Star Wars Jedi: Fallen Order

lightsaber tegen grote eindbaas

Genieten van wapperende lightsabers, dikke forcepowers, bange stormtroopers, sfeervolle omgevingen en schattige droids. Dat er ooit nog een grote en volledige 100% singleplayer Star Wars game zou verschijnen, durfde ik eigenlijk niet echt meer te hopen, met al dat gedoe van EA altijd. Is de game dan ook goed? Nou, behoorlijk. Het is alles behalve “Failin’ Order”. Alle lightsabertjes nog aan toe wat heb ik genoten van Jedi: Fallen Order. Check hieronder waarom. De game mag dan al wel een paar maandjes uit zijn, bij dezen alsnog mijn new review!

Releasedatum2019, 15 november
PlatformPS4, Xbox One (gespeeld), pc
DeveloperRespawn Entertainment
PublisherEA
star wars jedi fallen order logo screenshot

We zijn in de wereld van Star Wars; in de tijd tussen Episode III: Revenge of the Sith en Episode IV: A New Hope. Oftewel een tijd van ellende en misère voor de Jedi en alle wezens. Jij speelt Cal Kestis, een ondergedoken ex-Padawan. Hij wordt door allerlei cal-amiteiten weer op zijn pad gedwongen van “the Jedi”, waarbij Cal met vers verworven companen op zoek gaat naar een holocron die eeuwen geleden verstopt is door een uitgestorven helderziend alien-ras. Uiteindelijk gaat het ook om de reis die Cal doormaakt van Padawan naar Jedi, waarbij je ook hele gave speelstukken uit zijn jeugd krijgt. Het verhaal en setting lijkt op:

• Star Trek… Nee tuurlijk niet, het is aardig Star Wars hoor!
  • Force Unleashed: Je voelt echt de macht van The Empire
  • Uncharted en Tomb Raider: Hoofdpersoon maakt fysiek als mentaal een hele reis door.
  • Wall-E: Je trouwe droid compaan BD-1 is net zo schattig en lief.
jedi fallen order de crew van the mantis met cal
Met je crew heb je veel grappige banter alsook echte discussies

Star Wars Jedi: Fallen Order ziet er erg goed uit. In het begin had het nogal wat issues, maar dat is met vrij bescheiden updates grotendeels verholpen. De cast is allemaal erg goed, met name Cameron Monaghan (o.a. bekend van de serie Gotham) als Cal Kestis. JA, weer een blanke dude als hoofdpersoon, maar… hij is een ginger, en die zijn in games zeldzamer dan albino Inuit-Belgiërs. Op elk systeem moet je dit doen: de performance mode AAN zetten. Hierdoor loopt alles stabiel en smooth op 60fps. De snelle vecht-gameplay die precieze timing vereist gaat hierdoor veel beter.

De muziek heeft een Star Wars feel maar wel met een eigen melancholische stijl eraan, waardoor het een perfecte balans is tussen origineel en herkenbaar. De sound effects zijn, zoals bij bijna elke Star Wars game, ouderwets geweldig. FWOOM – piew- FWAAAA. Ahhh, het geluid van lightsabers, ik krijg er nooit genoeg van.

Jedi fallen order met oranje lightsaber
Als Nederlander moet ik de oranje lightsaber wel gebruiken natuurlijk

Hoe speelt de game?

Star Wars Jedi: Fallen Order is third-person action adventuregame, waarbij je echt een lightsaber wielding Jedi speelt, in tegenstelling tot Star Wars: Battlefront 2. Naast een uitgebreid knoksysteem en platformingstukken, is er ook veel exploratie. De game pakt heel slim elementen van succesvolle en populaire andere gamereeksen, en voegt deze samen tot één origineel geheel. Dit is ook door slim Star Wars elementen toe te passen. Je health-pack uitbreidingen (estus flasks) krijg je voor je droid BD-1, die ze aan jou kan toedienen.

• Dark Souls/FromSoftware stijl level-progressie, experience en respawning vijanden.
  • Sekiro stijl qua vechtsysteem: snel met pareren, dodgen en veel unlockable technieken.
  • Tomb Raider en Uncharted: platformstukken, puzzels en leveldesign.
  • Star Wars Force Unleashed: Episch SW verhaal en veel cosmetische items te vinden.
  • Metroid: non-lineair, veel exploratie, veel geheimen en verder komen door nieuwe wapens/moves/upgrades.

Schrik niet van de FromSoftware vergelijking, want er is een difficulty setting in 4 levels, van papsimpel tot nog minstens zo moeilijk als Sekiro.

Cal Kestis met BD-1 die stimpack upgrade krijgt

Typisch gamemoment

Na een lange zoektocht door een verlaten dorp vol met Stormtroopers, kom je met Cal eindelijk bij een grot terecht met mysterieuze ruïnes. Cal geeft nog even door aan zien vrienden op het ruimteschip The Mantis dat hij nu de ruïnes zal verkennen, waar hopelijk nieuwe informatie is voor de holocron. In de grot kom je na een gevecht met een groot monster weinig meer tegen. Het is een hele tocht door die ruïnes, met stukken muur te beklimmen, lianen af te slingeren en puzzels oplossen. Het is wel erg stil. Dan ineens sluit een deur achter je en wordt Cal begroet door The Second Sister (Sithter is betere naam), een Imperial inquisitor met force-powers die op (ex-)Jedi’s jaagt. Een pijnlijk duel begint!

star wars spaceship the mantis komt aan bij planeet Dathomir

Star Wars Jedi: Fallen Order is niet alleen één van de beste Star Wars games ooit gemaakt, het is sowieso één van de tofste games van de afgelopen jaren. Het verhaal is simpel in opzet, maar het is mooi gebracht en de character-journey is vooral waar het om draait. Verder is de gameplay erg goed en divers, van gave platform- en puzzelstukken tot epische gevechten. Dit dan gepaard met mooie locaties vol met details voor Star Wars kenners en niet-kenners. Heb je smaak, speel dan Jedi: Fallen Order.

Als je Star Wars haat, of totaal niet houdt van games die spelen als Tomb Raider en Sekiro: Shadows Die Twice. Ben je erg slecht in snelle timing qua pareren/parrying bijvoorbeeld, dan kan de game echt lastig zijn. Maar naar mijn mening moet je toch echt een matige tot slechte smaak hebben wil je Jedi: Fallen Order niet de moeite waard vinden.

Cal Kestis met BD-1

Gespeeld op Xbox One X. Alle screenshots zijn gemaakt door Retrogamepapa.

Star Wars Jedi: Fallen Order