Loading...
Mijn blog

Een les in doorzettingsvermogen

doorzettingsvermogen bloodborne retrogamepapa

Talent, Schmalent.

Heb je doorzettingsvermogen nodig wanneer je talent hebt? Het is fijn om ergens talent in te hebben. Je leert het dan veel sneller dan andere mensen. Soms heb je ook zoiets dat ik noem “reversed talent”: Je bent er dermate slecht in dat anderen hun best moeten doen om het zo crap voor elkaar te krijgen. Mensen met reversed talent hebben vaak wel echt een grens waarbij ze de top nooit zullen bereiken. Dit hoeft ook absoluut niet, laat staan dat deze persoon dat zou willen. Maar als ik zelf iets geleerd heb in de ruim 13 jaar dat ik inmiddels lesgeef en in de 20 jaar dat ik drum: Zelfs al ben je super-getalenteerd, als je alleen maar op de bank zit, kun je uiteindelijk maar 1 ding goed: op een bank zitten.

De leerlingen die bij mij het beste zijn geworden, zijn met name degenen die er keihard voor hebben gewerkt. Degene met heel veel talent bereikt alleen veel stations (nooit allemaal!) eerder. En of ze nu bergen talent hadden of slechts een beetje aanleg, ze hebben vooral allemaal รฉรฉn ding: doorzettingsvermogen. Want iedereen komt ergens in het leerproces struikelblokken en muren tegen. Dit is niet alleen met muziekinstrumenten leren, maar eigenlijk met alles. Ook bij games komt dit voor. Games die je doorzettingsvermogen op de proef stellen.

peter scheffer drummen - foto door ted gijsman
Al drum ik me he-le-maal de tering: ik ben nooit uitgeleerd – foto door Ted Gijsman

From(Hell)Software

Onlangs heb ik mijn angst voor FromSoftware’s Bloodborne durven te overwinnen en ben ik opnieuw aan de game begonnen. Hierover had ik het ook al in mijn Ridders van de Retro Tafel podcast. Ik durfde dit eigenlijk al die jaren niet, want ik wist zelfs niet eens tot aan de eerste baas te komen. Dat terwijl ik nota bene Demon’s Souls en Dark Souls helemaal heb weten door te spelen! Ik had het uiteindelijk met Bloodborne echt opgegeven en dat is iets dat ik eigenlijk hoogst zelden doe. Stoppen met iets te proberen omdat het je niet boeit of interesseert, vind ik iets anders dan opgeven. Met opgeven stop je met iets dat je eigenlijk graag had willen halen of kunnen doen. En Bloodborne wilde ik zo ontzettend graag helemaal kunnen spelen. Zo graag!

Nu heb ik dus onlangs de credits voorbij zien rollen en ben ik tevens bijna klaar met de extra pittige Old Hunters DLC. Eindelijk is het toch gelukt. Heel de game is een constante uitdaging. Bloodborne daagt je letterlijk de hele tijd uit, zonder dat het voelt als een oneerlijke, ondoenbare arcade game. Het was lang geleden dat ik weer eens een game speelde die mij weer eens een lesje/trainingsessie gaf in doorzettingsvermogen. Ik had dus al lang geen FromSoftware game meer gespeeld, inderdaad (al zijn er meer games). En al ben je nog zo getalenteerd in die games: alleen door oefening en doorzetten kun je het halen. Vaak is het met mijn drum-leerlingen zo dat degenen met veel talent vaak juist een gebrek hebben aan doorzettingsvermogen. Het zijn mensen die goed kunnen leren, maar dan nog loop je tegen dingen aan die niemand in 1x kan.

bloodborne laadscherm doorzettingsvermogen
Het laadscherm in de vanilla versie – 40 seconden lang. Niet leuk.

Leren leren

Met mijn werk als muziekdocent ben ik een groot gedeelte van de tijd bezig met mensen te leren hoe je iets het beste iets kunt leren. Dat klinkt een beetje als een ouderwetse Johan Kruijff uitspraak, maar het is een belangrijk onderdeel van doceren. Wat vrijwel iedereen doet bijvoorbeeld is constant iets dat niet lukt op hetzelfde tempo proberen. Wanneer ik iemand zo ver krijg om het echt eens langzamer te proberen, lukt het vaak in no time, ironisch genoeg. Maar het gaat ook om hoe lang je iets oefent, en welke stappen en verschillende benaderingen je kunt proberen. Zit je echt ergens mee vast, dan moet je het vaak op en andere manier proberen.

Dit werkt met veel (goeie) uitdagende games ook zo. Learn, adapt, improve. Niet opgeven, maar het anders proberen, benaderen. Het is daarom wel gaaf dat Dark Souls zo populair is geworden, want het laat zien hoeveel mensen bereid zijn hun doorzettingsvermogen op de proef te stellen. In wezen kun je die games zien als een “doorzettingsvermogen trainer”. Zoiets kun je naar mijn gevoel ook echt leren. En kom je er echt niet aan uit? Dan moet je je niet schromen om te durven vragen om hulp. We hebben allemaal weleens hulp nodig in ons leven. En veel mensen helpen juist ook graag. Maar daarover heb ik het later nog weleens in een andere blog en podcast!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.