Panzer Dragoon: Remake

panzer dragoon remake screenshot retrogamepapa

Deze game kwam al uit in april 2020, met matige reviews. De makers namen alle kritiek serieus en brachten geweldige goeie patches/updates uit op de game, waardoor die veel beter ging spelen. Zoals ik bijna wekelijks zeg: 1x reviewen is niet meer genoeg. Kregen we nieuwe reviews hiervan? Tuurlijk niet. Panzer Dragoon: Remake heet eigenlijk gewoon “Panzer Dragoon”, maar dat is erg verwarrend. Panzer Dragoon: Remake is een remake van een vrij obscure game die uitkwam op een obscure console (zie hier mijn review van de originele Panzer Dragoon). Ik ben al heel lang groot fan van de Panzer Dragoon games, dus ik was zeer benieuwd hoe mij deze zou bevallen. Gevleugelde remake, of crashende teleurstelling? Ik heb expres gewacht totdat de game alle belangrijke updates had gekregen.

Releasedatum2020
Platformpc, Nintendo Switch (gespeeld), PS4, Xbox One (gespeeld)
DeveloperMegaPixel Studio
PublisherForever Entertainment
panzer dragoon: remake titelscherm screenshot retrogamepapa

Panzer Dragoon: Remake: Wat? Waarom?

De originele Panzer Dragoon is een game die bij een bepaalde groep liefhebbers erg bekend is. Toch kennen weinig mensen de game en gamereeks. Ze hebben er “weleens van gehoord”, is vaak het antwoord. Panzer Dragoon en diens 3 vervolgdelen hebben wel een cultstatus. De mensen die fan zijn van de games, zijn dit vaak ook met een passie (ik behoor daar ook toe). Om heel eerlijk te zijn denk ik dat ontwikkelaar MegaPixel Studio groot Panzer Dragoon fan is, en daarom deze remake wilde maken. De game heeft wel meer bekendheid gekregen met de jaren, maar om nu te denken dat dit een dikke monnie-maker is, dat lijkt mij echt sterk.

Wat voor soort remake is Panzer Dragoon: Remake? Het is eigenlijk exact hetzelfde als het origineel, alleen dan ziet het er veel mooier uit en loopt het vloeiender. Om heel eerlijk te zijn heeft, in elk geval voor mij als fan, Panzer Dragoon niet veel meer nodig dan dat. Een volledig nieuwe Panzer Dragoon had ik het liefst gehad want ik vind het originele deel nog altijd zijn charme hebben en speelbaar. Bovendien is er al een verbeterde versie ooit verschenen op de PS2 met SEGA AGES. Maar… Toch vind ik het uiteindelijk wel gaaf dat deze onwaarschijnlijke remake is gemaakt.

screenshot later level bossen met dragoon retrogamepapa

Hierbij kan ik je direct refereren naar mijn review van de klassieke Panzer Dragoon game. Een post-apocalyptische, wazige wereld waarin de hoofdpersoon tijdens een jacht-tocht in een grot terecht komt met een groot monster. Uiteindelijk wordt hij gered door een draak (de panzer dragoon dames en heren!) die in gevecht is met een andere draak dragoon. Beiden hebben een menselijke ruiter, en van de “blauwe goeierik dragoon” gaat de ruiter dood. Vervolgens neem jij het dragoon-roer over, en de game begint!

Heel de game (6 arcade stijl levels) zit je eigenlijk achter de gemene dragoon aan en er is geen echt verhaal, behalve dat je weet dat het belangrijk is dat je de andere dragoon stopt. Aangezien Panzer Dragoon een soort arcade-on-rail shooter is, is dat prima. Alles blijft lekker vaag, terwijl je wel het gevoel krijgt dat het een grote uitgedachte wereld is (dat bleek met de vervolgdelen ook waar te zijn). Iets dat Starfox/Starwing ook altijd bij mij het gevoel gaf, waar deze game ook qua speelstijl sterk op lijkt. Het verhaal en setting lijkt in Panzer Dragoon Remake op:

• Panzer Dragoon (gelukkig)
  • Het werk van Moebius (zie 2 alinea’s verder)
  • Vrijwel niks anders.
wazige dingen in panzer dragoon remake retrogamepapa

De graphics zijn geen AAA productie, maar het ziet er goed uit vind ik. Tevens heeft het ook wel de Panzer Dragoon vibe. Je merkt duidelijk dat de makers expres weinig tot niks hebben vernieuwd. Praktisch frame voor frame zijn de cutscenes van de oude game nagemaakt in Panzer Dragoon: Remake. Dit waren eerst FMV sequences, maar dat is nu gedaan met in-game graphics, aangezien die prima zijn. Qua geluid is het nóg herkenbaarder want de (geniale) muziek klinkt als een mooie remastered versie van de originele game. Precies hetzelfde geldt voor de effectgeluiden. Ik vreesde dat men een dikke remix of ander soort verkrachting zou doen met de geniale soundtrack, maar dragoonzijdank is dat niet gebeurd.

Wat wel heel duidelijk opvalt is dat de game, wereld en alles meer kleur heeft. De serie is juist bekend om de bleke, grauwige tonen (lang voordat dit hyper-populair werd in de PS3 era). Dit zal niet iedere liefhebber van de originele Panzer Dragoon games bevallen. Ik heb mij ook lang afgevraagd waarom dat men dit heeft gedaan. Ik denk omdat de game origineel is geïnspireerd op het werk van legendarische comic artist Moebius (Jean Giraud). De artwork die hij speciaal voor Panzer Dragoon heeft gemaakt, heeft meer kleur. Zie hieronder de middelste versie. De omgevingen zijn ook iets voller, waar sommige fans (puristen is het meer) over mopperen, maar dat is naar mijn mening enkel op plekken gedaan waar het logisch is voor de wereld.

verschillende versies uitgaves van panzer dragoon
3 uitgaves van de originele game (midden: artwork door Moebius)

Hoe speelt Panzer Dragoon: Remake?

Dit is voor mij de grootste selling point ten opzichte van de originele Panzer Dragoon. De kern is exact hetzelfde: Starfox stijl schieten, met knop ingedrukt voor lock-on. Maar… alles loopt vele malen vloeiender. Geen kneiterlage framerate meer, laadstukken in een level of haperingen. Dat is iets dat je op de Saturn toch echt wel had. In de originele release in april 2020 was het nog zo smooth niet, plus jouw dragoon flapte nogal idioot op en neer. Dit is allemaal weg met de huidige versie van Panzer Dragoon: Remake. De controls beginnen trouwens niet inverted, wat de originele game wél doet. Ik heb dit dus meteen aangepast, wat gelukkig kan.

Wat ook leuk is gedaan, is dat de extra’s die de heruitgave van Panzer Dragoon op de PS2 kreeg ook in deze remake zijn gestopt. Vanaf Panzer Dragoon 2 kreeg je na het uitspelen altijd “Pandora’s Box”, een optie-menu waarin je level-select had en vele andere extra’s in kon kiezen. Die zit er nu dus ook weer in, en deze speel je oldskool vrij door een cheatcode te krijgen na de credits. Erg vet. Daarbij blijft Panzer Dragoon: Remake ook trouw aan wat het doet: alle juiste dingen oldskool aan laten voelen. Eén moderne toevoeging trouwens nog: je hoeft de game niet meer in 1 zit uit te spelen, want na elk level volgt er een autosave waarbij je later de draak weer kan oppakken.

nacht level met bossfight

Als je eens oude tijden op een stijlvolle vloeiende wijze wilt herleven, of als je zin hebt in weer eens een oldskool arcade stijl uitdaging. Panzer Dragoon: Remake laat volgens sommige gamers wellicht de originele game iets teveel in zijn waarde, maar naar mijn mening moet je niet teveel veranderen aan een klassieker. Wil je dat wel, maak dan een nieuwe game, geen remake. Ik heb meer lol gehad met Panzer Dragoon: Remake dan ik had gehoopt te hebben, aangezien het origineel mij zo nauw aan het hart ligt.

Als je liever een full-on moderne game ervaring wil. Panzer Dragoon: Remake heeft geen loot crates, skin packs of multiplayer opties. De game is een ode aan het origineel, waarbij de ruwe gepixelde randjes ervan zijn verwijderd. Enige affiniteit met retro games zul je hierbij wel moeten hebben daarom, verwacht ik. Maar daarom zit je ook op mijn site natuurlijk!

level 1 panzer dragoon

Panzer Dragoon Remake

8.8