Loading...
4 bytes

4 Coole trends in de Gamewereld

trends in de gamewereld retrogamepapa twitch steelbooks

Die zich al 15-20 jaar steeds verder ontwikkelen.

De game-industrie is nog volle bak in ontwikkeling, waarbij dit alsmaar in een rapper tempo lijkt te gaan. Er zijn ook trends in de gamewereld die al een heel tijdje groeiende zijn, waarbij de piek (of hish score) nog altijd niet is bereikt. Het zijn een soort langdurige trends. Ik heb hieronder 4 coole trends in de gamewereld op een rijtje gezet die de komende jaren nog volop zullen blijven, én blijven doorontwikkelen.


steelbooks willekeurig fallout 4, scarface, mirror's edge, thief retrogamepapa

1: Steelbooks

Met steelbooks begin gelijk met de meest nutteloze coole trend in de gamewereld, maar waarvoor ik toch zelf ook wel een zwak heb. Het begon ooit met DVD’s van films dat er af en toe eentje uitkwam van metaal. De eerste die ik zelf ooit in bezit kreeg was van de film 300. Erg toepasselijk om een dvd box van METAAL te krijgen bij een film die zo overgoten is van testosteron en manliness dat zelfs jaren 80 actiefilms ervan moeten blozen. De eerste steelbook die ik kreeg van een game is bij DOOM 3 op de Xbox. Dat was destijds toen die game uitkwam in 2004-2005 vrij uniek en dat bleef het ook een hele tijd.

Inmiddels komt er van vrijwel elke groots geproduceerde en gereleasde game wel een steelbook van uit. Geregeld ook meerdere zelfs. Soms krijg je bij een collector’s edition een unieke steelbook, andere keren kun je enkel de steelbook los kopen. Ik ben geen steelbook verzamelaar, maar toch koop ik soms los eentje wanneer ze erg mooi zijn. En dat zijn ze vaak. Dikwijls hebben ze reliëf en extra vette artwork. Alleen twee dingen vind ik irritant: Ik wil niet de steelbooks daadwerkelijk gebruiken als hoesje voor de game (vaak krijg je de steelbook gelukkig bonus, maar niet altijd), en ik weet nog altijd niet hoe en waar ik mijn mooie steelbooks kan uitstallen. FIRST WORLD PROBLEM ALARM!


2: Kijken naar hoe andere mensen gamen

Zeer binnenkort een blog over het kijken naar hoe andere gamers een game aan het spelen zijn. Na jaren hier zelf een snob in te zijn geweest vol minachting, heb ik inmiddels door waarom (vooral) jongeren en kinderen dit een dagelijks leuke bezigheid vinden. Meekijken met gamers is écht één van de grootste trends in de gamewereld op dit moment, en ik kan je alvast voorspellen dat deze voorlopig niet zal verdwijnen. Wel denk ik dat het relatief nog in de kinderschoenen staat, het streamend meekijken met gamers, al evolueert het zich met een idioot hoog tempo.

Je hebt enorm veel verschillende soorten streamers, van stille tot aan idioot drukke, die ook allemaal totaal verschillende games spelen. Én op verschillende manieren. De ene twitch-gamer gaat de klassieke Castlevania op de NES speedrunnen, de andere gaat de nieuwste shooter spelen op zijn/haar dooie gemakje. Uiteraard zitten er ook mindere kanten aan, want de mensheid heeft zijn voors en tegens. Twitch zit ook vol irritante lui, maar ook vol leuke mensen. Uiteindelijk zul je dat altijd met alles hebben. Er waren 100 jaar geleden ook zowel irritante als leuke boeken.


cyberpunk 2077 merch totaalshot retrogamepapa

3: Merch van games

Mijn oudste zoon van 6 is dit jaar begonnen op een nieuwe school, wat superspannend is voor hem. Als extra steun ging hij compleet gekleed in Nintendo kleren: Mario & Luigi schoenen, broek, trui en jas, plus Yoshi-sokken. Superleuk. Kon dit vroeger? Nee, in de verste verte niet! Heel soms kreeg je als game-journalist weleens wat bij een reviewexemplaar. Ook kwam er weleens een beeldje of speelgoed uit van een Mario of Sonic, maar het was allemaal erg weinig. Pas de laatste 10-15 jaar is hierin echt een enorme lift gekomen.

Tegenwoordig kun je eigenlijk van elke ook maar enigszins een beetje populaire game merch krijgen. Niet alleen posters en kleren, maar ook figures, glazen, sleutelhangers, neusfluiten, ontstoppers, etc. En worden deze niet gemaakt door de developer en publisher zelf, dan heb je wel fans op Etsy die ermee aan de gang zijn gegaan. Supergaaf, want als je nu echt fan bent van een bepaalde game of character kun je er vrijwel altijd iets van vergaren.


4: Enorme diversiteit dankzij indies

Als trend in de gamewereld zou ik ook als punt kunnen zetten dat de toegankelijkheid van het developen en releasen van een game zoveel makkelijker is geworden. In verhouding tot 20-30 jaar geleden is het zelfs bijzonder laagdrempelig vandaag de dag, waarbij het met het jaar makkelijker wordt. Daarom zijn er nu zoveel indie games en hoeft niet elke game te mikken op het grote publiek. Je kan weer een point-and-click adventure uitbrengen, of een vaag puzzelspel. Deze zullen zeker weten geen gigantische verkoopcijfers opleveren, maar wel ruim genoeg om goed aan te kunnen verdienen.

De diversiteit van games was bijzonder aan het afzwakken 20 jaar geleden. Als je kijkt naar mainstream, big budget game releases, zie je waar dit naartoe heeft geleid, want het is allemaal erg veel hetzelfde qua gameplay. De grote games kosten tegenwoordig ook gigantisch veel geld om te maken, dus het is ook wel begrijpelijk. Maar nu heb je naast deze grote releases ook ladingen indie games en kleinere studio’s die wél weer echt durven andere dingen te doen met het medium games. Geweldige ontwikkeling. Enige keerzijde is dat er nu wel écht veel games op de markt komen, waardoor je door de bitbomen het bytebos niet meer ziet vaak.

trends in de gamewereld screenshot rain on your parade retrogamepapa

Dit zijn trends in de gamewereld die al 15-20 jaar langzaamaan zich aan het ontwikkelen zijn, maar vandaag de dag nog echt booming zijn. Er zijn er wel meer, maar dit zijn er 4 die mij vooral opvallen. De meeste trends zie je duidelijk komen en gaan, zoals bijvoorbeeld die rare dlc fratsen van 10 jaar geleden. Heb jij ook nog bepaalde trends in de gamewereld die jij echt merkt dat aan het opkomen zijn, of al lang groeiende?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.