Super Mario Land 2: Six Golden Coins

super mario land 2 six golden coins gameboy doosje en cartridge

Mariotime! Inmiddels heb ik al een review geschreven van Zelda: Link’s Awakening, maar Mario moest er ook eens aan geloven. En ik zou Retrogamepapa niet zijn als ik met een conventionele titel zou beginnen als Super Mario Bros 3. Nee, ik begin met juist een minder bekende game met onze iconische Italiaanse loodgieter. Ik koos voor Super Mario Land 2: Six Golden Coins op de Gameboy. Waarom, in naam van de heilige pastavader? Ten eerste omdat dit de eerste Super Mario game was die ik zelf ooit heb gekocht. Ten tweede omdat ik het een vrij bijzondere Mario-titel vind die in vergetelheid lijkt te zijn geraakt.

ReleasedatumEuropa: 28 januari 1993
PlatformNintendo Gameboy
DeveloperNintendo
PublisherNintendo
world view overzicht super mario land 2
Op de Gameboy Advance SP spelen oude GB titels het beste

Mario zijn eigen land?

Zoals iedereen weet zijn er nogal wat Mario games. Ik leerde Mario nog echt kennen van toen er enkel drie NES spellen van waren. En van de pijnlijk 80s-90s Super Mario Bros. Super Show natuurlijk op tv! Leuk, maar fan was ik ook weer niet. Toen ik met Super Mario Land 3: Warioland mijn eerste Nintendogame kreeg, groeide de waardering langzaam pas echt. Wat een geniaal spel blijft dat toch. Maar daarin speel je met Wario. Deze tegenpool van Mario vond ik erg idioot en gaaf, maar het voorgaande deel met de oudvertrouwde kleine mollige snorremans zag er ook best gaaf uit. Al snel kocht ik daarom van mijn eigen centjes Super Mario Land 2: Six Golden Coins. En het stelde niet teleur.

Super Mario Land 2 gaat erom hoe Mario na zijn avontuur in de voorgaande game “Super Mario Land” weer terugkeert naar “Mario Land”. Bestaat er dan een speciaal land wat van Mario is? Blijkbaar wel, maar ach wat maakt het uit; naar logica hoef je niet te zoeken in Mario games. Maar deze terugkeer is natuurlijk niet peachy. Overigens ook niet bowsery, want alle bekende figuren zitten verder niet in de game. Mario is alleen op zijn idiote Mario eiland, terwijl een soort van slechterik zijn kasteel heeft overgenomen. Mario moet 6 munten (ja, van goud!) van eindbazen afpakken om zijn eigen kasteel weer in te kunnen (waarom hebben ze daar geen sleutels van gemaakt?). Maar uiteraard boeit dit uiteindelijk allemaal niet zo, we willen gewoon toffe levels spelen en grote bazen verslaan!

gameplay screenshot super mario land 2

Diversitytime!

Het lijkt er initieel op dat Super Mario Land 2: Six Golden Coins een soort port gaat zijn van de Super Mario Bros. games op de NES. Maar toch is dat echt niet het geval. Nintendo kan soms wel van de lazy ports zijn, zoals bij de Switch vaak, maar vaak leveren ze ook juist unieke kwaliteit. Ten eerste zijn de locaties en vijanden in Super Mario Land 2 allemaal uniek in de Mario gamewereld. Er zitten Gumba’s en Koopa’s in, maar dat was het wel qua bekende vijanden. In totaal heb je 6 werelden met ieder 4-5 levels, waarbij elke wereld zijn eigen unieke vijanden heeft. Zo is er een Halloween wereld waarbij Mario op de koppen van vampieren springt en kleine lopende Friday The 13th maskers. Raar? Ja, maar toch komt de game er goed mee weg.

Naast de Halloween wereld heb je nog levels op de maan, ren je rond in een boom vol bijen en honing en ga je in een gigantisch groot mechanische Mario avonturieren. Het leveldesign werkt met splitsingen her en der, waarbij je meerdere paden hebt naar het eind. Daarnaast zijn de meeste levels vrij makkelijk. De levels spelen ook heel erg anders per wereld en deze diversiteit maakt Super Mario Land 2 echt geweldig. Dat is ook niet het enige, want ik vind Mario beduidend beter besturen dan in de meeste andere games, waarbij het altijd lijkt alsof je een dronken man op glad ijs probeert onder controle te houden.

ouwe gameboy color met mario game
Zo speelde het vroeger kids! (de grijze oude gameboy is helaas stuk)

Ik was echt aangenaam verrast met het herspelen Super Mario Land 2: Six Golden Coins. Ik blijf het apart vinden dat deze game zo’n uniek leveldesign en vijanden heeft, wat nooit meer terug is gekomen in welke Mario titel dan ook. Mario in de ruimte is pas teruggekomen met Mario Galaxy, hetzij op een hele andere wijze. Deze Gameboy titel wel één van Mario’s makkelijkere platformavonturen, maar dat drukt de pret niet. En besef je ook: Dit is de eerste game met Wario! Hij is hier de eindbaas. Alom is Super Mario Land 2 een dikke aanrader. Tevens is de game heruitgebracht in de Nintendo eShop op de 3DS en daarbij zeker zijn muntjes waard!

Super Mario Land 2: Six Golden Coins

8.5

9.0/10