeplatform tegen Death is echt zwaar BOGUS.

Bill & Ted’s Excellent Adventure is bepaald niet excellent te noemen. Echter een complete bogus journey is het ook niet, zolang je er een walkthrough bij pakt. Schaam je daar niet voor, want de helft van wat je moet doen is nog onlogischer dan het treurige feit dat Gordon een succesvolle carrière heeft. Uiteindelijk is het platformen, rondlopen in de verschillende tijden en items verzamelen dan nog best leuk. De executie ervan is helaas een beetje matig. Toch moet je het ook in zijn tijd zien, en het is een Lynx exclusive. Ondanks mijn kritiek heb ik wel genoeg lol uit deze game gehaald dat ik dit wel een aanrader noem voor mensen met een Lynx. Een systemseller is het echter niet. Heb je geen Lynx, laat deze game dan lekker links liggen.

ceasar screenshot bill and ted game

Bill & Ted's Excellent Adventure

6.6