Pikuniku

robot bossfight

Toen ik Pikuniku voorbij zag komen in het rijtje games speelbaar via Xbox Game Pass riep ik “Jemig wat is dít nou weer?” Nou ja, roepen is wellicht overdreven, maar sjongejonge wat komen er veel kleine games uit tegenwoordig! En dan met name indie-games. Is dit slecht? Nee, helemaal niet, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Pikuniku wist toch mijn aandacht te trekken, vanwege de melige, kleurrijke uitstraling. Perfect om met mijn zoontje co-op te spelen! Pikuniku bleek een 2D platform puzzel-adventuregame te zijn, vol met leuke verrassingen, details en diversiteit, waarbij ik ook solo plezier had.

Releasedatum2019, 24 januari
PlatformPS4, Xbox One (gespeeld), pc, iOS
DeveloperSectordub
PublisherDevolver Digital
pikuniku logo

Je speelt Piku, een armloos rood wezentje die wakker wordt in een grot. Zo komt Piku terecht in een zonnige, blije wereld die zo uit een kinderboek lijkt getrokken. Deze wereld zit vol armloze wezens te zitten, hetzij allemaal met andere vormen en kleuren dan jij. Men werkt allemaal voor ene Mr. Sunshine, die iedereen overstelpt met zijn eigen gouden munten. Uiteraard klopt hier iets niet. Mr. Sunshine heeft snode plannen, en met zijn grote robotleger lijkt hij niet te stoppen. Aan Piku dus om hier iets aan te doen! Hiermee doet mij Pikuniku denken aan:

• Katamari Damachi: Qua leuke sfeer en kleurrijke wereld
  • Guacamelée: Kleurrijk, luchtig maar ook degelijk
  • Lucasarts point-and-click games: Zelfde soort leuke humor
  • Barbapapa en Peppa Pig: Zelfde kinderlijke aandoenlijkheid
pikuniku muziek stuk game

Pikuniku is een 2D getekende game waarbij alles echt een kinderboek stijl heeft. Het heeft allemaal een aandoenlijke, grappige sfeer, waarbij ik geregeld aan Locoroco moest denken. Daarnaast is de animatie expres een beetje idioot en grappig. Je kunt tegen alles aanschoppen en wanneer andere poppetjes ergens langs moeten springen ze er heel debiel overheen. De geluiden zijn goed, en de muziek is dikke prima. De game is niet groot, maar elk gebied heeft zijn eigen stijl en soundtrack.

Hoe speelt de game?

Altijd al een rode bal met twee voeten willen zijn? Zoek dan niet langer! In Pikuniku is het eigenlijk letterlijk een beetje platformend en puzzelend loltrappen. De game is vrij kort en erg makkelijk, maar dat maakt eigenlijk niet echt uit. Er zit een ontzettende diversiteit in de gameplay, setting en wat je meemaakt. Je begint in een soort dorpje waar je de andere wezens kunt helpen. Daar alleen al ga je een minigame balspel spelen, tekeningen maken, verstoppertje spelen etcetera. De game weet je tot het einde toe te verrassen. Op het moment dat iets ook maar enigszins eentonig zou kunnen worden, ga ineens tegen een grote robot vechten.

Gameplay lijkt hiermee op:

• Zelda: Diversiteit in gameplay en leuke side-quests
  • Guacamelee: Platforming, diversiteit en lage moeilijkheidsgraad
  • Locoroco: Verborgen levelstukken, geheimpjes en sfeer
dingen te vinden in pikuniku

Typisch gamemoment

Na een leuk stukje platformen door het bos kom je met Piku in een tweede dorpje, waar je nieuwe wezens tegenkomt. Je moet een discotheek in zien te komen voor een dance-off, word je verteld. Vervolgens loop je een huis in met een groot broodrooster. De bewoner krijgt het ding niet aan de praat. Piku besluit ertegenaan te trappen, zoals hij dat met heel veel doet. Een moment later word je door een groot boos magisch sneetje brood die tevoorschijn kwam naar een alternatieve helwereld gewarped.

Als je wel zin hebt in een korte, luchtige en grappige 2D puzzel/platformgame. Er is weinig uitdaging, maar de sterke afwisseling en leuke sfeer compenseren hiervoor. Het is ook erg leuk als co-op met je kids!

Als je echt van uitdagingen houdt is dit niks voor jou. Als je niet houdt van blije dingen en leutige sfeer, vermijd Pikuniku dan als de plaag!

pikuniku met evil brood

Pikuniku