Loading...
Mijn blog

Grote games: zijn ze vaak te groot?

grote games retrogamepapa screenshot

Duren ze te lang en moet je teveel doen, of valt het mee?

Laat ik hier kort over zijn: JA. Games zijn te groot. Maar ho eens even, is dat wel echt zo? Heb ik wel alle voors, én alle tegens bekeken? Geldt het ook echt voor álle games, want dat is wel een beetje overdreven toch? Ja ja, stop maar met al je kritische vragen allemaal. Net als Jason Schreier op Twitter destijds, bedoel ik het niet zo absoluut. Ik zal er wel wat dieper op ingaan. Genuanceerd, weloverwogen, sterk beargumenteerd betoog volgt hieronder. Hopelijk doe ik er niet té lang over, dat zou erg ironisch zijn.

Ironie van het leven

Vroeger toen ik een jaar of 15-16 was moest ik lang bijbaantje beunen en zakgeld sparen om vervolgens ook maar één game te kunnen kopen. Daarnaast had ik behoorlijk veel vrije tijd (wat je zelf op die leeftijd niet beseft). Logischerwijs wilde ik dus dat een game niet eventjes in een weekend door te spelen was. Gelukkig was ik dol op JRPG’s, dus wist ik met één aanschaf mezelf weken, zoniet maanden te vermaken. Fighting games waren hierbij vaak ook een goeie koop, want daarin pompte ik heel wat uurtjes om goed te worden met alle personages.

De ironie van de leefsituatie nu is dat ik ladingen games heb, maar amper tijd. Dubbel daarbovenop komt nog dat games deze laatste 8-10 jaar steeds groter en groter zijn geworden. Ik zit dus met 4x zo weinig tijd, met 20x zoveel games (niet overdreven) waarvan de recentere titels vrijwel allemaal 100 speeluurtjes vergen om alles te halen… Ehhh, First World Struggles much?

final fantasy tactics advance screenshot
Final Fantasy Tactics Advance komt geen eind aan.

Indies en verwachtingen

Gelukkig zijn indiegames ook helemaal een ding nu, en dikwijls zijn die net als het kapsel van je favoriete tante: lekker kort en pittig. Dan speel ik toch alleen dat soort games? Nou ja, die grote AAA games zijn toch ook echt wel erg gaaf. Het enige probleem dat ik er dus mee heb is dat ze echt te lang en te groot zijn voor mij. Ik speel al enige tijd bepaalde hele geliefde games expres niet, omdat ik weet dat ze lang duren, zoals Skyrim en Xenoblade Chronicles. Maar nu een goeie vraag naar mezelf: Zou ik de recentere AAA games ook veel te groot vinden als ik wél zeeën van tijd zou hebben?

Nou, daar kan ik (hoe verrassend) niet zo makkelijk ja of nee op zeggen. Zo duurt voor mij nu Assassin’s Creed Origins te lang, waarbij AC Odyssey nog veel erger schijnt te zijn. Dit zou ik niet vinden als ik er meer tijd voor had, want ik geniet van elke minuut dat ik de game speel. Inmiddels speel ik al zo’n 2 jaar lang de game geregeld, waarbij na 70 uur pas een beetje het einde in zicht begint te komen. Maar Origins heeft ook geen filler materiaal, wat voorgaande AC games als Unity wel hadden. Het wisselt ook echt per game. Bij JRPGs weet ik altijd precies waaraan ik begin, en dan vind ik het juist tegenvallen als ik er mij in 20 uur erdoorheen sla.

Assassin’s Creed Origins, na 60 uur nog altijd mee bezig

Grote games: moet of mag het?

Ik vind wel dat makers wel iets vaker echt goed mogen kijken naar wat men wel of niet toevoegt. Voeg je iets puur toe om ervoor te zorgen dat men langer erover doet om de game uit te spelen, dan is dit meestal ruk. Maar teveel goeie elementen is ook nog altijd teveel, al wisselt die grens per gamer vaak enorm. “Overstay its welcome” is iets dat grote games toch gauw kunnen doen. Is het nodig dat je 300 vlaggetjes verzamelt, heb je er iets aan en vooral: is het wel leuk om te doen? Dat laatste lijkt soms echt compleet vergeten te worden. Dat is ook al zolang als dat games bestaan, maar vroeger was “dat ene kloteklusje” heel de game. Nu krijg je soms echt een drolletje bovenop een grote lekkere taart geserveerd.

Managing expectations hoort daar ook bij. Ik wil en verwacht dat een JRPG groot is, maar Uncharted hoeft geen 80 uur te duren. Zo dacht ik in oktober met gemak Days Gone te finishen, want ik was al bijna klaar. Maar ik bleek pas op 2/3de te zijn na 25 uur, dus dat lukte mij echt niet. Men mopperde in reviews al over de lengte en van mij had de game ook al mogen eindigen. Maar waarom ben ik stiekem toch blij nu? Omdat ik zoveel lol nog altijd heb met Days Gone. Bovendien is het een soort Red Undead Redemption GTA stijl game, dus zoiets was ergens te verwachten. Maar dat Jason Schreier The Last of Us II bekritiseerde dat deze te lang was, vind ik niet onterecht. Ik had er niet veel last van (zie mijn review), maar kortere speelduur had TLOA 2 eerder goed gedaan dan kwaad.

Elly The Last of Us 2 grote game

Tot slot

Als conclusie is het over het algemeen een luxe dat games erg groot zijn. Er zijn ook veel meer games tegenwoordig, dus ze mogen heus wel iets minder groot. Tevens gaan de kosten alsmaar omhoog, dus daarmee kunnen studio’s dan kosten besparen. Prima dat ik er nog 30 uur extra in kan pompen, maar was het nodig? Nee, veruit niet in de meeste gevallen. En wat doe ik nu tegenwoordig als ik moet kiezen welke game te spelen? Ik check online welke het minste tijd kost om door te spelen!

Nu m’n verloofde Vintage mama echter zit te Skyrimmen elke avond, gaat het ongelooflijk jeuken om weer eens een goeie Bethesda RPG zelf op te pakken. Ik heb immers Fallout New Vegas, Fallout 4, Morrowind, Elder Scrolls Online en Skyrim allemaal nog nooit uitgespeeld. Maar ja Cyberpunk 2077 staat ook al voor de digitale deur!

De map in Days Gone is lang zoals dit, maar is 2x zo groot.
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.