CastlevaniaRetro Game Review

Bloodstained: Curse of the Moon

bloodstained curse of the moon screenshot met kasteel in beeld

Bloodstained: Curse of the Moon is een game die uitkwam in 2018, maar eruit ziet als een game uit de jaren tachtig. Het is ontstaan vanuit van de enorm succesvolle Kickstarter campaign van Bloodstained: Ritual of the Night. Eén van de kickstarter goals was dat er ook nog een retro oldskool prequel game uit zou komen. En inderdaad, heel pienter: dat werd dus Bloodstained: Curse of the Moon. Waarom is deze prequel in 80’s stijl uitgebracht en is het (nog) wel de moeite waard? Voor Castlevania fans zoals ik (zie ook mijn eerste review op deze site) was het sowieso iets waar we om stonden te springen.

Bloodstained: Curse of the Moon stats

• releasedatum: 24 mei 2018
  • platform(s): Switch, PS4, PS Vita (gespeeld), Xbox One (gespeeld), pc
  • developer: Inti Creates (met een beetje ArtPlay)
bloodstained curse of the moon gameplay screenshot met zangetsu in het begin
Wel erg herkenbaar! Bloodstained is met steampunk en demonenplot toch best origineel.

Bloed, zweet en manen

Bloodstained: Curse of the Moon is dus een retro 8-bit stijl prequel op Bloodstained: Ritual of the Night. De games zijn dermate sterk gebaseerd op Castlevania dat je het de directe opvolger kunt noemen. De geestelijk vader van Castlevania is Koji Igarashi, en deze man is een aantal jaren geleden opgestapt bij Konami. Omdat hij niet de naam mocht meenemen is het Bloodstained geworden, zo kun je het eigenlijk wel stellen. Nu heeft qua setting en wereld Bloodstained vooral in toon dezelfde stijl, maar qua verhaal en karakters vind ik het verfrissend afwijken. De muziek en sfeer is bij Bloodstained Curse of the Moon in elk geval net zo supergoed als bij Castlevania.

Uiteindelijk is de grote release game Ritual of the Night vooral gebaseerd op Castlevania: Symphony of the Night. De prequel die ik hier review, Curse of the Moon, is vooral gebaseerd op de eerste drie Castlevania games op de NES. De insteek is om met Curse of the Moon te laten zien waarom de oude Castlevania’s zo goed zijn. De game speelt echt als een ouderwetse platformer. Je hebt 8 levels, met op het eind altijd een bossfight. Curse of the Moon speelt net als bij de oude Castlevania games erg strak qua controls en het gaat echt om skill en geheugen om een level goed door te komen. Voor de minder goeie gamer kun je Curse of the Moon ook spelen in “casual mode”. Dit houdt in dat je eindeloos vaak de pijp uit kunt gaan en nooit een level vanaf het begin af aan opnieuw hoeft te doen.

bloodstained curse of the moon gameplay screenshot met speelbaar karakter Alfred
Elk character heeft zijn eigen krachten. Met Alfred is dit stuk makkelijk, anders niet.

Zanger toe? Nee, Zangetsu

Je speelt Zangetsu, een getergde (uiteraard) demonenjager. Je komt op het einde van de eerste drie levels steeds een potentiële compaan tegen, helemaal in de stijl van Castlevania 3. Deze vechtende metgezelen zijn Miriam, Alfred en Gebel. Je kunt dan te allen tijde wisselen tussen de vrijgespeelde characters, die allemaal totaal anders spelen en eigen krachten hebben. Zo kan elk character andere plekken bereiken in de levels. Miriam kan bijvoorbeeld slidings doen over de grond, waardoor ze door lage openingen kan. Het leveldesign is demonisch goed, mede dankzij dit.

Elk level heeft zo meerdere wegen naar het einde (lees: de baas die je kont wilt schoppen). Er zijn meerdere vertakkingen per level, waarbij je soms ook een beetje moet puzzelen om de korste route te bepalen. Dit geeft de game heel veel replay waarde, want zelfs bij mijn vierde playthrough kwam ik nog in nieuwe gedeeltes, en volgens mij heb ik nog niet alles door geplatformd. Iets dat de replaywaarde nog verder verhoogt, is dat de game verschillende eindes heeft. De game moet je zelfs heel anders spelen wil je de andere eindes halen, en je hebt bij één einde nog een uniek level en een extra eindbaas.

Bossfights zijn gaaf. Met Zangetsu alleen het spel doorspelen is stukken lastiger, echter.

Bloodstained: Curse of the Moon is allesbehalve een curse op je console. De game doet wat hij moet doen, en doet dit perfect: Een 8bit stijl retro gameplay ervaring in de stijl van de oude Castlevania games. Inti Creates had het er gerust makkelijk vanaf kunnen brengen, zonder dat dit de sales had beïnvloed. Bloodstained: Curse of the Moon is met meerdere eindes, splitsingen in levels en verschillende manieren van playthroughs meer dan zomaar een klein 2D throwback gamepje. Het is een game die je meerdere keren met het grootste plezier weer kan doorspelen, waarbij het van A tot Z genieten is geblazen. De ontzettend dikke soundtrack maakt uiteindelijk de game bijna een 11 waard. Curse of the Moon kost nog geen 10 euro digitaal, dus curse you als je de game niet koopt!

Bloodstained: Curse of the Moon

10

10.0/10