Loading...
4 bytes

4 Verbeterpunten aan Cyberpunk 2077

verbeterpunten aan cyberpunk 2077 cyberjunk retrogamepapa

Die hopelijk met updates nog worden gefixt.

Dat er verbeterpunten aan Cyberpunk 2077 waren kan zelfs de grootste fan niet ontkennen. Ik ben behoorlijk fan overigens, maar heb nog altijd geen review gepend van Cyberpunk 2077. Dit is om de simpele reden dat ik na zo’n 10-15 uur speeltijd besloot er eventjes mee te stoppen. Ik kwam niet goed in de game, en dat terwijl ik ladingen Cyberpunk 2077 merch had gekocht nog wel! Ik ergerde mij ook wel aan wat minpunten. Inmiddels zijn er best veel updates geweest van Cyberpunk 2077, waardoor het wel beter speelt. Toch zal mijn review nog wel even duren, daarvoor moet ik zeker nog minimaal 60 uur in de game stoppen.

Nu mijn neon verlichte Samurai pet meer naar deprimerende puinhoop sci-fi staat, ben ik Cyberpunk 2077 weer gaan spelen. Bevalt Night City en het gedrag van V mij nu beter? Absoluut! Ik kom nu veel beter in het verhaal en de gehele gameplay ervaring bevalt mij veel beter. Is alles perfect en super in orde? Nee. Helaas zijn er nog duidelijke verbeterpunten aan Cyberpunk 2077. Hier heb ik mijn 4 verbeterpunten waarvan ik echt vind en hoop dat deze zullen worden gefixt.

buggy games foto retrogamepapa

1: Bugs en Glitches

Hier is Cyberpunk 2077 het meest om bekend geworden. Zelfs mensen die weinig tot niks met games hebben zijn wel ergens op een nieuwsartikel gestuit over hoe Cyberpunk 2077 buggy as hell was ten tijde van release. Niet onterecht. Op mijn Xbox One X draaide de game relatief nog best oké, maar dat er veel bugs en glitches in de game zaten was zeker te merken. Nog steeds, zelfs na al een paar forse updates, stuit ik regelmatig op bugs, glitches en rare dingen. De game loopt nog weleens vast, hard racen met de auto gaat soms grandioos fout en NPC’s kunnen raar doen en de HUD heeft glitches.

Nergens zijn deze dingen echt gamebreaking, maar geregeld is het toch irritant. Nu is het bug-level bij open world games veel meer een plaag dan bij andere games. Vrijwel alle GTA games (op GTA V na, voor zover ik mij kan herinneren), kampten ook met allerhande rare dingen. Dit komt omdat het een bizar groot en complex karwei is om zo’n wereld te bouwen. CD Projekt Red heeft met Cyberpunk 2077 ook ladingen nieuwe dingen geprobeerd, maar is niet geslaagd alles op tijd af te hebben. Ze hadden echt nog minstens een jaar met de release moeten wachten.

2: In-game arcade games speelbaar maken (mini games!)

Dit lijkt (letterlijk) een kleine issue, maar ik vind dit eigenlijk mijn grootste issue met Cyberpunk 2077: Er zijn geen mini-games in de game! Shooting range, boksen en hacking shit vind ik echt niet meetellen. Al jarenlang heeft nagenoeg elke open world RPG wel iets van mini-games. Afgezien van dat deze zorgen voor afwisseling, verrijken deze ook de game. De Yakuza games doen dit geweldig, maar bijvoorbeeld ook Assassin’s Creed heeft dit in veel delen. The Witcher 3, ook van CD Project Red (CDPR), had Gwent en nog een paar andere mini-games. Ook kleinere adventure games als The Touryst worden echt verrijkt doordat je mini-games hebt.

Waarom val ik hier zo hard over in Cyberpunk 2077? Omdat er overal arcade kasten staan met retro stijl games, maar je kunt ze niet spelen! Overal staan gokkasten, maar je kan er niks mee! Er zitten mensen Gwent te spelen her en der, maar je kan niet meedoen! WAAROM NIET? Ik denk dat we het antwoord allemaal wel weten: CDPR heeft er geen tijd meer voor gehad. De wereld van Cyberpunk voelt hierdoor ook een beetje onpersoonlijker. En het frustreert nu extra omdat deze dingen als een Tantaluskwelling steeds in je vizier zitten tijdens het spelen.

3: De Artificial Intelligence (AI)

Hier mopper ik nooit zo gauw over, maar het gedrag van de politie en boeven op straat slaat geregeld echt helemaal nergens op. Zo kwam ik in een shootout met zware gangmembers, waarbij ik per ongeluk tijdens het vele schieten een onschuldige burger raakte. Binnen 10 seconden stond de politie op mij in te knuppelen en schieten. Alleen op mij en niet op de zware criminelen met wie ik in vuurgevecht was. Na het hazen-neonpad te hebben gekozen werd ik in een doodlopende steeg door 1 crimineel en 1 agent in een hoekje gedreven, alsof ze f*cking Batman en Robin waren.

Bovenstaand voorbeeld komt eigenlijk bij bijna elke straat shootout voor die uit de hand loopt. Met één van de laatste updates die Cyberpunk 2077 kreeg warpt de politie niet meer 10 meter van jou vandaan, maar nog altijd komen ze specifiek alleen op jou af, wat natuurlijk ontzettende bullshit is. De game komt niet uit 2000, maar uit 2020. Dit soort shit kan vandaag de dag niet meer, kom op CDPR.

4: Meer interactie met de wereld en keuzes in quests

Dit refereert ook naar punt 2, want als CDPR meer mini-games zou toepassen, zou automatisch dit punt ook worden meegelift. De wereld voelt echt heel levendig, divers en ziet er geweldig uit, maar vervolgens voel ik mij niet actief een deel ervan vaak. Daarbij ook: Veel quests vind ik persoonlijk erg lineair, waarbij ik als V gewoonweg “through the motions” ga in plaats van het gevoel te hebben dat ik echt veel invloed heb. Er zijn wel een paar missies waarbij dit wél het geval is, maar ik vind ze te schaars.

Het is ook vooral dat je ziet wat de potentie wel niet is, maar dat het gewoonweg allemaal niet is gelukt. Hoe de main story en quests qua verhaal lopen is wel spannend en gaaf. De main characters zijn ook divers en goed uitgewerkt. Als je dan kijkt naar hoe gelaagd de side-quests en -stories zijn bij The Witcher 3, mis ik toch echt wel wat hiervan in Cyberpunk 2077. Hoe meer ik erover nadenk, des te meer vind ik met name punt 2 en 4 de meest zorgelijke verbeterpunten aan Cyberpunk 2077. Punt 1 en 3 zorgen immers ook vaak voor lachsalvo’s.

arcade games in the touryst retrogamepapa
The Touryst heeft de fun- en playfactor die Cyberpunk mist

Ondanks deze verbeterpunten aan Cyberpunk 2077 vind ik de game wel echt goed, maar het kan echt nog vele malen beter. Dat is hetgeen wat zo frustrerend is. Plus: ik mis een bepaalde fun- en play-factor. Dat CDPR aan punt 1 blijft werken is nodig en goed, maar ik hoop echt dat ze verder kijken dan alleen dat. CD Projekt Red heeft wel aangegeven Cyberpunk 2077 echt vele malen beter te willen maken. De developer heeft zelfs een roadmap gemaakt dat ze nog vanalles aan updates en DLC van plan zijn, dus er is zeker nog een kans dat mijn gewenste updates er komen. Ik hoop het, want er is zoveel potentie wat nog niet wordt waargemaakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.