Loading...
CastlevaniaNew Game Review

Castlevania: Grimoire of Souls

alucard vs. death in grimoire of souls

Zolang het nog kan… Kun je een zweepslagje wagen

Een nieuwe Castlevania game! En nog GRATIS ook! Hiep hoi! Eh… nou… op 9 september stopt deze al weer met bestaan. Waarom? Juste Belmont mag het weten, want de game is eigenlijk best oké en op een paar vlakken zelfs erg goed. Konami heeft zo’n beetje de tofste IPs van heel de game industrie, maar het pijnlijke is dat Konami zelf eigenlijk 0 passie meer heeft voor games. Ze baseren volgens mij al hun (domme) acties op statistieken en cijfertjes. Hierover kun je lezen in mijn blog over de ondergang van Konami. De laatste Castlevania is een mobile only game die enkel in Japan is uitgebracht, plus een stille release in Canada. De game kun je zelf in Nederland ook makkelijk spelen. Ik was toch wel heel benieuwd, dus gooide Castlevania: Grimoire of Souls op mijn mobiele telefoon.

Releasedatum2019 (alleen in Japan en Canada)
PlatformMobile
DeveloperKonami
PublisherKonami
Castlevania: Grimoire of Souls logo en startscherm

Hoe is het verhaal en de setting?

Castlevania is één van mijn favoriete gamereeksen ooit. Er zijn al heel veel delen verschenen, waarbij een hele hoop behoren tot één canon tijdlijn, die je hier kunt checken. De makers van Castlevania: Grimoire of Souls moeten zich hiervan bewust zijn geweest, want wat deze game doet, is namelijk vrijwel alle prominente characters uit alle tijdlijnen en games bij elkaar gooien in één verhaal. Deze Castlevania speelt zich af na Dawn of Sorrow, het laatste deel in de tijdlijn, die zich afspeelt in 2037. Je begint de game met Alucard (in zijn moderne vorm uit de Sorrow games), die in een grimoire (een grimmig magisch boek) terecht komt, waardoor je een 2.5D platformlevel speelt tegen monsters. Er blijken forces of evil via magische boeken Lord Dracula op te wekken! Check trouwens hier hoe je de game op mobile of pc zet.

In de loop van de game komen er steeds meer bekende Castlevania figuren bij. Deze krijgen ook conversaties met elkaar. Zo heb je hele gesprekken tussen Simon Belmont (van de eerste Castlevania game) en Shanoa van Order of Ecclesia. Als Castlevania-kenner en fan zoals ik, zorgt dat echt voor epische nerd-gasms, ik kan er weinig aan doen. Ik vind dit echt geniaal bedacht. Met al die kleine beperkte Castlevania verhaaltjes van elke game maakt men nu dus één groot verhaal waarbij alles samenkomt. Alleen jammer dat dit dus niet als RPG of grootse MetroidVania titel gebeurt, maar als een vrij simpel spelende mobile game.

Simon Belmont ontmoet Morris

Hoe is het beeld en geluid?

Voor een mobiele game ziet Castlevania: Grimoire of Souls er bijzonder goed uit. Het zijn relatief low-poly opgebouwde characters en vijanden, maar ze zijn stijlvol en mooi geanimeerd. De omgevingen zien er erg gaaf uit, met ook afwisselende gebieden per grimoire-wereld. Verder zijn gesprekken buiten de levels om met mooie 2D tekeningen van de hoofdpersonen. Je kunt veel items vrijspelen, kopen en unlocken, waarbij er veel ook echt als een kaartje worden weergegeven met belachelijk mooi teken-/schilderwerk. Het is duidelijk dat men hier erg zijn best op heeft gedaan. De game gebruikt ook bestaande artwork dat ooit is gemaakt voor al die vele oude Castlevania games. Zo heb je bij het laadscherm één van de oude pixel-characters uit de games, waaronder zelfs eentje van Order of Shadows.

Daarbij is de muziek bij Castlevania: Grimoire of Souls wederom, zoals bij praktisch elke titel in de reeks, weer top notch. Het is een hele gave orkestrale soundtrack die zelfs power heeft vanuit je smartphone. Volgens mij hebben ze zelfs een echt orkest ervoor de boel in laten spelen, want het klinkt echt authentiek. Muzikanten verdienen al enige tijd behoorlijk slecht, dus wellicht was het zelfs goedkoper om een orkest in te huren. De herkenbare deuntjes komen in eigen remix vorm ook weer voorbij, zoals Bloody Tears. Maar er zitten ook originele tracks bij, en ook meer ambient/sferische op sommige momenten, iets dat hoogst zeldzaam is bij Castlevania.

castlevania: grimoire of souls screenshot alucard

Hoe speelt de game?

Castlevania: Grimoire of Souls is echt gemaakt en ontworpen om alleen te spelen als mobiele game. De controls zijn dus ook via touch, al werkt dit wel echt vele malen beter dan ik had gedacht. Voor subweapons en supermoves moet je een swipe doen omhoog en naar beneden bijvoorbeeld. Mijn Alucard deed dit bijna altijd ook echt wanneer ik erom vroeg.

Alles is gericht op korte speelsessies en dat je dagelijks terugkomt. De missies/levels zijn altijd in 3-5 minuten uit te spelen, en mogen maximaal maar 10 minuten duren. Je hebt verschillende modi:

  • Quests: voor progressie verhaal (plus items/loot te krijgen)
  • Trials: speciale challenges voor enhancements, training en goud
  • Order: Dagelijkse levels voor speciale items
  • Multiplay: Bounty Hunt, a la Harmony of Despair wedstrijd in 1 levelgebied

Daarbij is praktisch alles solo van links naar rechts platformend een stuk doorspelen. Je speelt eerst met alleen Alucard, maar al snel komen er meer speelbare characters bij. Je kunt unieke supermoves per character kiezen en vrijspelen. Echter moet je wel eraan werken om elk character sterker te maken. Dat is behoorlijk wat werk uiteindelijk. Door middel van ranks en levels word je steeds sterker, maar al je equipment moet je ook upgraden. Dit kost veel items, waarbij je uiteindelijk wanneer je zo’n beetje bij de 4de grimoire wereld aankomt ook echt moet gaan farmen. Dit bereikt geen problematische levels, maar het rekt de verplichte speeltijd meer dan dat naar mijn mening hoeft.

grimoire of souls screenshot fire attack

Konami Cancel Conundrum

Waarom gaat Castlevania: Grimoire of Souls offline zelfs nog voordat er een worldwide release van komt? Als je dit bovenstaande nu zo leest, kun je wel concluderen dat de game eigenlijk best een goeie game is, in elk geval naar “mobiele standaarden”. En dat klopt ook zeker wel, want het is echt de moeite waard voor Castlevania liefhebbers én casual “even op de wc”-gamers. Ik vermaak mij ook echt met de gameplay en dat ze vrijwel alle Castlevania helden bij elkaar hebben gedaan in één verhaal. Ik blijf het jammer vinden dat het helemaal ontworpen is voor korte speelsessies, grinden en micro-transacties. Dat laatste is vrijwel zeker weten de crux waar het door is foutgegaan met deze game. Want je kan de game makkelijk helemaal uitspelen en vrijwel alles behalen door géén gebruik te maken van de micro-transacties.

Konami brengt niet zomaar een gratis game uit, ze hadden verwacht veel te kunnen verdienen aan talloze kleine micro-transactions. Castlevania: Grimoire of Souls is daarbij met micro-transacties ook grotendeels op co-op ingericht, iets dat vrijwel niemand blijkt te doen. Om mee te doen aan een online potje bounty hunt moest ik vaak al 10-15 minuten wachten. Bovendien speel ik liever alleen even snel een paar leveltjes. Konami verdient er dus helemaal geen reet aan, en hebben (zoals inmiddels gewoonlijk) heel de gaming community weer eens compleet verkeerd ingeschat. Waarom dan de formule niet omgooien, of de game 5 euro maken? Ik heb voor de kwaliteit van deze game gerust 10-15 euro over zelfs. NEE. We KAPPEN er volledig mee. Bedankt Konami. Hoe ging die hashtag ook alweer? Zo zonde van het leuk opgezette verhaal, al die mooie artwork, en de IP, de schitterende Castlevania IP.

multiplayer bounty hunt screenshot

Waarom wel spelen

Ben je een liefhebber van Castlevania, is het toch echt de moeite waard om eens te spelen, al is het alleen al vanwege dat alles een feest van herkenning is. Ook als je graag op je smartphone games speelt is Castlevania: Grimoire of Souls leuk, want de gameplay werkt met de touch controls goed, en alles ziet er ook goed uit. Daarnaast duurt het ook best lang voordat je écht moet gaan grinden.

Waarom niet spelen

Als je de tijd wil nemen, en een game helemaal uit zou willen spelen. Eigenlijk is er hier geen einde want de uitbreidingen die zouden komen zullen ook helaas ongeboren mee het graf in gaan. Grimoire of Souls stopt immers met bestaan vanaf 9 september 2020. Als je normale controls wil en geen touch controls. Mocht je echt kritisch zijn over hoe een nieuwe Castlevania zou moeten spelen

order of ecclesia

Castlevania: Grimoire of Souls

7.8

Gameplay

7.0/10

Graphics/Geluid

9.0/10

Sfeer

8.0/10

Verhaal/Characters

9.5/10

Herspeelbaarheid

5.5/10

Pros

  • Vele characters uit oude oude delen samen in 1 verhaal
  • Graphics, geluid en art erg goed
  • Speelt best goed op mobiel

Cons

  • Gaat zeer binnenkort offline
  • Grindsessies
  • Blijft zijn mobiele beperkingen hebben
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.